در جامعه گرفتار باید مصلحان و روشنفکران دنبال چاره جویی باشند

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت جامعه‌سازی گفت: امام حسین(ع) تنها برای اصلاح مردم قیام نکرد. اصلاح اجتماعی به نام عاشورا، اکنون هم باید اتفاق بیفتد زیرا جامعه سازی باید در کنار خودسازی محقق شود. در جامعه گرفتار باید مصلحان و روشنفکران دنبال چاره جویی باشند.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح جمعه در مراسم بدرقه کاروان پیاده کربلا اظهار داشت: در مسیر بندگی نخستین گام معرفت است تا بتوانیم خدا و نبی اکرم(ص) را بشناسیم. معرفت به دو گونه است معرفت شناسنامه‌ای و معرفت ولوی یعنی مقام ولایت امام زمان (عج) را بدانیم و به سوی آن تقرب پیدا کنیم. این گونه معرفت به مطالعه نیاز دارد و ما باید آن را از خود اهل بیت(ع) بیاموزیم.

وی بیان کرد: هر چه معرفت ما عمیق‌تر و خالصانه‌تر باشد، دلدادگی عبد نیز بیشتر می‌شود.انسان هر قدر بر هدف، مقصد، ولی، راه و راهبر خود مطمئن‌تر باشد استوارتر گام برمی‌دارد. مجموعه عبادات و بندگی خالصانه، انسان را از قله بندگی به یقین می‌رساند و برای انسان سالک، یقین، حق تعالی است.

رئیسی افزود: نگهداری مقام یقین و اینکه انسان به این نقطه قلبی برسد، بسیار مهم است. ما به این دنیا برای ساخته شدن گام نهادیم، نه برای ماندن و بودن. ما آمده‌ایم تا به طرف حق پرواز کنیم و برنامه ساخت انسان را خداوند توسط وحی نبی اکرم(ص) به بندگان آموخت و امامان را برای هدایت انسان‌ها فرستاد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: هر کس از خود ساخته بهتری را عرضه کند، برتر است و این در پرتو عزم انسان برای ظرفیت‌سازی محقق می‌شود. ایام ذی‌الحجه از برترین ایامی است که خداوند برای خودسازی و ظرفیت‌سازی قرار داده است.

رئیسی اظهار داشت: نام اهل بیت(ع) بعد از گذشت 1300 سال همچنان بر سر زبان‌ها است. به طوری که ما جوانی مانند شهید حججی را می‌بینیم که با اراده خویش و با استفاده از خودسازی، به جنگ با دشمن خدا می‌رود.

وی گفت: اکنون نیازمند تمدنی به نام عاشورا هستیم که به دست مردان و زنانی که در جامعه جهل‌زدایی می‌کنند، انجام می‌شود. امروز به برکت خون شهدا در منطقه، بیداری اسلامی به وجود آمده است، جامعه راه را شناخته و دشمن خویش را نیز شناخته است. امروز آنچه برای ما اهمیت دارد آن است که در مسیر جامعه‌سازی و خودسازی گام برداریم و این رفتار در پرتو آموخته‌های اهل بیت(ع)، معرفت و دلدادگی، عشق، اقدام و عمل محقق می‌شود.

 

 

منبع: تسنیم

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *