برندسازی نیاز ضروری کشور است

استاندار خراسان رضوی با اشاره به وضعیت خوب تولید در سال گذشته و ارتقای صادرات از ابتدای سال جاری، گفت: در کنار همه این دستاوردها، برندسازی می تواند در بلندمدت صادرات ما را حفظ کند و نیازی ضروری برای کشور ماست.

علیرضا رشیدیان در پنجمین همایش نشان تجاری در تالار همایش‌های انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی افزود: ضرورت تداوم تولید ما توجه به برندسازی در سطح منطقه ای به صورت حداقلی و در سطح بین المللی به صورت حداکثری است. وقتی مقام معظم رهبری به ضرورت توجه به نیازهای بازار ملی تاکید کردند، شاید معنای آن برای فعالان اقتصادی ما این بود که حرکتی به سمت ایجاد برند کنند تا بتوانند معرف کالایی خوب و باکیفیت داخلی باشند.

وی ادامه داد: در این رابطه تلاش های زیادی در حوزه ظریفت سازی برای حضور کالاهای داخلی در عرصه های بین المللی انجام شد. با این حال هنوز باید صنعتگران و تولیدکننندگان ما باید با برنامه ریزی و مطالعه شرایط نیازهای بازار، کار بیشتری کنند.

رشیدیان با بیان اینکه مسلما در این رابطه نگاه به بازار داخلی بسیار مهم است، اظهار کرد: در بازار داخلی نیز داد و ستد وجود دارد. در همین سفر اخیر به تاجیکستان بر ضرورت ایجاد ظرفیت در آن بازارها تاکید شد. این ظرفیت باید در داخل نیز ایجاد شود. ما باید فرهنگسازی کنیم چون مردم ما نیز در تکمله سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش دارند و باید فرهنگ مصرف کالاهای داخلی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: وقتی ما در کشوری حضور می یابیم و درخواست ایجاد ظرفیتی برای صادرات کالاهای مان داریم،  به همان نسبت موظفیم این ظرفیت را در کشور خودمان هم ایجاد کنیم.

رشیدیان تاکید کرد: سیاست های سلبی تا یک جایی کار را انجام می دهد. باید با ارتقای کیفیت کالاها بتوانیم در عرصه بین المللی بازار مناسب برای کالاهای خود را پیدا کنیم. امیدواریم با این حرکتی که صورت گرفته، بتوان برای 6000 واحد تولیدی استان با توجه به مزیت های آن، کار مهمی انجام دهیم و بتوانیم بر مبنای این برنامه ای که طی دو سال است برای صادرات در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تصویب شده، حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته در موضوعات مختلف مربوط به تولیدات وضعیتی خوب داشته ایم و در ارتقای صادرات گام های خوبی نیز امسال برداشته شده است ولی برندسازی می تواند در بلندمدت صادرات ما را حفظ کند. برندسازی یک نیاز ضروری برای کشور ماست.

رشیدیان تصریح کرد: وظیفه ما نیز در دولت این است که در جهت تسهیل امور برای بخش خصوصی گام برداریم و از این ظرفیت ها استفاده کنیم. در حوزه مبارزه با قاچاق کالا آمارها و رقم ها نشان دهنده رشد کشفیات است ولی در عین حال رقابت اصلی باید در تولید بهتر و باکیفیت تر باشد تا مردم ما سراغ مصرف کالاهای خارجی نروند.

 

تشکل‌های اقتصادی مسئولیت حل برخی مشکلات را بر عهده گیرند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: امروز باید هر کدام از تشکل‎های ما به صورت حرفه‌ای و تخصصی به یکی مباحث آینده‌نگرانه اقتصادی ورود کند و سعی بر مستندسازی داشته باشد تا اطلاعات را جمع‎آوری و به روز کند و یافته‌های بین‌المللی ارایه دهد.

راضیه علیرضایی با بیان اینکه هیچ دولتی ادعای حل مشکلات تولید، تجارت و… را ندارد، اظهار کرد: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند ادعا کند که خودش مشعل را بر می‌دارد و برون سپاری را به درستی انجام می‌دهد و همه عرصه‎های بین‌المللی تجارت را فتح می‌کند.

علیرضایی اضافه کرد: تنها ادعای بدنه دولت این است که وظیفه بسترسازی و حمایت بر عهده دارد. باید انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی ما هر کدام بخشی از حل مشکلات ایران را به عهده بگیرند و برای آن راه حل تدوین کنند.

وی تاکید: بحث برندیگ نیازمند تبیین، نگارش، طبقه بندی، اصرار و قانون‌مند کردن است. از طرفی دیگر احتیاج داشتیم که آموزش‌هایی در این حوزه ارایه شود تا شرکت‌ها و واحدهای تولیدی آموزش‌های لازم را در این حوزه دیده و با قوانین بین‌المللی این مساله آشنا شوند.

وی ادامه داد: با این حال دولت نمی‌تواند به تمام این مسئولیت‌ها بپردازد. به همین جهت این امر به انجمن هیات مدیره صنایع استان سپرده شد و انجمن مدیران صنایع خراسان این مسئولیت را در استان بر عهده گرفت. در سال‌های اول هدف فقط معرفی و توجه به برندسازی بود و در پنجمین سال توانستیم برند را به هویت ملی نزدیک و در توسعه کسب‌وکارهای ایرانی در جهان به آن توجه کنیم.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره با آموزش‌های آکادمیک و عمومی مطرح شده در قالب این همایش، عنوان کرد: این آموزش‌ها حتی در سطح اقتصاد کلان نیز بوده است. در این همایش بنگاه‌های موفق رموز توسعه برندشان را آموزش دادند؛ یعنی صاحبانان برندهای استان در این همایش برای سایرین توضیح دادند که چگونه توسعه پیدا کردند و چگونه و با چه روشی، جایگاه خود را تثبیت کردند.

 

علیرضایی با بیان اینکه نقش‌ اجتماعی تشکل‌های ما، نقشی است که می‌تواند راه‌های توسعه برای آینده‌ای بهتر را طراحی کند، تصریح کرد: بایستی به صورت نهادینه شده در بین تشکل‌های فعال در حوزه اقتصاد کار شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید براینکه باید برندها قیمت‌گذاری شود و اعتبار آن لحاظ شود، خاطرنشان کرد: باید از فضاهای عمومی به وجود آمده به نفع برندهای ایرانی استفاده کنیم. اگر انجمن‌ها و گروه‌های تخصصی بپذیرند در عرصه‌هایی که به موضوع برند و به بهبود کسب وکار و آینده کسب وکار استان کمک می کند، مسئولیت قبول کنند این بار مسولیت تقسیم می‌شود.

 

وی بیان کرد: انتظار داریم تشکل‌های تخصصی و حرفه‌ای با دانشکده‌های تخصصی در سرفصل امور تخصصی خودشان کمک بگیرند و برای نوآوری در عرصه‌های خاص نقش چراغ راه بر عهده داشته باشند و به جلو حرکت کنند.

 

برند نیازمند ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه برند نیازمند حمایت و مراقبت است، تصریح کرد: مساله قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری در برند، وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری است. چرا یک برند را ارزش گذاری نمی‌کنیم که بانک بتواند آن را به وثیقه بگیرد؟

محمد حسین روشنک در پنجمین همایش نشان تجاری در تالار همایش‌های انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما، نبود برون سپاری تولید یا همان تولید بدون کارخانه است. اکثر بنگاه‌های تولیدی کشور با ظرفیت کمی فعالیت می‌کنند که توان برند شدن را داشتند. امروز باید پرسید ما چه مقدار ثروت ما در شهرک‌های صنعتی هزینه کردیم همین را می‌توانستیم در قالب تولید بدون کارخانه تخصیص دهیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات عدم توسعه برند نبود قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری بر آن است، عنوان کرد: اتحادیه صادرکنندگان، اتاق بازرگانی خراسان، سازمان صنعت، معدن و تجارت بسیار زحمت کشیده‌اند تا برند به این مرحله برسد. مساله قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری در برند، وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری است. چرا یک برند را ارزش گذاری نمی‌کنیم که بانک بتواند آن را به وثیقه بگیرد؟

روشنک با اشاره به اینکه برند نیازمند حمایت و مراقبت است، تصریح کرد: مسئول حمایت از برند مسئولان دولتی و مسئول مراقبت از آن، صاحب برند است. اینکه می‌گوییم برند به مراقبت نیاز دارد، به این دلیل است که هر برندی رقیب خواهد داشت و باید به همین جهت از آن مراقبت نمود.

رییس کارآفرینان برتر خراسان رضوی با بیان اینکه برندسازی سرمایه‌ است و باید قدر آن را دانست، خاطرنشان کرد: برندسازی نیازمند تلاش، زحمت و عشق است.

 

باید از برند صیانت شود تا بتوانیم خروجی بهتری داشته باشیم

در ادامه محمود بنانژاد، رییس اتاق اصناف مشهد، با تاکید بر اینکه کشور ما نیازمند ایجاد برند برای ارتقای کیفیت تولید و خدمات بهتر است، اظهار کرد: در این فرایند حوزه اصناف در کنار تولید، صنعت و بازرگانی قرار گرفته است. باید از برند صیانت شود تا بتوانیم خروجی بهتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: برند فقط یک نام نیست بلکه یک هویت و ارزش است و برای این هویت، ارزش و ایجاد آن زحمت کشیده است. بنابراین برای حفظ آن نیز باید زحمت کشیده شود. متاسفانه یکی از مشکلات ما در جامعه این است که یک تعدادی از فعالان اقتصادی از اینکه مطرح و معروف شوند، پرهیز می‌کنند.

بنانژاد با بیان اینکه باید روی برند قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری شود، تصریح کرد: کسی که برند ایجاد می کند، باید تشویق شود و بتواند از یکسری تسهیلات استفاده کنند. ما باید به جایی برسیم که کارگاه‌هایی که بیش از 5 کارگر دارند، تشویق شوند و معافیت‌های برای آ‌‌ن‌ها در نظر گرفته شود.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: برای تعیین و انتخاب نام برند نباید به دنبال اسم‌های بزرگ و ترکیب‌های خاص گشت در حالی که بهتر است برای برای حفظ جایگاه زبان و سرمایه‌گذاری روی تاریخ و فرهنگ کشورمان از کلمات خلاصه، مفید و فارسی با حفظ اصالت آن استفاده کنیم.

 

تولید بدون کارخانه و برون سپاری برای برندسازی

پس از وی مسعود مهدی زاده مقدم، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، با تاکید به اینکه تولید بدون کارخانه و برون سپاری برای برندسازی اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: ما در سال 93 در شرکت شهرک‌های صنعتی کاری انجام دادیم که براساس آن 16 برند ایجاد شد که امروز محصول آن تلاش تولید بدون کارخانه و صادرات به کشورهای دیگر است.

وی با اشاره به اینکه در سیاست های اجرایی دولت باید حمایت های ویژه ای از برند شود، عنوان کرد: ما راهی به جز ورود به بازارهای دنیا نداریم و در این راستا باید شناسنامه محصولات ایجاد شود. دستیابی به این مهم جز با برندسازی ممکن نیست. برخورداری از  برندهای معتبر و بادوام نیازمند حمایت و مراقبت است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *