طرح اعطای تابعیت از طریق مادر متوقف نشده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت ادامه داشته و متوقف نشده است، گفت: در این طرح به دنبال انتقال تابعیت از طرف مادر به فرزند هستیم.

رضا شیران خراسانی با تاکید بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت در دستور کار قرار داده و بررسی آن متوقف نشده است، گفت: طی روزهای اخیر بحث هایی مطرح شده که طرح مذکور متوقف شده است اما بررسی این طرح متوقف نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع طرحی که بررسی آن متوقف شده ماده واحده ای است که در آن با در نظر گرفتن شرایطی مانند رسیدن فرزندان حاصل از مادر ایرانی به سن 18 سال و در برهه ای از زمان برای آنها تصمیم گیری می شود اما طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت طرح کاملی است که قانون تابعیت را بررسی و یکی از بندهای آن مربوط به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی بوده و بندهای متعددی در آن مانند تسهیل اعطای تابعیت اکتسابی به اندیشمندان، دانشمندان، فرهیختگان، صاحبان سرمایه و افرادی که دارای مهارت های ویژه هستند ذکر شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت، گفت: در شهریور سال گذشته یک فوریت طرح مذکور تصویب  و مقرر شد برای بررسی بیشتر طرح در کمیسیون مشترکی متشکل از اعضایی از کمیسیون های قضایی و حقوقی، اجتماعی، امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امور داخلی کشور، برنامه، بودجه و محاسبات بررسی شود البته با بررسی ها و نامه نگاری هایی که با هیات رییسه مجلس داشتیم در خواست کردیم که طرح تنها در یک کمیسیون یعنی کمیسیون قضایی و حقوقی بررسی شود.

وی از وجود یک میلیون بی شناسنامه در کشور خبر داد و گفت: این آمار دقیق نیست و در واقع آمار دقیقی از افراد بی شناسنامه وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در اصلاح جدید قانون تابعیت به دنبال انتقال تابعیت از طرف مادر به فرزند هستیم، تصریح کرد: در تابعیت دو اصل مهم مانند خون و خاک مورد توجه قرار می گیرد که به آن تابعیت ذاتی یا اصلی گفته می شود اما تابعیت اکتسابی به معنای این است که افراد از کشور ثالثی تقاضای تابعیت آن کشور را از طریق مسیرهای قانونی کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم، افزود: منظور از سرزمین مادری که در ادبیات، شعر و قصه ما مورد توجه قرار گرفته این است که فردی که مادر آن ایرانی است متعلق به سرزمین مادری خود بوده و تابعیت ایرانی آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مشکلات سد راه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی با تصویب طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت رفع خواهد شد، گفت: به صورت جدی دنبال بررسی و تصویب سریع تر این طرح هستیم تا مشکلات تابعیتی فرزندان حاصل از مادر ایرانی رفع شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *