محیط زندگی یکی از دلایل مهم تجاوز

رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: بسیاری از موارد تجاوز و تعرض در جامعه ما به ساختارهای محیطی بستگی دارد.

محمد ایرجی‌پور روز گذشته در بیست ‌و سومین میزگرد پژوهشگران جهاددانشگاهی خراسان رضوی که با موضوع «آسیب‌شناسی تربیت جنسی کودکان و تاثیر آن بر خشونت جنسی» در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه جرائم جنسی محدود به تجاوز نمی‌شود، اظهار کرد: از نظر پلیس انتشار عکس‌های خصوصی یک فرد در فضای مجازی هم جرم جنسی محسوب می‌شود زیرا به حریم خصوصی فرد تجاوز شده است.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از موارد تعرض و تجاوز در جامعه ما به ساختارهای محیطی ما بستگی دارد. ما امروز بحث آموزش‌های همگانی را داریم، اما هنگامی که نیروی انتظامی آموزش را اعمال می‌کند به دلیل اینکه شرایط فرهنگی ما هنوز مهیا نشده است نمی‌توانند بسیاری از مسائل را مطرح کنند و آموزش‌های آنان محدود به مسائل روزمره می‌شود.

وی با اشاره به انجام تجاوز‌های متعدد توسط متجاوز و عدم اعلام موضوع به مراجع قضایی، خاطرنشان کرد: برای نمونه در ماجرای معروف به «کفتار پیر» یک پیرمرد 60 به 52 نفر تجاوز می‌کند و پس از آن شناسایی و دستگیر می‌شود، آیا این نشان از ناآگاهی نیست، همچنین نکته دیگر این است که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل ترس از آبرو تمایلی به گفت‌وگو با مراجع قانونی راجع به این اتفاقات را ندارد.

رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: در بسیاری از موارد دانشجویان و افراد بزرگسالی به ما مراجعه می‌کنند که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و حال می‌گویند باید چه کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین تجاوز تنها به جنس مخالف محدود نمی‌شود بلکه در موارد متعددی تجاوز به همجنس هم وجود دارد که باید به آن بیشتر توجه شود.

ایرجی‌پور با اشاره به دلایل انجام تعرض و تجاوز توسط آزارگران، عنوان کرد: در بعضی از مواد این افراد بارها و بارها شاهد روابط جنسی پدر و مادر خود بوده‌اند همچنین در موارد دیگری تجاوز تحت تاثیر دوستان بوده است و در مصاحبه‌هایی که با این افراد که تجاوز انجام داده‌اند صورت گرفته است اتفاقات دوران کودکی فرد یکی از دلایل اصلی این امر بوده است.

وی ادامه داد: مباحث فرهنگی و سرمایه‌ای اجتماعی، طرد اجتماعی و فشارهای ساختاری نیز به عنوان دیگر زمینه‌های رفتن به سوی تجاوز مطرح می‌شود.

رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی همچنین با اشاره به اینکه به دلایل مختلف نمی‌توانیم آمار دقیقی از این مسائل داشته باشیم، یادآور شد: اما طبق آخرین آمار بهزیستی حدود 27 درصد از افرادی که با 123 تماس گرفته‌اند به نحوی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *