حفظ پاکدستی و کارآمدی در شورا

آنچه مردم انتظار دارند این است که شورای پنجم با توجه به اعتمادی که به آنها کرده است هم بتواند کاستی‌های گذشته را جبران کند و هم یک چهره موفق از یک شورای همدل و همراه به نمایش بگذارد به گونه‌ای که بتواند بخشی از مشکلات این شهر را حل کند. طبیعتا یکی از مهمترین ابزاری که می‌تواند به شورای شهر کمک کند این است که آلوده به مسائلی نشوند که در گذشته در شهرداری مطرح بود و طبیعتا هرچه در این راه بیشتر قدم بردارند هم اعتماد مردم را به صورت طبیعی جلب خواهند کرد و هم در پیشبرد کارهایشان راحت‌تر خواهند بود. بهترین راه هم همین ادامه پاکدستی است که شاید دو دلیل داشته باشد. یک دلیلش به این بر می‌گردد که شهرداری باید تلاش کند که تمامی فعالیت‌های خود را شیشه‌ای کند و در منظر مردم قرار دهد. بخشی هم به رای دهندگان و مردم برمی‌گردد. نظارت جدی مردم چه از طریق فضاهای مطبوعات و چه از طریق فضای مجازی بر عملکرد نمایندگان و منتخبانشان کمک می‌کند که رویه گذشته دوباره تکرار نشود. اگر مردم بر عملکرد منتخبان‌شان نظارت نکنند هر آدمی ممکن است در معرض خطا قرار بگیرد. طبیعتا اگر مایل هستند چنین اتفاقی نیفتد، لازمه‌اش از طرف شورای شهر و شهرداری شفاف‌سازی در همه مسائل کاری اعم از مناقصات، مزایدات و گردش عمل و پرداختی‌هاست که جلوی چشم مردم باشد. از آن طرف هم بر عملکرد هم منتخبان شورای شهر و هم شهرداری نظارت کنند. این رویه آنچه را که می‌طلبند صیانت می‌کند، برای اینکه افرادی که متنخب آنها هستند در مسیر صحیح همچنان حرکت کنند.

با توجه به اینکه شهرداری با داشتن یک کابینه در کنار خودش که طبیعتا افراد متخصصی و آشنا به ضرورت‌های شهر هستند، کار از مدیریت فردی خارج شده است و طبیعی است که طراحی اولویت‌ها باید در یک شورا مطرح باشد تا در قالب قوانین و مقررات سیاستهای خود را با شهرداری منطبق کند. در مجموع امیدواریم آنچه تحقق پیدا می‌کند به نفع مردم باشد. درواقع این نکته مهمی است که جریان اصلاحات اگر ضعف‌های داشته حتما باید جبران کند.البته هیچگاه در برخورهای سیاسی نتوانستند مسائل مالی جدی‌ای را به این جریان نسبت دهند. علت عمده این کار هم این بود که این جریان بجز خودداری‌های شخصی به رقبای خودش اجازه می‌داد با فراغ بال و امنیت کامل به عملکرد آنها نظارت کنند.

امیدواریم شوراهای شهری که در شهرهای بزرگ دراختیار جریان اصلاحات قرار گرفته، از این آزمونی که در پیش دارند، بتوانند هم با حفظ پاکدستی گذشته و با کارآمدی کامل این را به مردم نمایش دهند و جواب اعتماد مردم را به شایستگی برگردانند.

 

 

مصطفی درایتی، مشاور رییس دولت اصلاحات

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *