اشتغال 30 هزار نفر در شهرک صنعتی توس مشهد

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس گفت: شهرک صنعتی توس نمونه کشوری در طی چندین سال متوالی شده و بالغ بر 30 هزار نفر شاغل را در خود جای داده است.

حبیب‌الله مقامی روز چهارشنبه، در حاشیه بازدید خبرنگاران از شهرک صنعتی در جمع خبرنگاران افزود: شهرک صنعتی توس طی چند سال متوالی به عنوان شهرک نمونه کشور شناخته شده است. این شهرک در قالب 4 فاز اجرایی به مساحت 450 هکتار و بیش از 1000 واحد صنعتی، تولیدی، کارگاهی و خدماتی است که از سال 72 آغاز به کار کرده است و بالغ بر 30 هزار نفر شاغل را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی توس به لحاظ زیرساختی از امکانات خوبی برخوردار بوده و دارای یک تصفیه‌خانه با ظرفیت 6000 متر مکعب است که ظرفیت آن به 12هزار متر مکعب افزایش می‌یابد. همچنین دفتر صادراتی گمرگ در این شهرک مستقر است که روزانه بین 20 تا 30 تریلر با حضور ارزیاب گمرگ در آن مورد بازرسی قرار می‌گیرد. دفتر پیشخوان دولت، دفتر تامین اجتماعی و… نیز از دیگر خدماتی است که در این شهرک مستقر است.

مقامی با اشاره به زیرساخت راه‌های معطوف به این شهرک عنوان کرد: در حال حاضر از دو محور جاده شاندیز و جاده قوچان مشهد به این شهرک مسیر و راه اتصال یافته است. البته محور حسن‌آباد وضعیت نابسامانی دارد علی‌رغم اینکه از طرف استانداری تلاش‌هایی برای بهبود این جاده صورت گرفته اما تاکنون اقدام عملی در این راستا انجام نشده است.

وی ادامه داد: بیشتر رفت‌وآمدهای شهرک از همین مسیر جاده حسن‌آباد صورت می‌گیرد. به دلیل استقرار پارک علم و فناوری در این منطقه و نزدیکی به محور گردشگری طرقبه شاندیز هیات‌های خارجی و داخلی زیادی به این شهرک سفر می‌کنند. بعضی از واحدهای صنعتی ما نیز برند هستند که همین مسایل ترافیک بالایی را در این مسیر ایجاد می‌کند؛ به همین جهت این محور پاسخگو این حجم ترافیک نیست.

مقامی گفت: قرار شده در کوتاه‌مدت ایمن‌سازی و بهسازی این جاده صورت گیرد تا پاسخگوی نیاز فعلی باشد. البته اقداماتی انجام شده است ولی کامل نیست. مهم‌ترین نقطه‌ای که مشکل دارد، حد فاصل جاده قوچان و ورودی فاز یک است. طرحی که مشاور تعیین می‌کند حدود 2 تا 2.5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در حال حاضر60 درصد ترافیک شهرک از همین محور صورت می‌گیرد و 40 درصد دیگر ترافیک نیز از جاده زمزم انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس بیان کرد: یکی از ضرورت‌های این شهرک استقرار واحدهای آتش‌نشانی است.

وی با اشاره به اینکه نقشه جانمایی شهرک صنعتی توس به لحاظ زیست محیطی توسط سازمان‌های ذی‌ربط تایید شده، تصریح کرد: با توجه به موقعیت شهرک، هنوز هم حدود 15 درصد از ظرفیتی که می‌توان در این شهرک فعالیت کرد، عقب هستیم. در این شهرک حدود 5 درصد واحدها تعطیل است و بیشتر واحدها در حال فعالیت هستند اما ممکن است که حدود 10 درصد از این واحدها هم با ظرفیتی بالغ بر 50 درصد و یا کمتر از آن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مقامی خاطرنشان کرد: در مصوبات سفرهای دولت گذشته به استان حدود 200 هکتار برای توسعه این شهرک پیش‌بینی شد که این توسعه بیشتر در جهت استقرار واحدهای مجهز به انرژی‌های پاک، صنایع های‌‌تک و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود. در حال حاضر تشریفات اداری این توسعه در حال انجام است چون هنوز مسایل زیرساختی و محیط زیستی آن به نتیجه نهایی نرسیده است.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس در پاسخ به سوالی در خصوص تسهیلات طرح رونق تولید و اثرات بر صنایع مستقر در این شهرک گفت: تعداد قابل توجهی از واحدهای ما از این تسهیلات برخوردار شده‌اند و توسعه پیدا کردند. مشکلی که اکثر واحدها با آن مواجه هستند، نبود بازار برای فروش محصولات تولیدی است. به همین جهت باید بیشتر بر رویکردهای صادراتی تمرکز کنیم. البته در حال حاضر حدود 20 درصد از واحدهای ما رویکرد صادراتی دارند و دانش بنیان هستند که این امر می‌تواند در عرصه رقابت جهانی موثر باشد.

وی اضافه کرد: البته بخشی از صادرات این محصولات از همین جا صورت می‌گیرد. هنوز سایت و پایگاه گمرگ که به طور کامل در قالب یک واحد بتواند در اینجا ارایه خدمات کند، آماده نشده است.

مقامی اظهار کرد: امسال هم دولت به صنایع امیدواری داد که این تسهیلات به فعالیت آن دسته از واحدهای تولیدی که توجیه و بازار رقابتی داشته باشند، تعلق گیرد. در این شهرک یک گروه مشاورین نیز مستقر هستند که وظیفه عارضه‌یابی صنایع را بر عهده دارند. پارک علم و فناوری نیز جانب همین شهرک مستقر است که با آن‌ها نیز تفاهمی دو جانبه منعقد کرده‌ایم و واحدهای دانش‌بنیان را متکی به فنون و دانش‌های روز مجهز شوند.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس با اشاره به اینکه استقرار صنایع در این شهرک امکان پذیر نیست، تصریح کرد: شهرک ما اشباع شده است و زمینی قابل واگذاری در آن وجود ندارد مگر اینکه آن 200 هکتار طرح توسعه شهرک صنعتی انجام گیرد. ما نیاز نداریم که واحدهای صنعتی جدید به اینجا منتقل شوند و همین واحدهای صنعتی فعال نیز نیازمند توسعه است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی فاز 4 شهرک صنعتی از 3 سال گذشته آغاز شده و بخشی از آن نیز در حال بهره‌برداری است که صنایع چاپ و نشر و واحدهای فلزتراش در آن مستقر شده‌اند.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس با بیان اینکه هر کدام از شرکت‌ها در این شهرک سهامی برای مدیریت بهتر وضعیت شرکت خود دارند که البته این سهام ارزش مالی ندارند، اظهار کرد: این سهام ارزش ریالی ندارد و صرفا برای بهتر شدن کارهای مدیریتی است و از همین جهت است که شرکت‌ها سهام‌دار می‌شوند و ارزش افزوده‌ای ندارد. در واقع به وسیله این سهام اقدامات مربوط به مدیریت بهره‌برداری صورت می‌گیرد و از این مسیر خدمات خوبی به واحدها داده ‌می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *