کاش در موقعیت بهتری به مشهد می‌آمدم

انگار خشونت علیه زنان بی‌پناه تمامی ندارد.  همین چندی پیش مطلع شدیم، زن جوانی برای عمل جراحی(پیوند لاله‌های دو گوش) از مزار شریف افغانستان به ایران اعزام شده و در بیمارستان امام رضا(ع) توسط پزشکان ایرانی سلامتی خودش را بازیافته. زرینه، زن جوان 24ساله‌ای که دو گوشش توسط همسرش بریده شده بود با تلاش های سرکنسولگری جمهوری اسلامی، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور و مساعدت‌های دکتر بهرامی ریسس بیمارستان امام رضا جهت پیوند دوگوش به مشهد اعزام شد و چند ماه پیش توسط پزشکان مشهدی برای نخستین بار عمل پیوند همزمان هردو گوش بر روی او انجام شد.

جراح بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان امام رضا(ع) گفت: این خانم از مزار شریف افغانستان جهت ترمیم لاله‌های دوگوشش که توسط همسرش در یک رفتار نابهنجار بریده بشده بود به مشهد اعزام شد. در افغانستان نیز توسط متخصص خوش ذوق افغان لاله‌های بریده شده گوش بیمار در افغانستان پس از بروز حادثه زیرپوست شکم تعبیه شده و پس از حدود یک ماه از بروز حادثه جهت پیوند و بازسازی به ایران اعزام شده بود.

 

 

دکتر محمدرضا شریفیان افزود: حدود چهار ماه پیش این غضروف‌ها را که تقریبا سالم بودند، پیوند زدیم که خوشبختانه این عمل موفقیت‌آمیز بود. این عملی دشواری بود از این نظر که لاله گوش بریده شده پس از خروج از محل تعبیه شده دچار حالت چسبندگی شده بود که روال کار را کمی دشوارتر می‌کرد. در مرحله دوم جراحی از بافت پوست، گوش ترمیم شد و نمای تقریبا طبیعی به لایه اولیه گوش داده شد. ممکن است که این مرحله نیاز به جراحی‌های ترمیمی داشته باشد اما خوشبختانه روند جراحی خوب پیش رفته و مشکل خاصی وجود ندارد.

پزشک افغان معالج زرینه گفت: در مرحله اول که زرینه به ایران منتقل شده بود،  تعبیه لاله های بریده شده گوش در زیر لایه‌های پوست شکم زرینه بهترین اقدام ممکن جهت محافظت از لاله‌های گوش او بود تا بتوان مجددا همان لاله‌ها را پیوند زد. در ایران برای اولین بار پیوند همزمان دو گوش صورت گرفت و در بیمارستان امام‌رضا(ع) با همکاری نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور و توجه ویژه رئیس این بیمارستان، این عمل جراحی نادر با موفقیت انجام شد. عمل دوم او هفته گذشته با موفقیت تمام انجام شد و غضروف‌های آسیب‌دیده فرم‌ داده شد تا به شکل اولیه گوش بازگردد و همین‌طور باید پوست آن‌ ترمیم شود. سه ماه دیگر باید صبر کنیم تا پیوند پوست موقعیت مطلوبی برای فرم‌دهی پیدا کند. خدا رو شکر لاله گوش تاثیری در شنوایی زرینه نداشته و او در سلامت کامل به لحاظ شنوایی به سر می‌برد.

 

 

دکتر باقر رحیمی افزود: زمانی که این اتفاق در افغانستان رخ داد، سه کشور ایران، هند و آمریکا اعلام آمادگی کردند که تمامی مراحل جراحی و پیوند عضوهای از دست داده زرینه را انجام دهند. در بررسی‌های انجام شده در کنسولگری ایران در مزارشریف، ایران برای معالجه زرینه در نظر گرفته شد و این همسایگی و اشتراک دینی و مذهبی باعث شد که این کشور مطلوبیت بیشتری برای تعامل در این رابطه را داشته باشد.

وی بیان کرد: پزشکان متخصص ایرانی نبوغ خود را به کار بستند و سلامتی زرینه را به او هدیه دادند. در این میان تعاملات خوبی با کادر پزشکی ایران و افغانستان بر قرار شد و امیدوارم این همکاری راه‌گشای پزشکان ما در افغانستان باشد. پزشکان بیمارستان امام رضا(ع) با رفتار حرفه‌ای و گشاده‌رویی در هر دو مرحله عمل جراحی تمام مقدمات و امکانات پزشکی و اقامتی زرینه را مهیا کردند.

رحیمی تصریح کرد: باید از همه کسانی که همراهی کردند تا زرینه به این مرحله برسد و سلامتی خود را پیدا کند، از جمله تیم پزشکان معالج، رئیس بیمارستان امام رضا(ع)، سرکنسولگری ایران در مزار شریف و تمام افرادی که ما را با روی باز پذیرفتند و این حرکت انسان دوستانه را انجام دادند، تشکر و قدردانی کنم.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) گفت: این خانم نیاز به سه مرحله عمل جراحی داشت، پیوند گوش، ترمیم پوست آن و فرم‌‌دهی لاله‌های دو گوش باید به ترتیب انجام می‌شد.

 

 

دکتر عبدالله بهرامی با اشاره به کمک‌های پزشکی و درمان جمهوری اسلامی ایران به اتباع افغان  افزود: سال گذشته حدود 2 میلیارد تومان به بیماران خارجی که از افغانستان برای درمان به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه کردند ، تخفیف داده شد. موارد زیادی از افغانستان برای دریافت خدمات پزشکی به ایران منتقل می‌شوند و این بیمارستان با روی باز آنها استقبال می‌کند و متخصصان مشهدی موارد زیادی از این قبیل را با موفقیت معالجه کرده‌اند.

نماینده وزیر بهداشت و درمان در توسعه همکارهای آموزشی با کشور افغانستان بیان کرد: البته یکی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه، همکاری با خیریه‌های افغانستانی‌های مقیم مشهد است که کمک به بیماران افغانستانی را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند. لازم است بگوییم که ایران به ویژه مشهد و بیمارستان امام رضا(ع) بدون هیچ محدودیتی قابلیت ارائه خدمات پزشکی و درمانی را به عموم متقاضیان دارد.

زرینه گفت: در مدت زمانی که برای درمان در مشهد بسر می‌برد و مراحل عمل جراحی را پشت سر گذاشتم مشکل خاصی نداشتم. مشهد را بشدت دوست دارم و در این شهر احساس راحتی می‌کنم، کاش می‌شد برای همیشه اینجا می‌مانم. هرچند برای عمل جراحی آمده‌ام و در حادثه‌ای تلخی هردو گوش‌هایم توسط همسرم بریده شد، با خودم می‌گویم که کاش چیز دیگری مرا به مشهد می‌کشاند و می‌توانستم در شرایط بهتری اینجا اقامت داشته باشم.

وی افزود: در سفر قبلی که به مشهد آمدم، توسط تیم پزشکی متخصص، پیوند گوش‌هایم با موفقیت انجام شد. دکترها می‌گفتند که برای اولین بار پیوند همزمان دو گوش انجام می‌شود. مدتی تحت نظر پزشکان مشهدی بودم و بعد به دلیل اینکه باید بین سه مرحله جراحی، فاصله زمانی باشد، مجدد به افعانستان برگشتم.

زرینه بیان کرد: ترمیم پوست روی گوش‌هایم انجام شد و فکر می‌کنم یک عمل دیگر باقی مانده، اما از این که سلامتی خودم را به دست آوردم احساس خوبی دارم. ناامید شده بودم و هرگز فکر نمی‌کردم عضو از دست داده‌ام را دوباره به دست می‌آورم.

وی خاطرنشان کرد: بار قبل تصمیم گرفته بودم وقتی به افغانستان برگشتم، درس بخوانم اما وقتی برگشتم کسی نبود که مرا حمایت کند و تشویقم کند تا درس بخوانم و مشکلات گذشته را فراموش کنم. از ترس جانم و به خاطر تهدیدهای همسرسابقم نمی‌توانم از خانه بیرون بروم، چون او بارها مرا تهدید کرده و دلم نمی‌‌خواهد تمام درد‌هایی که به خاطر بریده شدن گوش‌هایم و بعد به خاطر عمل‌های جراحی که داشتم دوباره تکرار شود و وجودم را پر از عذاب و درد کند. از مسئولین کشورم خواستم که مرا حمایت کنند، قرار است وقتی به افغانستان برگردم در خانه امن که مخصوص زنان خشونت دیده است، مستقر شوم. به جز مادر و برادرم کسی را ندارم و هیچکس نمی‌تواند برایم کاری کند که از این وضعیت نجات پیدا کنم.

 

 

وکیل زرینه گفت: به خاطر شرایط ویژه زرینه، وکالت او را قبول کردم. باید از سرکنسولگری جمهوری ایران در مزارشریف تشکر کنم که موقعیت درمان زرینه را در ایران مهیا کرد و او توانست مجددا سلامتی خودش را به دست آورد. ایران همکاری خوبی با ما در این زمینه داشت و تمامی امکانات رفاهی برای بستری، جراحی و اقامت زرینه را فراهم کردند. اما درباره مراحل حقوقی کارهای او باید بگویم، همان‌طور که می‌دانید افغانستان یک کشور جنگ زده است با تمام مشکلات موجود در کشورمان ما توانستیم پیگیر حقوق زرینه باشیم. بار اول که او برای پیوند گوش‌هایش به ایران منتقل شد، همسر خشونت‌گر او تحت تعقیب قانون قرار داشت و متواری شده بود. بعد از مدتی توانستیم او را پیدا و دستگیر کنیم. در محاکم کشورمان مراحل طلاق شرعی او انجام شد و به صورت رسمی با شواهد موجود از همسرش جدا شد. اما فرهنگ قومیتی به ویژه در شهری که زرینه در آن زندگی می‌کند کمی شرایط را دشوار می‌کند. همسرش، پسرعموی او بوده و نسبت خانوادگیشان به این مشکلات دامن می‌زند. همسرش توسط خانواده خود، با قید وثیقه و فشار به زرینه به منظور گرفتن رضایت دادن از زندان آزاد شده و چندبار به زرینه مراجعه کرده و او را تهدید کرده است. به خاطر زرینه او را تا ایران همراهی کردم هرچند این موضوع از حوزه وظایف من نیست اما شرایط حساس و تنهایی زرینه باعث شد تا با او همراه شوم با جدیت بیشتری پرونده‌ی او را پیگیری کنم.

زاهده قاضی زاده افزود: درباره سفرم به ایران باید بگویم، اینجا بیشتر از آنچه که فکر می‌کردم شرایط رفاهی مهیا بود و از طرف دیگر شرایط تبادل افکار و اطلاعات بین ما و متخصصان پزشکی و مشاوره‌ای در ایران فراهم شد که این موضوع دستاورد فوق‌العاده‌ای برای ما محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: من به نمایندگی از جامعه زنان آسیب‌دیده ولایت بلخ افغانستان از تمام مردم ایران تشکر می‌کنم که ما را به عنوان مهمان خود تکریم کرده و به مسائل پزشکی و سلامتی زرینه به خوبی پرداختند به ویژه دکتر عباسی، رئیس مددکاری بیمارستان قائم که در تمامی مراحل درمان زرینه ما را یاری کردند. آرزوی من این است که تبادل افکار و اطلاعات در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه وکالت بین افغانستان و ایران انجام شود و سایر وکلای مدافع‌ در افغانستان بتوانند با همکاری ایران دستاوردهای بیشتری در این زمینه کسب کنند و امیدوارم این همکاری‌ها موجب حمایت از زنان آسیب‌دیده کشورم شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *