توان استفاده از تمامی ظرفیت های نخبگان در مدیریت شهری

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به خط مشی شورای شهر تهران در انتخاب شهردار پایتخت، گفت: همانطور که در تهران سعی شد که با اجماع اصلاح طلبان، شهردار انتخاب شود در مشهد نیز جهت قوام بیشتر  به شورای منتخب توصیه می کنم که نظر شورای عالی اصلاح طلبان استان اخذ شود، منتخبین شورای شهر مشهد که مورد حمایت اصلاح طلبان استان بوده و هستند این بحث را به پارلمان اصلاح طلبان ارجاع دهند و پس از کسب نظر شورای آنها، تصمیم گیری نمایند.

سیدمجتبی سادات محمدی در گفت و گو با اتفاقیه اظهار داشت: شش نامزد شهرداری مشهد از سرمایه های اصلاح طلبان استان و کشور هستند و اگر هر بخشی از اصلاح طلبان از یکی از آنها حمایت کند،ناخواسته مجبور به نفی دیگران شده و این می تواند منجر به تضعیف کل جبهه اصلاح طلبان بشود، به همین جهت برای رفع مشکل احتمالی مناسب است که  توانایی های آنها در منظر پارلمان اصلاح طلبان استان قرار گیرد و پس از ارزیابی و  بررسی های لازم نسبت به کاندیداهای موجود نظر مشورتی به شورای منتخب ارائه گردد.

وی افزود: پیروزی جبهه ای باید جبهه اصلاح طلبان جبهه ای پیروز شدند و باید جبهه ای عمل کنند تا وحدتشان همیشه حفظ شود و بتوانند به مردم عزیز مشهد مقدس بطور  شایسته خدمت رسانی کنند و همچنین اصلاح طلبان برای اینکه  بتوانند از عملکرد کاندیداها و منتخبین خود دفاع کنند.

وی ادامه داد : این امر منافاتی با استقلال شورا ندارد زیرا تصمیم گیری نهایی شورای منتخب هستند ولی با این روش که عرض کردم، شورای منتخب از پشتوانه تشکیلاتی اصلاح طلبان برای کسب نظر، مشورت و ارتباط دائمی برخوردار خواهد بود که موجب  تقویت شورای شهر خواهد شد.

عضو اسبق اتاق بازرگانی تهران گفت: بعد از تهران، شهردار مشهد  با سایر مرکز استان ها تفاوت دارد و به نظر من در درجه دوم اهمیت در کشور می باشد زیرا شهر مشهد از نظر مذهبی و فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی  ویژگی‌های منحصر به خود  دارد.

رییس کمیته انتخابات اصلاح طلبان در مجلس دهم با بیان اینکه شهردار منتخب بایستی مدیری چند جانبه باشد، تصریح کرد: شهردار باید توانایی تعامل با تمام این موارد را داشته باشد و در مواردی که تخصص خود او نیست، توانایی استفاده از مشاوران و متخصصان مربوطه و هوش و ذکاوت  جمع بندی و  اجراء را داشته باشد.

وی ادامه داد : مسایل شهر مشهد صرفا تخصصی نیست بلکه شهرداری مشهد  در یک بافتی قرار دارد که قدرت های هم عرض زیادی در آن بافت وجود دارد لذا شهردار نمی تواند  عنصر غیر سیاسی باشد زیرا مناسبات میان شهرداری و نهادهای هم عرض با تخصص صرف، سامان نمی یابد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که شورای منتخب با تصمیمات مفید برای شهر، حمایت دائمی مردم و اصلاح طلبان را پشت سر خود داشته باشد.

 

شهردار آینده مشهد باید از تجربه اجرایی برخوردار باشد

نماینده اسبق مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: شهری مانند مشهد محلی برای آزمون و خطا نیست و مدیریت شهری آینده باید ظرفیت اجرای کارهای سنگین را داشته باشد که این نیز نیازمند تجربه و استفاده از خرد جمعی است.

جواد آرین منش با اشاره به اهمیت نقش شهردار مشهد مقدس در تعیین سرنوشت شهر تا چهارسال آینده، اظهار کرد: مشهد کلانشهری است که به پایتخت فرهنگی جهان اسلام شهرت یافته و علاوه بر جمعیت بیش از سه میلیونی خود، سالانه قریب به 25 میلیون زائر هرساله به این شهر وارد شده و خدمات دریافت می کنند.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم این شعارها و کلمات سنگین مانند پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛ معتقدم مشهد هنوز از کاروان پیشرفت جامانده است؛ زیرا از یک پیشینه بسیار غنی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار بوده است.

وی ابراز کرد: مهم ترین، سرنوشت سازترین و تاثیرگذارترین اقدامی که شورای شهر فعلی در طول چهارسال عضویت می تواند انجام دهد، انتخاب صحیح شهردار است؛ زیرا در واقع شهردار اداره کننده شهر و شورا تنها سیاست گذار و برنامه ریز است.

نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی ضمن برشماری ویژگی های شهردار آینده مشهد، عنوان کرد: اولین و موثرترین ویژگی یک شهردار موفق، بومی بودن است؛ زیرا علاوه بر آشنایی با آداب و رسوم و جغرافیای شهر، کاستی ها و نواقص موجود در شهر را می‌شناسد و سپس جهت رفع آن بر می‌آید؛ تخصص، تعهد و کارآمدی نیز از مهم ترین شاخصه های شهردار آینده مشهد است.

وی ادامه داد: شهردار باید قدرت تعامل بالایی داشته باشد و بتواند با سایر ارکان تصمیم گیری در مدیریت شهری مانند دولت، استانداری و آستان قدس رضوی ارتباط برقرار کند، بنابراین باید از توان دیپلماسی داخلی و هماهنگی موثر برخوردار باشد.

آرین منش با تاکید بر اینکه شهردار آینده مشهد و شهرداری باید از تمام تفکرات راهبردی در مدیریت شهری استفاده کند، بیان کرد: چنانچه شهردار نتواند از ظرفیت های نخبگانی شهر با تفکر همسو و حتی غیر همسوی خود استفاده کند علاوه بر اینکه از سرعت پیشرفت شهر کاسته می شود، مردم شهر نیز از جناح گیری ها و سیاسی بازی ها ضرر می کنند، بنابراین شهردار نباید سیاسی عمل کند.

نائب رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لیست گزینه های شهرداری منتشرشده توسط شورای شهر پنجم و اهمیت سابقه کار اجرایی توسط شهردار مشهد، تصریح کرد: شهری مانند مشهد محلی برای آزمون و خطا نیست و مدیریت شهری آینده باید ظرفیت اجرای کارهای سنگین را داشته باشد که این نیز نیازمند تجربه و استفاده از خرد جمعی است.

 

شهرداری کار سه شیفته است

محمد مهدی برداران، معاون سابق شهرداری مشهد با اشاره به وظایف سخت شهرداری نسبت به سایر نهادها خاطرنشان کرد: مجموعه شهرداری به عنوان یک بخش عمومی غیردولتی از ادبیات خاص خود در حوزه مدیریت برخوردار است بنابراین با بخش عمومی دولتی تفاوت زیادی دارد. مثلا در بخش دولتی مدیران مدیر هزینه هستند یعنی به آنها بودجه ای برای هزینه‌کرد داده می شود و آنها موظف هستند که آن را به بهترین نحو ممکن در راستای اهداف نهاد مزبور هزینه کنند در حالی که مدیریت شهری همزمان مدیریت درآمد و هزینه را دارد. هم باید درآمد داشته باشد و هم باید هزینه کند که موضوع سخت و قابل تاملی است.

برادران با تاکید بر اینکه شهردار باید از توانایی جسمی و روحی روانی خاصی برخوردار باشد افزود: شهرداری از حیث کاری، یک کار سه شیفته است بنابراین شهردار باید بیست وچهار ساعته درگیر شهر باشد از این رو به نظر بنده مدیرانی که سابقه فعالیتهای هفت هشت ساعته را دارند و از حیث جسمی و روحی توان اداره شهر را با آن همه مسائل و مشکلات ندارند برای مدیریت شهری گزینه مناسبی نیستند.

وی در ادامه افزود: بی شک انتخاب فردی که از توانایی های لازم برای مدیریت شهری برخوردار نباشد موجب کندی فعالیت های عمرانی و توسعه ای وخدماتی در شهر می شود. هر چند سیستم شهرداری روال کاری خود را دنبال می کند اما فرآیند کاری رو به کندی خواهد گذاشت و اگر شهردار آتی اشراف قابل قبولی بر موضوعات شهری نداشته باشد در آینده ای نه چندان دور شاهد ایجاد نواقص و ضعف ها؛ ناکارآمدی و اختلال وحتی فساد مالی در مجموعه شهرداری خواهیم بود.

محمد مهدی برادران با اشاره به اینکه شهر نیازمند یک شهردار پر نشاط فارغ از مسائل سیاسی و جناحی است با طرح مثالی عنوان کرد: مردم یک شهر و منطقه از فعال بودن یک فواره آب در میدان شهر متوجه می شوند که شهردارشان بیدار وکارآمد است یا درصورت خاموش بودن یک فواره متوجه ناکارآمدی مدیریت شهری می شوند بنابراین امر خدمات دهی شهری امری ملموس و زنده و پیش روی مردم است.

 

 

گزارشی از سیدمهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *