مراکز تجاری مشهد بازاری برای فروش کالاهای ترکی و چینی شده است

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود گفت: مراکز تجاری و پاساژهای گسترده در مشهد بازار غیرمستقیمی برای فروش کالاهای ترکی و چینی شده است.

راحله خواجه‌ای افزود: با وجود اینکه مراکز خرید، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در مشهد در طی سالهای اخیر بسیار گسترش یافته است اما متاسفانه باز هم شاهد این هستیم که برخی از مردم صرفا برای خرید کردن به کشورهای اطراف مانند امارات و ترکیه می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مراکزی که در آن‌ها صنایع دستی عرضه شود بسیار کم هستند که باید در این خصوص نظارت صورت بگیرد تا منجر به رونق بازارهای فروش صنایع دستی شود. همچنین در خصوص نحوه عرضه صنایع دستی در کشورمان نارضایتی‌هایی از سوی گردشگران وجود دارد که عنوان می‌کنند قیمت‌های صنایع‌دستی ناهماهنگ و در برخی موارد بسیار متفاوت است.

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با بیان اینکه ساخت مراکز خرید و رستوران‌های متعدد و بسیار در مشهد توجیه ندارد، تصریح کرد: ساخت روزافزون این مراکز بیشتر باعث پراکندگی، سردرگمی مسافران و عدم سامان‌دهی بازار این حوزه می‌شود در حالی که باید تولیدات داخلی و به دنبال آن گردش مالی برای اقتصاد داخلی کشور شکل بگیرد اجناس ترک و چینی در این مراکز عرضه می‌شود.

خواجه‌ای با بیان اینکه بسیاری از مسافران با هدف خرید به مشهد سفر می‌کنند، افزود: در حالی که باید تولیدات داخلی در بازارها عرضه شود اما ما یک بازار غیر مستقیم برای اجناس ترک و چینی ایجاد کردیم. این در حالی که سیاست ایجاد مراکز خرید گسترده در کشورهای دیگر مانند ترکیه با هدف عرضه محصولات خودشان صورت می‌گیرد و ما نیز باید این موضوع را ساماندهی کنیم.

وی عنوان کرد: مراکزی مانند کافی‌شاپ‌ها در مشهد در طی سالهای اخیر به شدت رشد و گسترش یافتند، گردش مالی و رونق اقتصادی برای این مراکز خوب است اما این مراکز به صورت قارچ‌گونه زیاد می‌شوند و باید نظارت بیشتری در خصوص ایجاد این مراکز صورت گیرد

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با اشاره به اینکه بیشتر مراجعاتی که به طرقبه و شاندیز صورت می‌گیرد با هدف رفتن به رستوران و گردشگری غذا است، بیان کرد: این موضوع هم می‌تواند مثبت و هم منفی باشد گردش مالی که در این زمینه صورت می‌گیرد مثبت است اما موضوع غیرمثبت آن این است که یک توریست نیازهای تفریحی دیگری علاوه بر خورد و خوراک دارد.

خواجه‌ای یادآور شد: همانطور که دیدیم ایجاد پارک‌های آبی در مشهد مدت اقامت بسیاری از مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند را زیادتر کرد و قدمی مثبت در این زمینه بود اکنون نیز اقدامات خوبی در حال انجام است و ایجاد مجتمع‌های بازی روند روبه رشدی را دارند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *