رشد 9درصدی ارزش صادرات استان

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: با رویکرد اقتصاد مقاومتی، ۹ درصد ارزش صادرات استان افزایش‌یافته است.

سید جواد حسینی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو بااصحاب رسانه افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی میزان صادرات استان طی 4 ماهه اول سال جاری 711 هزار تن به ارزش 577 میلیون دلار بوده که از حیث وزنی 8 درصد و از حیث ارزشی 9 درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.
وی افزود: از سوی وزارت کشور پنج سیاست راهبردی و اولویت‌دار در سال 95 تعیین‌شده بود که خراسان رضوی در همه حوزه‌های کارنامه قابل قبولی داشته است به‌گونه‌ای که در 5 هدف راهبردی سال 95، استانداری خراسان رضوی عملکرد بالاتر از میانگین کشوری داشته است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی، امنیت، انتخابات، ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و تکریم ارباب‌رجوع سیاست‌های راهبردی هستند که خراسان رضوی در همه این مقوله‌ها موفق عمل کرده است.
حسینی تحقق اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان اولین سیاست ذکر کرد و افزود: میزان واردات استان طی 4 ماهه نخست سال 96 با 103 هزار تن و ارزش 118 میلیارد ریال، کاهش 35 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل داشته است.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش صادرات و کاهش واردات تراز بازرگانی استان با 439 میلیون دلار مثبت بوده است.

 بهبود وضعیت اشتغال استان نسبت به کشور

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: علیرغم جمعیت 8.1 درصدی استان از کل جمعیت کشور، بودجه و اعتبارات آن متناسب با جمعیت استان نبوده و از 6 درصد کشور تجاوز نکرده است اما در سال گذشته 16 درصد اشتغال کشور در استان رقم خورده است.
وی افزود: یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال است که در همین راستا سال گذشته 100 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شد.
حسینی گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی و توسعه اشتغال بانوان، کمیسیون اشتغال زنان این استان 587 طرح اشتغال را با تسهیلات 280 میلیارد ریال برای ایجاد 3 هزار فرصت شغلی ویژه زنان تصویب کرده است.
وی تصریح کرد: با رویکرد اقتصاد مقاومتی 192 پروژه اقتصاد مقاومتی در سطح استان در حال اجرا است و 17 اولویت اقتصادی نیز در دستور کار می‌باشد.

 

نشانه‌های رونق تولید در خراسان رضوی

معاون استاندار با اشاره به اینکه در 4 ماهه نخست سال جاری در حوزه رونق تولید رشد بی‌سابقه‌ای را شاهد بوده‌ایم، افزود: در حوزه رونق تولید، 26 درصد انواع دارو، 16 درصد کاغذ، 49 درصد خودرو، 42 درصد کاشی و سرامیک، 1 درصد سیمان و 52 درصد تولید فولاد رشد داشته است.
حسینی با اشاره به طرح‌های مهم اقتصادی استان که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید گفت: طرح شمش مجتمع فولاد خراسان با ظرفیت 20 هزار تن، سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومان و ایجاد 500 فرصت شغلی و همچنین طرح اسیدسیتریک جوین با ظرفیت 20 هزار تن، سرمایه‌گذاری 160 میلیارد تومان و ایجاد 170 فرصت شغلی ازجمله طرح‌های به بهره‌برداری رسیده استان است.
وی افزود: طرح «داروسازی طاها» با ظرفیت 4 هزار و 300 تن، سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومان و ایجاد 109 فرصت شغلی و طرح «فرمالین سامد» با ظرفیت 50 هزار تن، سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومان و ایجاد 146 فرصت شغلی از دیگر طرح‌های به بهره‌برداری رسیده استان در سال گذشته است.
معاون استاندار تصریح کرد: طرح توسعه پرس فرم با ظرفیت 24 هزار تن، سرمایه‌گذاری 8 میلیارد تومان و ایجاد 110 فرصت شغلی و طرح گندله فولاد مبارکه با ظرفیت 5 هزار تن، سرمایه‌گذاری هزار و 173 میلیارد تومان و ایجاد 1400 فرصت شغلی از دیگر طرح‌های به بهره‌برداری رسیده استان در سال گذشته است.

 

هدف گذاری برای ایجاد 160هزار شغل

حسینی از هدف‌گذاری استان برای ایجاد 160 هزار فرصت شغلی در سال جاری خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری 14 پروژه بزرگ در استان با ارزش ریالی 4 هزار و 821 میلیارد تومان و ایجاد 5 هزار و 709 فرصت شغلی افتتاح خواهد شد.
وی افزود: در راستای تسهیل فرآیند کسب‌وکار و اقتصاد مقاومتی به هزار و 863 واحد تولیدی صنعتی 12 هزار و 350 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت‌شده است.
معاون استاندار تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال استان را 150 شرکت ذکر کرد و افزود: از این تعداد 58 شرکت تولیدی، 81 شرکت نوپا و 11 شرکت صنعتی هستند و 343 نوع محصول مختلف را تولید می‌کنند و برای 4 هزار و 109 نفر شغل ایجاد کرده‌اند.
حسینی بابیان اینکه خالص شغل استان از مرز 2 میلیون و 55 هزار شغل عبور کرده است، افزود: نرخ بیکاری در بهار سال گذشته 14.8 درصد بوده که در بهار سال جاری به 14.3 درصد رسیده است و 120 هزار و 601 نفر به تعداد شاغلین استان در سال جاری افزوده‌شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *