جامعه عاری از تهدید، وجود ندارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: جامعه عاری از تهدید وجود ندارد. امروز تهدیدات بیوتروریستی از اهمیت بسیار برخوردار است و ایجاد حساسیت و گفتمان غالب و عمومی برای مقابله با این تهدیدات ضروری است

سید جواد حسینی روز شنبه در نشست شورای پدافند غیر عامل این استان افزود: جهان امروز با بحران تغییرات اقلیمی، هسته‌ای و بیولوژیکی و تهدیدات بیوتروریستی مواجه است لذا باید همواره آماده باشیم.
وی اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که تهدیدها را به حداقل رسانده و به این باور برسیم که جنگ‌های آینده، بیوتروریستی است. زیرا این تهدید، کم هزینه و فراگیر و مرگ بارتر است. قابلیت انجام آسان دارد و ابعاد مختلف زندگی را تحت شعاع قرار می‌دهد و مهم‌تر آنکه نظام سلطه جهانی هم بر آن تسلط دارد.
وی گفت: آمریکا بعد از حادثه یازده سپتامبر، 60 میلیارد دلار طی کمتر از پنج سال صرف تهدیدات تروریستی کرده است.
حسینی افزود: مهاجرت نخبگان از کشور منجر به کاهش ذخیره ژنتیک آن شده و آثار غیر قابل جبران دارد.
وی با اشاره به اهمیت و حساسیت خراسان رضوی اظهار کرد: این استان با 27 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی و 834 کیلومتر مرز مشترک با مشکلاتی از قبیل فقر و قاچاق مواجه است و شرایط ویژه و مهمی دارد.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد حساسیت در زمینه این تهدیدات گفت: نیاز است سه مرحله نمادسازی، ستادسازی و نهادینه سازی انجام شود به گونه‌ای که ضرورت و حساسیت موضوع این تهدیدها به یک گفتمان غالب تبدیل شده و ساختار و اسناد فرادستی مورد نیاز آن فراهم گردد.
حسینی افزود: هم اکنون سند پدافند غیر عامل استان و بخش زیستی آن تدوین شده و ساختارهای مداخله‌ای مربوطه نیز طراحی گردیده است.
وی با بیان اینکه اگر در حوزه نمادسازی و ساختار سازی خوب عمل شود موضوع نهادینه می‌شود، ادامه داد: هنوز در جامعه آنگونه که باید نتوانسته ایم این موضوع را تبدیل به گفتمان عمومی کنیم.
وی اظهار کرد: بیوتروریسیم و قرارگاه زیستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
حسینی گفت: رزمایش آب نیز در قالب طرح کشوری بر اساس طرحی که دانشگاه علوم پزشکی تهیه کرده و تصویب شده است طی چهار روز آینده ابلاغ و در 2 ماه آینده اجرایی می‌شود.
وی افزود: در این راستا سپاه امام رضا (ع) وظایف را در ذیل این طرح تنظیم نموده و وظایف هر یک از کارگروه‌های تخصصی در این رزمایش تا 15 شهریور ماه مشخص و ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیر عامل کشور نیز این طرح را از نظر علمی و فنی پشتیبانی کرده است اظهار کرد: سایر رزمایش‌هایی را که در دیگر استان‌های مرزی برگزار می‌شود نیز به تناسب شرایط این استان به اجرا در می‌آوریم.
حسینی گفت: قرارداد پیوست زیستی نیز با دانشگاه مالک اشتر امضا شده و اکنون تاکید بر ضرورت توجه به تولید علمی و دانشی است که در موضوع پدافند زیستی در دستور کار قرار گیرد.

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *