با تصویب شورای شهر مشهد؛

در یک‌صد و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر مشهد افزایش 50 تومانی نرخ بهای اتوبوس مصوب شد.

در یک‌صدوهشتادوششمین جلسه شورای شهر، اعضای شورا به بررسی مابه‌التفاوت کرایه دریافتی و بهای تمام شده ناوگان اتوبوسرانی پرداختند.

محمد سهیلی در این خصوص گفت: در این مورد اصل که از طرفی بلیط اتوبوس و از طرفی یارانه اتوبوسرانی است را تعیین تکلیف می‌کنیم و رشد هزینه‌هایی خطوط مختلف را نسبت به سال ۹۵ حدود ۹ درصد محدود کردیم که این قضیه اعمال شد.

وی افزود: با احتساب یارانه‌ای که برای پنج ماه اول سال پرداخت شده، مبلغ یارانه ۱۷۵ تومان و در بقیه ماه‌ها ۱۲۵ تومان است که میانگین آن ۱۴۹ تومان است، البته شهرداری هم با روش محاسبه دیگر به همین عدد رسیدند.

سهیلی اضافه کرد: برای سال جاری، بالغ بر ۳۵.۶ میلیارد تومان است، یعنی همان مبلغی که در بودجه پیش‌بینی شده بود، بنابراین کرایه دریافتی اتوبوسرانی با ۵۰ تومان افزایش، با بودجه سازگار است.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی در این باره گفت: در خصوص بلیط بخش خصوصی، شورای شهر برنامه‌هایی را تکلیف کرد که بر روی آن باید محاسباتی صورت گیرد.

علی اصغر نیشابوری افزود: جلسات متعددی در این خصوص با حضور نمایندگان بخش خصوصی در شهرداری تشکیل شد و با آنالیزهای صورت گرفته، آنچه که در بهای بلیط تاثیرگذار است مشخص شد و آنچه در بودجه سال مشخص شده است، کمبود منابع به عنوان یک مشکل مطرح است، در مشهد برخلاف آنچه که در کلانشهرها اتفاق می‌افتد، عمل کردیم و باید قیمتی گذاشته شود که نه زیانی به بخش خصوصی وارد شود و نه شهرداری با مشکل مواجه شود.

وی در این خصوص گفت: اگر به بلیط 50 تومان اضافه شود، به مرور بودجه شهرداری صفر می‌شود. اگر شورا از اول فروردین 96، نرخ بلیط را 60 تومان اضافه می‌کرد، شهرداری باید همان نرخ سال 95 را در سال 96 پرداخت می‌کرد.

وی افزود: برای هفت ماه باقی‌مانده به نسبت 60 تومان، 103 تومان می‌شود. اگر امروز 103 تومان را اضافه کنید باید همان 35 میلیارد سال قبل را پرداخت کنیم.

نیشابوری با اشاره به اینکه، یارانه دولت صفر است و شهرداری توان پرداخت ندارد، اظهار کرد: این موضوع در کیفیت خدمات مردم بروز و ظهور پیدا می‌کند، خدمات گاهی رفاه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی ایمنی مسافر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این صورت نمی‌توانیم یارانه آن را پرداخت کنیم.

غلامرضا بصیری‌پور در مخالفت با افزایش نرخ کرایه گفت: افزاش بلیط موضوع قدیمی در شورا و شهرداری بوده است. قشر محروم و متوسط به پایین جامعه از این امکانات استفاده می‌کنند. با هرگونه افزایش نرخ بلیط مخالف هستم.
محمدکمال سرویها، در پاسخ به بصیری‌پور اظهار کرد: واقعیتهای جامعه این نیست. اگر سال 96، 300 اتوبوس از خط خارج شود بلایی که می‌آید بدتر از افزایش کرایه است و ما بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کنیم، این 50 تومانی که افزایش می‌دهیم، حداقل است. به خاطر اینکه چرخه اتوبوسرانی گردش داشته باشد.
در پایان بحث و تبادل در این خصوص، اعضای شورا با افزایش 50 تومانی نرخ کرایه اتوبوس موافقت کردند.

 

 

منبع: فارس

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *