***مشاوره حقوقی***

سوال: دستکاری کیلومتر اتومبیل کلاهبرداری است؟

پاسخ: کلاهبرداری به زبان ساده یعنی شخصی عملی انجام دهد که دیگری فریب خورده و در نتیجه این فریب مال او را تصاحب کند.

کم‌کردن کارکرد خودرو و دست‌کاری کیلومتر که منجر به اغفال و فریب خریدار خواهد شد، کلاهبرداری است. زیرا فروشنده خریدار را به خریدن اتومبیلی با کارکرد پایین امیدوار می‌کند و در نتیجه رضایت وی را برای خرید اتومبیل به قیمتی بیشتر از قیمت واقعی جلب می‌کند. یا شخصی اتومبیلی که قبلا تصادف کرده و صافکاری شده را به جای اتومبیل بدون ضربه و رنگ به دیگری می‌فروشد در نتیجه خریدار فریب خورده و اتومبیل را به قیمت بالاتر می‌خرد. در اینجا فروشنده عملیات متقلبانه‌ای را برای پنهان ماندن حقیقت از دید خریدار صورت داده است که مطابق قانون تشدید مجازات مرتکبین به ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری جرم بوده و قابل تعقیب است. بعضی از حقوق دانان  در این خصوص مناقشاتی دارند و این عملیات فریبکارانه را جرم نمیدانند بلکه معتقدند خریدار حق فسخ معامله را دارد.

 

سوال: در صورتی که زن و شوهر با توافق از هم طلاق بگیرند و مرد حق حضانت فرزندان را به زن واگذار کند، آیا مرد بعد از مدتی می تواند تقاضای سلب حضانت فرزندان را از زن بنماید؟

پاسخ: زوجین مزبور با توافق خویش حضانت فرزندان مشترک را به زوجه محول نموده و بر همین اساس اقدام به طلاق کرده‌اند، هرگاه زوج بر خلاف توافق خود، تقاضای سلب حضانت فرزندان را از مادر بنماید، اگر علت حادث و جدیدی برای سلب حضانت از زوجه عنوان نکرده باشد، با توجه به تعیین تکلیف این قضیه با توافق زوجین و لازم‌الوفا بودن توافق مزبور بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی، موضوع خواسته زوج محکوم به ردّ است. مگر اينكه دلايل محكمه پسندي در جهت رعايت مصلحت فرزندان به دادگاه ارايه شود.

 

 

حمیدرضا آفرین

وکیل پایه یک دادگستری

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *