60درصد منابع فعلی، بلا استفاده است

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر گفت: 60 درصد منابع فعلی در کتابخانه‌ها بلااستفاده است. اگرچه در حوزه بهسازی و نوسازی فضای کتابخانه‌های کاشمر اقداماتی انجام‌شده، اما کمبود منابع همچنان از پابرجا است.

به گزارش فارس، محمدرضا بدیع‌زادگان عصر امروز در نشست خبری که روز گذشته در کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) این شهرستان برگزار شد، افزود: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی کاشمر به لحاظ شاخص‌های استانی از وضعیت و جایگاه مناسبی نسبت به سایر شهرستان‌های خراسان رضوی برخوردار بوده، اما این مهم به‌منزله وضعیت مطلوب کتابخانه‌های این شهرستان نیست، چراکه شاخص استاندارد و مقایسه‌ای نسبت به سایر نقاط کشور نداریم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سند چشم‌انداز 1404 به ازای هر 100 نفر 8 مترمربع باید فضای کتابخانه داشته باشیم، ابراز داشت: سرانه فضای کتابخانه کاشمر کمتر از 2 مترمربع است بنابراین با وضعیت فعلی رسیدن به نقطه ایده آل برای سال 1404 غیرممکن است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر مهم‌ترین مشکل کتابخانه‌های عمومی کاشمر را کمبود منابع دانست و یادآور شد: 60 درصد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی بدون استفاده بوده، در این راستا، ضروری است، به‌منظور برطرف کردن فقر منابع نسبت به‌روز کردن منابع اقدام شود.

وی بابیان اینکه در راستای بهبود وضعیت منابع، خرید کتب با نظر کتابداران انجام‌شده است، افزود: در این راستا، اگرچه تا حدودی برخی نیاز مراجعه‌کنندگان برآورده شده، اما هنوز در حوزه تأمین منابع به‌ویژه در بخش بزرگ‌سالان با مشکل مواجه هستیم.

وی با ابراز خرسندی از اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه تجهیزات و تعمیرات کتابخانه‌های عمومی کاشمر، ادامه داد: سال گذشته از محل ماده 64  حدود 700 میلیون ریال به کتابخانه‌های کاشمر اختصاص یافت که این اعتبار صرف نصب و راه‌اندازی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی شده است.

وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از شهرداری‌ها در خصوص سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از درآمد، خود را ملزم به پرداخت آن نمی‌دانستند، افزود: از سال 94 با تصویب مجلس شورای اسلامی و افزوده شدن ماده 64 به قانون تأسیس کتابخانه‌ها، اگر شهرداری سهم کتابخانه‌های عمومی را پرداخت نکند، وزارت اقتصاد این مبلغ را از بودجه شهرداری‌ها کسر و به‌حساب نهاد کتابخانه‌ها واریز می‌کند.

بدیع زادگان با تأکید بر اینکه ماده 64 در حقیقت کمک بسیار خوبی در راستای ملزم کردن شهرداری‌ها به پرداخت سهم نیم درصدی بود، یادآور شد: شهرداری کاشمر سال گذشته 800 میلیون ریال به‌حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان واریز کرده است، با تفریق بودجه سهم واقعی نیم درصدی کتابخانه‌ها مشخص و کسری پرداختی از بودجه شهرداری کم می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *