به بهانه روز خبرنگار

زمانی جامعه در تمام زمینه‌ها شكوفا می‌شود که دست خبرنگاران برای پرسشگری باز باشد.

آن زمان جامعه توانمند خواهیم داشت که دست کسانی که بخواهد خبرنگار پرسشگر را با چالش مواجه کنند بسته باشد .

زمانی درد‌های جامعه برای درمان هویدا می‌شود که قبول کنیم، خبرنگار باید غربالگر درد‌های جامعه باشد .

وقتی با یک خبرنگاری برای انتشار یک خبر حتی اگر خبر اشتباه باشد برخوردی بجز از راه خبر بشود باید بدانیم در آن جامعه فساد چند هزار میلیاردی رخ خواهد داد.

وقتی خبرنگار در جامعه ای احساس آزادی نکند باید بدانیم باندهای مافیایی پیدا می‌شود .

وقتی در کشور خبر نگاران از انتشار یافته‌های خود ترس داشته باشند باید بدانیم میدان برای «تخم مرغ دزدی‌ها» که در نهایت به «میلیارددلار دزدی‌ها» تبدیل می‌شود، باز خواهد بود.

آن گاه که خبرنگاران نتوانند از تک‌روی‌های سیاسی در رده‌های مختلف بنویسند دموکراسی و مردم سالاری کمرنگ میشود.

آنگاه که خبرنگاران را مدعیان بحق حقوق مردم در جامعه ندانیم، نباید انتظار داشته باشیم که حقوق فردی مردم رعایت شود .

وقتی برای خبرنگار حق پاسداری از سلامت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور قائل نشویم نباید انتظار جامعه سلامت داشته باشیم.

وقتی روز خبرنگار را یک رخداد مهم ملی ندانیم و به آن مناسبت شهر را آذین نبندیم، چگونه می‌توانیم انتظار وجود صدا وسیما و مطبوعات مستقل و موثر داشته باشیم؟

آن گاه که خبرنگاران صدا وسیما و مطبوعات را بگونه ای آموزش دهیم که خبر و گزارش و تحلیل را بگونه ای که سر دبیر می‌خواهد تهیه کند، چگونه ممکن است اعتماد مردم به صدا و سیما و مطبوعات جلب شود؟

وقتی فعالیت حزبی و گروهی را با کار خبرنگاری مخلوط کنیم، چگونه انتظار داریم مردم به خبر و تحلیل خبرنگار در صدا و سیما و مطبوعات اعتماد کنند؟

آن زمان که با تغییر مسئولی در نهاد و سازمانی به یک شب؛ تیم خبرنگاران و نویسندگان روزنامه تحت حمایت آن نهاد و سازمان باید بروند و یا در نوع تهیه خبر و تحلیل و گزارش خود چرخش صدوهشتاد درجه ای اعمال کنند، چگونه انتظار داریم خبرنگار و نویسنده و گزارش گر مستقل و قوی داشته باشیم؟

زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که جامعه به رسانه‌های خود اعتماد کنند که به خبرنگاران و گزارش گران و نویسندگان خود اعتماد کند.

زمانی می‌توانیم رسانه‌های قوی داشته باشیم که برای همه خبرنگاران حد اقل دست مزدی در حدود همان قانون کار و تامین اجتماعی قائل باشیم و داشتن کارت خبر نگاری برای بیمه تامین اجتماعی کافی باشد. روز خبرنگاران بر خبرنگاران آزاده مبارک باشد.

 

 

محمدحسین روشنک

دبیرجبهه مردمی مشهد برای همه

image_print
132 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *