یک کارگردان جوان، «پشت دیوار تنهایی»

قشری از جوانانی که در حال کسب تجربه هستند و نسل جدید تئاتر این شهر خواهند بود آهسته وارد فضای حرفه‌ای تئاتر می‌شوند. محمد اخروی هم از همین دست جوانانی است که چند سالی در کنار احسان روحی کار کرده و اکنون پس از چند سال تجربه اندوزی حالا به کارگردانی یک کار به نام «سکوت پشت دیوار تنهایی» به نویسندگی احسان روحی پرداخته و در حال حاضر قصد اجرای عموم این کار را دارد. تیم اجرایی این نمایش به همراه احسان روحی، علی روحی و اصحاب رسانه مهمان «صبح امروز» بودند و نشست خبری این نمایش در دفتر روزنامه برگزار شد.

 

اهمیت اجرای عموم

احسان روحی نویسنده نمایشنامه با تاکید بر این نکته که اکنون در تئاتر باید به جوانان بهای بیشتری داده شود، گفت: محمد اخروی از نسل جدید تئاتری‌های گروه ماست. پس از گفت‌وگوهایی که داشتیم من این متن را به او معرفی کردم تا برای جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد که در اردیبهشت ماه امسال در تهران برگزار شد، آماده کند. نمایش پس از انتخاب هیات بازبینی به جشنواره راه پیدا کرد و در آنجا بیشترین جوایز را از آن خود کرد. هر اثری با همه جشنواره‌هایی که برود و تمام اتفاقاتی که برای اثر بیفتد درنهایت رسالت کار اجرای عموم است. مخاطب می‌تواند بهترین ناظر برای یک اثر هنری باشد که اثر را ببیند آن را نقد کند و مورد قضاوت قرار دهد. این نمایشنامه یک ویژگی دارد و آن هم تنهایی آدمها است. حلقه مفقوده‌ای که این روزها خیلی‌ها به دنبال آن هستند. شرایطی که بر اثر اتفاقات مختلف برای فرد پیش می‌آید. مثل اخلاق، جامعه، جغرافیا و…

 

 

تنهایی و دردسرهایش

وی در ادامه به موضوع داستان پرداخت و گفت: در این نمایشنامه مجموعه‌ای از این اتفاق‌ها برای شخصیت اصلی پیش می‌آید که او را به سمت یک تنهایی پیش می‌برد و نمی‌تواند باور کند باید با این موقعیت جدید خو بگیرد و در این تنهایی مانده است. در نوشتن خیلی سعی کردم که به فضای مشهد و ادبیات عامیانه که در بافت قدیمی مشهد وجود دارد وارد شوم و همه چیز در همان فضاها اتفاق می‌افتد. همه اینها در دل یک درام و کنش‌ها و واکنش‌های نمایشی رخ می‌دهد. یک درام اجتماعی که می‌تواند با این جوانان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. این نمایش حدود یک سال و نیم پیش نوشته شد و در زمانی که این نمایشنامه در حال نگارش بود درگیر کار دیگری بودم و نمی‌توانستم خودم این کار را به مرحله تولید برسانم. به هر حال من قبل از اینکه کارگردان باشم خودم را نویسنده می‌دانم و هر نویسنده‌ای دوست دارد تا نوشته‌هایش توسط کارگردانان دیگر کار شود.

علی روحی به عنوان سرپرست گروه سالار در این نشست گفت: گروه سالار از سال 76 فعالیت خود را شروع کرد و توانست در بحث ثبت گروه‌های نمایشی رده الف را بگیرد که بیش از 150 عضو دارد. اعضای گروه بسیار با استعداد هستند و هیات مدیره گروه هم بر همین عقیده است که باید به بحث آموزش در بخش‌های مختلف بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و …  بیشتر پرداخته شود و این اتفاقات تاکنون افتاده و از دل همین کارگاه‌ها و آموزش‌ها بسیاری افراد بیرون آمده‌اند و اکنون در حال کار کردن هستند. باید این نسل حمایت شوند. حفظ شوند تا پشتوانه خوبی برای تئاتر شهرمان باشند.

 

 

یک کارگردان جوان

محمد اخروی متولد سال 1372 کارشناسی تکنولوژی حرارتی و برودتی از سال 91 تئاتر را در دوران دانشجویی شروع کرده و قبل از این اثر در نمایش های مختلفی به عنوان بازیگر، دستیار و … در کنار احسان روحی بوده و این اولین تجربه کارگردانی وی است. او درباره انتخاب این اثر و اتفاقات پیرامون کار عنوان کرد: احسان روحی به عنوان برادر بزرگترم قبول دارم و از همان ابتدا از او در زمینه کارهایم کمک می‌گرفتم. در مورد انتخاب این نمایشنامه اینطور بگویم که دوست داشتم اگر نماینده‌ای برای مشهد هستیم نشانه‌ای از مشهد در کارمان باشد و بزرگ‌تر و بهتر از حرم امام رضا(ع) پیدا نکردم. از همین رو طی جلساتی که داشتیم به انتخاب این اثر رسیدیم و توانستیم نمایندهٔ شایسته‌ای برای مشهد در جشنواره مذکور باشیم. فضاسازی‌های بیشتری که بعد به کار اضافه شد و باعث شد فضا را از فضای جشنواره‌ای به فضای اجرای عموم بیاوریم. در حقیقیت با توجه به محدودیت جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد در استفاده از جنسیت مجبور بودیم تا از صدای یکی از شخصیت‌ها که خانم بود استفاده کنیم ولی پس از پایان جشنواره و اکنون که در مرحله اجرای عموم کار هستیم و محدودیتی در این زمینه نداریم یک بازگیر خانم به کار اضافه شده و جزو تغییرات کار نسبت به اجرای جشنواره آن است. زمان اجرای نمایش نیز از 30 دقیقه به 50 دقیقه رسیده است. کار به صورت رئالیستی اجرا می شود و فضاسازی‌های متنوعی که برای طراحی صحنه استفاده شده که باعث گرمی و جذابیت کار می‌شود. این کار اسپانسری نداشته و سری اول اجرای نمایش از تاریخ 28 مرداد تا 10 شهریور در سالن فرهنگ و رسانه است و سری دوم آن هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. پروسه تولید اثر برای جشنواره حدود دو ماه طول کشید و برای اجرای عموم همان تیم بازیگری هستند همراه بازیگر خانم که در حدود یک ماه است به کار اضافه شده است. این کار به دلیل بازخورد خوبی که تا کنون داشته آماده می‌شود تا برای جشنواره استانی رضوان هم شرکت کند.

او افزود: بازخورد یک اجرا برای کارگردان مثل به موفقیت رسیدن فرزندش است. چون کار را از ابتدا شروع می کند. آن را پرورش می دهد و نهایتا اثر را برای اجرا به معرض دید مخاطبین قرار می‌دهد و شیرین‌تر از این نیست که مخاطب از اجرای نمایش لذت ببرد.

 

کیفیت بهترین تبلیغ است

احسان روحی در مورد برندسازی در تئاتر گفت: در این چند وقت بسیاری کارها هستند که توسط جوانان اجرا می‌شوند. کمک دوستان رسانه‌ای و تماشاگرانی که به سالن می آیند بسیار مهم است تا به این وسیله از این جوانان حمایت شود. حرف من این است که اگر کاری خوب باشد بعد از شب‌های اول مخاطبش را پیدا می‌کند و خود اثر برای خودش تبلیغ می‌کند. این نسل نسلی است که علاقه‌مند است. انگیزه، انرژی و ایده دارد و باید به صورت درست هدایت شوند. امیدواریم مخاطبین هم از نام‌های افراد بگذرند و برای تئاتر به سالن بیایند.

محمود فلاحی بازیگر  ایننمایش که در جشنواره هم توانست به عنوان بازیگری دست پیدا کند، گفت: اولین تجربه‌ام را در سال 90 با احسان روحی شروع کردم و زمانی که محمد اخروی به من پیشنهاد نقش اول این کار را داد دلم می‌خواست آن طور که خودم دوست دارم نقش را بازی کنم و تیمی که در حال حاضر کار می کنیم بسیار دوستانه و صمیمی است و به عقیده من یکی از نکات خوب تیم همین است.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *