قصه «شنا در آتش» تاریخ مصرف ندارد

رضا صابری معتقد است از آنجا که قصه «شنا در آتش» تاریخ مصرف ندارد، اجرای آن پس از 24 سال با مشکل مواجه نیست.

این کارگردان تئاتر در نشست خبری تئاتر «شنا در آتش» در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار شد، گفت: بعد از 24 سال که این نمایش در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده و رکورددار کسب جوایز در این جشنواره بود، مجددا و این بار در مشهد اجرا خواهد شد. این نمایش در سال 72 در تالار وحدت به روی صحنه رفت و امسال با پیشنهاد تهیه کننده کار مسعود حکم آبادی آن را به مشهد آوردم.

صابری تصریح کرد: خوشحالم که دو نسل از تئاتر یعنی نسل دهه هفتاد و نسل دهه نود تئاتر مشهد در این نمایش حضور پیدا می‌کنند و این افتخار برای ما پیش آمد که بتوانیم این نمایش را دوباره به روی صحنه ببریم. این نمایش از آن دست متن‌هایی است که تاریخ مصرف ندارد و به همین دلیل وقتی من برای اجرای مجدد آن با دوستان زیادی مشورت کردم و اکثر آن‌ها از من درخواست کردند که متن را دست نخورده باقی بگذارم. احساس کردم با توجه به ویژگی‌های نمایش ترجیح می‌دهم که همان متن را مجدد بدون تغییر و با همان مشخصات به روی صحنه ببرم.

وی عنوان کرد: مشهد خوشبختانه از نظر فرهنگی و هنری در کشور ما مطرح است و تئاتر مشهد و بچه‌های تئاتر مشهد آنقدر شرایط خوبی دارند که در برخی حوزه‌ها به تهران تنه می‌زنند و همه می‌دانند که وضعیت تئاتر مشهد به چه صورتی است و چه وزنی دارد.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: هر انسانی به جا به جایی نیاز دارد زیرا این جا به جایی به طراوت انسان کمک می‌کند و همه این حق را دارند که چنین تصمیاتی بگیرند و خود را در شرایط جدیدی محک بزنند. ما نمی‌توانیم خودمان را از این شرایط جدا بدانیم و همه به این رفت و آمدها نیاز داریم.

صابری اظهار کرد: نگارش این نمایشنامه حدود یک سال زمان بُرد و هدف من این بود که بتوانم فضای فکری و روانی چند لایه را به تصویر بکشم و به همین دلیل ایده کار را از یک مقاله علمی پژوهشی گرفتم. مساله روحی و روانی همواره در انسان وجود داشته و دارد و به همین دلیل پس از گذشت دوره‌ای از زمان همچنان ما شاهد موضوعیت داشتن آن هستیم زیرا درونیات و پنهانیات ما در شرایط خاصی خود را نشان می‌دهند. تیم نمایش ما جوان و تحصیلکرده و بسیار با استعداد هستند و من با مشورت و همفکری دوستان خودم به این تیم رسیدم و خوشحال هستم که این شرایط رقم خورد.

صابری افزود: دولت از عرصه فرهنگی در دهه اخیر عقب نشینی کرده است و این باعث شده تا تئاتر به سمت بخش خصوصی برود و این باعث افزایش کیفیت تئاتر شده و میل تئاتر را به سمت سلیقه مردم برده که اتفاق خوبی است. حضور بخش خصوصی در مشهد اتفاق خوبی است که در تئاتر این شهر روی داده است و این موضوع ادامه جریانی است که در حال رشد است و باعث می‌شود تا اتفاقات خوبی در تئاتر رقم بخورد زیرا این حضور اتفاقی است که تجربه‌ای مبارک به شمار می‌رود.

 

 

منبع: ایسنا

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *