خراسان رضوی رتبه نخست دامداری و دامپروری کشور

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی: استان خراسان اولین رتبه را در سطح کشور در صنعت خوراک دام، دامداری و دامپروری کسب کرده است.

حسن حسن‌زاده افزود: در حال حاضر 700 کارخانه دام و طیور فعال در سطح کشور وجود دارد که حدود 70 مورد از این تعداد در استان خراسان رضوی فعال است که به طور مستقیم برای  15 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی از لحاظ کمی و کیفی حرف اول را در استان می‌زند، عنوان کرد: پیشتر ظرفیت اسمی کارخانجات خوراک دام استان حدود 450 تا 500 هزار تن بود در حالی که امروز این ظرفیت به 35 هزار تن رسیده است؛ یعنی واحدهای ما زیر 30 درصد از ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کنند و این امر به اوضاع نابسامان واحدهای دامداری بازمی‌گردد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان خراسان اولین رتبه را در سطح کشور در صنعت خوراک دام، دامداری و دامپروری کسب کرده است، تصریح کرد: همچنین تولید کنسانتره خوراک دام و طیور در استان بر اساس یک کار علمی، تحقیقاتی و کارشناسی انجام شده اما اخیرا وارد یک چرخه جدیدی به نام سیستم پخت شده است.

حسن‌زاده ادامه داد: یعنی مواد اولیه در یک فرایند تولید با فرموسلاسیون علمی تولید با ماشین‌آلات پیشرفته وارد سیستم پخت می‌شود و این سیستم به صورت پخت ممکن است به صورت کاندیشنر و یا هایژنایزر باشد و این سیستم پخت بر اساس کار کارشناسی ضریب تبدیل را پایین آورده است.

وی در خصوص مشکلات موجود در زمینه خوراک دام و طیور خاطرنشان کرد: صدور بی‌رویه مجوز، فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز، توزیع مواد خام بین دامداران و مرغداران و وجود آسیاب میکسرها در واحدهای دامداری از مشکلات اساسی ما محسوب می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی ادامه  داد: یکسری مشکلات کشوری و بخشی استانی است. مشکلات کشوری به قوانین نادرستی که مصوب شده و سیاست‌های غیراصولی که قبلا اتخاذ شده باز می‌گردد و باید آن‌ را در خود مرکز، هیات دولت و مجلس رفع شود.

حسن‌زاده افزود: خوشبختانه اخیرا سیاست‌های که سازمان جهاد کشاورزی اتخاذ کرده مبنی بر گرایش و تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از خوراک دام آماده است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *