گفته‌هایی که مدت‌ها نگفته مانده بود

می­گفتند سال­ها است مسئولان شهری پای درد و دل ما ننشسته­اند، گله­مند بودند از آن­هایی که پشت به ظرفیت­های این شهر کردند و دست نیاز به سوی هنرمندان دیگر شهرها دراز کردند. پشتشان به تار و قلم و هنرشان گرم بود و عزت و ثروت را در تفکر و اندیشه­شان می­دانستند. هنرمندانی که سال­ها بود برای فرهنگ این شهر و آینده­ای که در انتظار آنها است نه مشورتی داده بودند و نه گوش شنوایی را پیدا کرده بودند. آری، همانقدر که دلشان از سال­های گذشته پر از درد و رنج بود امید در وجودشان موج می زد. می­گفتند منتظر بودیم تا بیاییم و از درد و رنج­ها بگوییم، منتظر بودیم تا نشاط را دوباره به مشهد بازگردانیم، منتظر بودیم تا نگاه حزبی و سیاسی را از حوزه فرهنگ و هنر دور کنیم.

آری، انتظارشان به سر آمد و روز گذشته نخستین جلسه کارگروه فرهنگ منتخبین پنجمین دوره شورای شهر مشهد با حضور امیر شهلا و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد. نمایندگان گروه­ها و انجمن­های مختلف هنری این شهر گرد هم آمدند تا آینده­ای پر از نشاط و امید را برای مردم مشهد رقم بزنند.

علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی در این نشست از عدم وجود زیرساخت­های مناسب فرهنگی در پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت. وی به ضرورت ماندگاری زائر در شهر مشهد اشاره کرد و به فعالیت­ها و خواسته­های فعالین حوزه چاپ و نشر اشاره کرد.

مرتضی اسکافی رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی نیز به فعالیت­های فرهنگی 700 عضو فعال در این اتحادیه اشاره کرد و در نهایت از دریافت بهای خدمات تجاری از موسسات و مجموعه­های فرهنگی گلایه کرد.

سید محمود ضیائی رئیس انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی نیز در این نشست با انتقاد از وضعیت اقتصادی موجود اهالی فرهنگ و هنر پرداخت عوارض تجاری را برای مجموعه­های فرهنگی بسیار سخت و دشوار توصیف کرد. وی با انتقاد از استفاده شهرداری در دوره قبلی از هنرمندان خارج استان ظرفیت­های فرهنگ و هنر این شهر را بسیار ارزشمند دانست.

مهدی نصیرزاده مدیرعامل تعاونی ناشران خراسان رضوی نیز در این جلسه خروج نگاه دولتی از مسائل اجتماعی و ­فرهنگی را ضروری دانست و بر ایجاد مجموعه­های مختلف شهر کتاب و اقصی نقاط شهر مشهد تاکید کرد.
محمد رضا لطفی رئیس انجمن عکاسان خراسان رضوی نیز در این نشست بر ضرورت ارتباط موثر معاونت فرهنگی شهرداری مشهد با هنرمندان تاکید کرد و خواستار اختصاص فضایی مناسب از سوی شهرداری مشهد در خصوص برگزاری کلاس­های آموزشی در حوزه­های مختلف فرهنگی علی الخصوص عرصه عکاسی شد.

سروش مظفر مقدم نیز به عنوان یک فعال فرهنگی از کوچ اهالی فرهنگ و هنر طی سال­های اخیر ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت شکل­گیری ساز و کاری مناسب در خانه هنرمندان مشهد تاکید کرد. هنگامه عظیمی به عنوان یک فعال عرصه هنر نیز اجرای موسیقی فاخر در شهر مشهد را ضروری دانست و خواستار توجه ویژه شهرداری مشهد به هنرمندان این عرصه شد.

زهرا رمارم به عنوان یک منتقد فرهنگی نمای شهر مشهد را مناسب ندانست و فعالیت در حوزه ساخت المان­های مناسب و مبلمان شهری را ضروری توصیف کرد. شیما سعادت نیز در این جلسه تعامل انجمن­های فرهنگی و هنری با شهرداری مشهد را بسیار مهم دانست و موازی کاری در عرصه فعالیت­های فرهنگی را یک آسیب بسیار مهم توصیف کرد.حامد طاهری رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی نیز در این نشست خواستار تشکیل فرهنگسرای موسیقی شد و حمایت از آموزشگاه­های موسیقی را بسیار ضروری دانست.

سید جواد اشکذری رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز تعامل بیشتر میان مسئولان فرهنگی شهرداری مشهد با هنرمندان را ضروری توصیف کرد و به توجه ویژه به اقتصاد در عرصه­های مختلف فرهنگی اشاره کرد. صدرا یوسفی نیز در این نشست آینده فرهنگی شهر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و خواستار توجه ویژه مسئولان حوزه شهری به هنرمندان شهر مشهد شد.

محمد رضا شریفی نیز در این نشست آرامش بخشی به شهر مشهد و هنرمندان این عرصه را یک امر ضروری عنوان کرد و بر جایگاه ارزشمند فرهنگ درپایتخت فرهنگی جهان اسلام تاکید کرد. مژه لاهوتی، هادی منوری، میثم افشین و سید سعید موسوی نیز در این جلسه به بیان دیدگاه­های خود پرداختند.

 

 

امیر شهلا منتخب مردم در پنجمین دوره شورای شهر مشهد نیز در پایان این نشست با اشاره به اینکه باید امور به خود مردم واگذار شود، اظهار کرد: حوزه فرهنگ طی چهار سال گذشته به صورت پیمانکاری در اختیار گروهی خاص قرار داشته است که باید این شرایط از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه ما برای اهالی فرهنگ و هنر تعیین و تکلیف نخواهیم کرد، ادامه داد: ما آمده­ایم تا بستری مناسب برای اهالی فرهنگ و هنر این شهر شکل بگیرد و آن ها بتوانند در یک شرایط مناسب به فعالیت­های خود بپردازند.

در پایان این جلسه مقرر گشت دومین جلسه کارگروه فرهنگ و هنر منتخبین پنجمین دوره شورای شهر مشهد در هفته جاری برگزار شود.

 

گزارشی از توحید آرش­‌نیا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *