اعتیاد و بیکاری ریشه بسیاری از جرائم

فرماندار مشهد گفت: در کلانشهر مشهد بخش عمده مجرمان بیسواد، معتاد و بیکار هستند بنابراین باید با شناسایی سرچشمه جرائم و رفع آنها، ارتکاب جرم را کاهش داد.

رحیم نوروزیان روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه طرح ارتقا امنیت اجتماعی در مشهد افزود: نیروی انتظامی در مشهد بیش از 700 نوع کار و ماموریت انجام می دهد.

وی ادامه داد: تامین امنیت در کلانشهر و سه و نیم میلیون نفری مشهد که میزبان 300 هزار نفر اتباع خارجی نیز می باشد کاری سنگین و ویژه است. تنها با حضور پلیس در همه کوچه و خیابان‌های مشهد تامین امنیت فایده ای ندارد.

فرماندار مشهد همچنین بر شناسایی ریشه جرائم تاکید و بیان کرد: باید با انجام اقدامات پیشگیرانه از حجم کار نیروی انتظامی کم کرد و استفاده از نیروی انسانی و دستگاه قضایی باید آخرین مرحله کار باشد.

وی گفت: در کلانشهر مشهد بخش عمده مجرمان بی‌سواد، معتاد و بیکار هستند بنابراین باید با شناسایی سرچشمه جرائم و رفع آنها، ارتکاب جرم را کاهش داد.

نوروزیان افزود: همچنین آموزشهای لازم باید به شهروندان داده شود تا با رعایت موارد خاص زمینه بروز و ظهور جرم و سرقت کاهش یابد. بخشی از مجرمان در این کلانشهر مهاجر هستند. باید از ورود مهاجران و اتباع غیرمجاز از مبداء جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: طرح‌های ارتقا امنیت اجتماعی و جمع آوری سارقان و معتادان با موفقیت در این کلانشهر در حال اجراست ولی اینکه در جریان هر طرح تعداد زیادی مجرم شناسایی و دستگیر می شوند جای تامل دارد. باید زمینه بروز جرائم از ریشه و اساس بررسی شود.

فرماندار مشهد همچنین به استفاده از سلاح در مراسم مختلف در برخی مناطق اشاره و بیان کرد: همچنین باید در کارگروه‌های فرهنگی در دستگاه‌های امنیتی بر روی موارد خاص نظیر استفاده از اسلحه در عروسی‌ها و جلوگیری از این اقدامات کار خاص صورت گیرد.

 

شناسایی 600 نفر اراذل و اوباش در مشهد

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در امور جرائم خاص گفت: افزون بر 600 نفر از اراذل و اوباش در کلانشهر مشهد شناسایی شده اند.

حجت الاسلام سیدجواد حسینی در حاشیه نمایشگاه طرح ارتقا امنیت اجتماعی در مشهد افزود: از بهمن پارسال کار شناسایی اراذل و اوباش و شناسنامه دار کردن آنها در دستور کار دادستانی مشهد قرار گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون افزون بر 600 نفر از افراد مشهور به اراذل و اوباش شناسایی، 150 نفر از این تعداد به دادسرا احضار و ارشاد و برای آنها پرونده و سجل کیفری تشکیل شده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در امور جرائم خاص گفت: اجرای این طرح با بررسی‌ها و همکاری نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، مردم و قرارگاه شهید برونسی صورت گرفته و در چارچوب آن فعالیت اراذل و اوباش رصد می شود. اراذل و اوباش تاکنون افراد شناسایی شده همه مرد هستند.

وی افزود: در این طرح اتباع بیگانه که فاقد مجوز اقامت هستند و سابقه شرارت داشته اند نیز شناسایی و با هماهنگی دادستان مرکز خراسان رضوی و رئیس کل دادگستری به ارودگاه برای طرد از کشور تحویل داده شده اند.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: سیاست دستگاه قضا، دستگاه امنیتی اطلاعاتی و نیروی انتظامی ایجاد امنیت در سطحی است که شهروندان با آرامش بتوانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند. هم اکنون با توجه به وجود ناامنی در کشورهای منطقه نه تنها از امنیت خوبی برخورداریم بلکه همان مقدار کم تحرکات را هم نمی پسندیم.

وی بر برخورد شدید و در چارچوب قانون با عاملان ایجاد اخلال در امنیت تاکید و بیان کرد: طرحهای ارتقا امنیت اجتماعی در این راستا اجرا و افراد مخل امنیت در عرصه اموال، جان، ناموس، روح و وروان شهروندان دستگیر می شوند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در امور جرائم خاص گفت: مجازات افراد سابقه دار را تشدید و از تمام اختیارات قانونی برای ارتقا امنیت استفاده می کنیم. تنها دستگاه قضا و نیروی انتظامی و امنیتی نمی توانند در برقراری امنیت دخیل باشند بنابراین باید حمایت و تعامل دولت نیز وجود داشته باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *