افراطیون هر جا که باشند باید عوض شوند

«رمضانعلی فیضی» با بیش‌از 213هزار رای به پنجمین شورای اسلامی شهر مشهد راه یافت. او خودش را نماینده مردم حاشیه شهر می‌داند. در آن منطقه زندگی کرده و اکنون می‌خواهد برای حل مشکلات آنجا آستین‌های همت را بالا بزند. در کارنامه سوابق فیضی مسئولیت آموزش و پرورش عشایر استان خراسان و عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان خراسان‌رضوی به چشم می‌خورد. او معتقد است شفاف‌سازی و ایجاد اتاق شیشه‌ای از ویژگی‌های شورای شهر جدید در مشهد است. در ادامه متن مصاحبه با «رمضان‌علی فیضی» را می‌خوانید.

 

اوایل خرداد ماه اعلام شد که شما یکی از اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد خواهید بود. در این مدت برای کسب آمادگی پذیرش این مسئولیت چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در این فاصله زمانی با مدیران شهرداری و دستگاه‌های اجرایی جلساتی داشتیم. این دستگاه‌ها در بیرون از شهرداری بودند؛ اما کارشان با مدیریت شهری ارتباط داشت. این جلسات را تا زمان آغاز به کار شورای شهر ادامه خواهیم داد. هدف ما کسب تجربه و ایجاد تعامل است. از هفته آینده فرایندی را شروع می‌کنیم که عبارت است از حضور اعضای شورای جدید در جلسات شورای شهر. دوستان بنا دارند که در صحن علنی و جلسات کمیسیون‌ها حاضر و با فضا آشنا شوند. چند روز پیش جلسه‌ای صمیمی با اعضای شورای چهارم داشتیم. فضای جلسه بسیار خوب بود و دوستان دعوت کردند که این کار انجام شود. با همین شیب به سمت تشکیل رسمی شورای پنجم می‌رویم.

 

ماجرای کارگروه‌هایی که تشکیل داده‌اید چیست؟

متناظر با کمیسیون‌های شورای شهر چهارم ما کارگروه تشکیل داده‌ایم و دوستان در این کارگروه‌ها عضو شده‌اند. با افراد شاغل در کمیسیون‌ها تماس می‌گیریم و از نظراتشان استفاده می‌کنیم. مثلا درباره حاشیه شهر با دکتر صاحبی صحبت کردیم.

 

شما در کدام کارگروه عضویت دارید؟

من هم در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری هستم و هم در کمیسیون حاشیه شهر.

 

چرا کمیسیون حاشیه را برای عضویت انتخاب کردید؟

به خاطر علاقه‌مندی که داشتم. به لحاظ جغرافیایی 50 درصد محیط شهری مشهد مربوط به مشهد است. به لحاظ جمعیت یک سوم مشهد ساکن حاشیه شهر هستند. من خودم برخاسته از همان منطقه هستم. من آنجا بزرگ شدم و تحصیل کردم. من تمام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خودم را در این منطقه انجام دادم.

 

به عنوان فردی که در حاشیه شهر زندگی کرده بفرمایید آن منطقه چه مشکلاتی دارد.

ما بسته متنوعی از مشکلات را داریم. مشکلات زیرساختی، کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و … اگر یک نگاه جامع و همکاری بین بخشی انجام نشود آن مشکلات پابرجا خواهد بود.

 

راه حل شما برای حل این مشکلات چیست؟

ما باید در درجه اول از گسترش حاشیه شهر جلوگیری کنیم. تجربیات موفق موجود در کشورهای دیگر باید بررسی شوند. حاشیه نشینی خاص یک سرزمین نیست. وقتی یک عده نتوانند در مرکز یک شهر ساکن شوند، متوجه حاشیه شهر خواهند شد. مردم باید خودشان پای کار بیایند و به نهادها کمک کنند. در رابطه با بافت فرسوده نمی‌توانیم خانه مردم را بکوبیم و صفر تا صدش را بسازیم. ما باید تسهیلات بدهیم و سیستم بانکی هم پای کار بیاید تا بافت قابل قبولی شکل بگیرد. باید مجموعه‌ای از تدابیر به کار گرفته شود تا دردهای روی هم انباشته شده حاشیه شهر درمان شود.

 

با توجه به این که لیست امید پیروزی قاطعی در مشهد داشته‌است، شورای پنجم با شورای قبلی چه تفاوتی خواهد داشت؟

مهم‌ترین تفاوت رویکرد اصلاح طلبی با دیگران قایل بودن به شفافیت در امور است. این تفاوت خیلی بنیادی است. اگر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنیم باید در اتاق شیشه‌ای و در منظر مردم و خبرنگاران باشد. حتما ارباب جراید باید حضور داشته‌باشند. گام بعدی مبارزه با کج‌روی‌ها و مفاسد است. در این راستا می‌توانیم شهر هوشمند را راه‌اندازی کنیم تا مردم از خدمات الکترونیک بهره ببرند. مردم وقتی امورشان را بدون مراجعه و الکترونیک انجام دهند، نقش دستگاه‌های مختلف مثل پلیس ساختمان کم می‌شود. به همان میزان مخاطرات برای کارکنان شهرداری کمتر خواهد شد. قدم سوم ما این است که مردم به معنای واقعی کلمه به مشارکت فراخوانده شوند. نشانه ورود یا عدم ورود سرمایه‌گذاران در شهر اعتماد عمومی است. اعتماد عمومی زمانی حس می‌شود که مردم سرمایه‌های خرد خودشان را اهدا کنند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد به سمت جذب سرمایه‌های کلان استانی و ملی نمی‌توانیم برویم. من به عنوان یک عضو شورای جدید بر این سه اصل پافشاری می‌کنم.

 

شفافیت مد نظر شما چگونه حاصل می‌شود؟

شفافیت را صرفا یک رسانه نمی‌تواند تضمین کند. همه خبرنگاران، شهروندان و گروه‎های مردم نهاد می‌توانند بر شورای شهر نظارت کنند. در فضای مجازی مطلبی دیدم که 75 درصد مصوبات شورای شهر چهارم تهران بدون حضور خبرنگاران بوده ‌است. من این داده را نمی‌توانم ثابت کنم. اما اگر چنین موردی هست، صد در صد عملکرد ما باید در معرض دید مردم باشد.

 

امکان دارد در راستای شفاف‌سازی، مذاکرات شورای شهر را به صورت زنده از رادیو پخش کنید؟

اگر صداوسیما با این موضوع موافقت کند ما استقبال می‌کنیم. می‌شود رادیوی اینترنتی ایجاد کرد و فایل‌های صوتی را آنجا قرار داد.

 

 شهری که شما تحویل می‌گیرید با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه است؟

به لحاظ مسایل سرمایه گذاری و اقتصادی مشکل آن قدر واضح است که نیازی به گفتن ندارد. چند وقت پیش جلسه منتخبان کلان شهرها در وزارت کشور برگزار شد. فصل مشترک همه کلان‌شهرها این بود که ما شهرهای بدهکار را تحویل می‌گیریم. این شهرها در مقیاس اقتصادی شهری رونق ندارند و رکود دارند. بدهی انباشته داریم که ناشی از مطالبات کارگران از پیمانکاران است. به این دلیل ممکن است خدمات خوبی ارائه نشود. شهر مشهد از وضعیت فرهنگی خوبی برخوردار نیست. حس مشترک مشهدی بودن در مشهد وجود ندارد. ما ناهمگون‌ترین شهر کشور به لحاظ فرهنگی هستیم.

 

اگر بخواهید در راستای حل مشکلات شهری وعده بدهید به چه نکاتی اشاره خواهید کرد؟

وعده‌های ما رویکردی است. چون نمی‌دانیم بر اساس تفکیک وظایف در کجا قرار خواهیم گرفت. وعده کلی من تکریم شهروندان در راستای ارائه خدمات بهتر و چابک سازی امور است. رنج اقتصاد ملی ما از عدم شفافیت است. در حاشیه شهر خیلی از مشکلات ترافیکی را شناسایی کرده‌ایم. بیشترین نارضایتی مردمی در میان مجموعه دستگاه‌های استان مربوط به شهرداری است. کاهش این نارضایتی و جلب اعتماد مردم از موضوعات مهم است. خط یک و دو و سه قطار شهری طرح‌های خوبی هستند. ما طرح خامی داریم که خطوط قطار شهری را به صورت پیرامونی گسترش دهیم. در این صورت کاهش آلودگی را خواهیم داشت. من شنیدم که در شهر تبریز متکدی وجود ندارد. باید ببینیم تبریز چه کار کرده است. در شهر مشهد متکدی خیلی زیاد داریم. ساماندهی امور اجتماعی یک موضوع بین بخشی است. استانداری، بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری همه می‌توانند در این موضوع کمک کنند.

 

در بدنه شهرداری چه تغییراتی صورت خواهد گرفت و چه نیروهایی از این مجموعه حذف خواهند شد؟

درباره تعداد نیروهای رسمی، قراردادی و پیمانی شهرداری ارزیابی درستی نداریم. نیروهای سیاسی که بخواهند کارشکنی کنند و سیاست‌های شورای جدید را قبول نداشته باشند عوض می‌شوند. ما تا جایی که بتوانیم دوستان همفکر خودمان را شناسایی می‌کنیم. در حوزه فرهنگی نیروهایی وارد شده‌اند که تندرو هستند. افراطیون هر جا که باشند باید عوض شوند. من در زمان انتخابات با هیچ کس ائتلاف نکردم و فقط و فقط در لیست امید باقی ماندم. دوست نداشتم عکسم کنار کسانی باشد که قبولشان ندارم.

 

فرایند انتخاب شهردار به کجا رسیده است؟

تا اوایل مرداد هر یک از منتخبان فرصت دارند یک یا دو گزینه را معرفی کنند. این گزینه ها ممکن است مشترک باشند. برآورد ما این است که در مجموع 20 گزینه مطرح شود. از این افراد رزومه می‌خواهیم و به آنها نمره می‌دهیم. این افراد را دعوت به مصاحبه حضوری می‌کنیم و در نهایت به سمت پنج نفر و سه نفر و یک نفر خواهیم رفت. اسم گزینه‌هایی را خواهیم نوشت که خودشان اعلام آمادگی کرده‌اند. آقای حیدری، سخنگوی شورای شهر در مرحله اول پاکت‌ها را به دبیرخانه می‌دهند. در تبیین شاخص‌ها، به این نکته رسیدیم که برای افراد بومی اولویت قائل شویم. شهردار باید میانگین سنی قابل قبولی داشته باشد. نه خیلی کهنسال باشد و نه خیلی جوان. اشتهار و تقید به دیدگاه اصلاح طلبی هم برای ما مهمه است. این نکته را در صورت جلسه هم آورده‌ایم. روی واژه تقید خیلی تاکید داریم. هر کسی می‌‌تواند ادعا کند که به این دیدگاه تعهد و تقید دارد. اما از نظر ما تقید به پیشینه و رزومه فرد برمی‌گردد.

 

 

گفتگویی از احسان رحیم زاده

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *