تحلیف و تنفیذ حکم ریاست جمهوری موید مقبولیت و مشروعیت وی است

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: آیین تحلیف و تنفیذ حکم ریاست جمهوری، موید مقبولیت و مشروعیت منتخب مردم در نظام جمهوری اسلامی است که توسط ملت برگزیده شده و این انتخاب توسط ولی فقیه امضا می شود.

جواد آرین منش افزود: اصل 110 قانون اساسی از جمله اختیاراتی که برای رهبری تعیین کرده تنفیذ حکم ریاست جمهوری است و این بدان معنی است که رئیس جمهوری پس از این که مقبولیت خود را با آرای مردم کسب کرد مشروعیت خود را از ولایت فقیه می گیرد.
وی گفت: با تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبری، مقبولیت وی در کنار مشروعیت قرار می گیرد و در واقع حاکم الهی و ولی فقیه مقبولیت مردم را در کنار مشروعیت دینی تایید می کند.
او افزود: بنا بر این در نظام جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری هم مشروعیت الهی و دینی و هم مقبولیت مردمی را در کنار هم دارد.
او افزود: حضور روسای قوا در این آئین یک پیام غیرمستقیم دارد و در واقع تعهدی هم برای روسای 2 قوه دیگر ایجاد می کند که فرد منتخب مقبول مشروع را همه باید کمک کنند تا بتواند به رسالت سنگینی که بر عهده دارد عمل بکند.
وی گفت: پیام نمادین حضور وزیر کشور و دبیر شورای نگهبان نیز که در این مراسم شرکت می کنند این است که وزیر کشور با ارائه گزارشی به عنوان مجری انتخابات، سلامت کار را تایید کرده و شورای نگهبان هم بر سلامت انتخابات صحه می گذارد.
او افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری پس از رهبری عالی ترین مقام کشور و در واقع شخص اول اجرایی کشور محسوب می شود و مسئولیت های متعددی از جمله تشکیل هیات دولت، معرفی وزیران به مجلس، اجرای قانون اساسی و پاسداری از مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی جزو وظایف و ماموریت های رئیس جمهوری بر عهده اوست.
وی گفت: رئیس جمهوری در راس شوراهای مهم کشور یعنی شورای عالی اداری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای اجتماعی است و کل مسئولیتهای اجرایی کشور بر عهده وی است.
آرین منش افزود: اگر چه اصل تفکیک قوا در قانون اساسی لحاظ شده است، اما به هر حال امور اجرایی کشور به رئیس جمهوری مربوط می شود.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *