46 اصله درخت که چیزی نیست!

46 اصله درخت قطع شد؛ این خبر نه مربوط به جنگل‌های شمال است نه خیابان ولیعصر تهران، نه در فضای مجازی دوستداران طبیعت بیانیه دادند نه در رسانه ها کسی به خبر پرداخت. اما 46 اصله درخت آرام در همین نزدیکی در پشت فنس‌هایی که برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس کشیده بود به دست اره برقی قطع شدند.
شاید کمی به شنیدن این دست خبرها عادت کرده باشیم اما اینبار خبر از بهانه‌ای مثل بزرگراه و دکل‌های برق نبود. تمام درخت‌ها در بوستان کوهسنگی آرام گرفته بودند و همین نکته کمی ماجرا را تامل برانگیزتر می‌کند.
برای روشن شدن مسئله و تایید صحت خبر در ابتدا طی تماس تلفنی با حجت‌الاسلام علی اصغر لطفی عضو کمسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد، چند و چون ماجرا را جویا شدیم.
عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه در آخرین بازدید از این پروژه بر حفظ و توسعه اشجار تاکید شده بود این اتفاق را نامحتمل دانست و گفت: همانطور که قبلا درمورد باغ موزه دفاع مقدس صحبت شده بود بخش بیشتر این پروژه فضای سبز می‌باشد و حتی در آخرین بازدید برای توسعه این فضا خواستار این شدیم تا پیشنهاد برای کمسیون خدمات شهری ارسال شود تا دراین کمسیون مصوب شود.
علی اصغر لطفی با بیان اینکه در کمیسیون خدمات شهری تا این لحظه مطلبی مبنی بر این خبر مطرح نشده گفت: حتما پیگیر این خبر هستم.
اما در ادامه برای روشن شدن ماجرا، گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم با خلیل‌االله کاظمی معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد.
کاظمی با تایید این خبر گفت: این درخت‌ها در محدوده 13.5 هکتاری باغ موزه دفاع مقدس قرار داشتند که برای قسمتی از طراحی انجام شده مزاحمت ایجاد می‌کردند. هرچند در مرحله طراحی درحد امکان درنظر گرفته شده بود که از فضاهای خالی پارک استفاده شود. اما به دلیل اینکه بیشتر فضای پارک برای استفاده شهروندان درختکاری شده بود تداخلی بین فضاهای طراحی شده با این درخت‌ها پیش آمد که مجبور به قطع درختان شدیم.
معاون شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که چرا درخت‌ها جابه‌جا نشده‌اند بیان داشت: فاصله این درخت‌ها به اندازه‌ای به هم نزدیک بود که ریشه‌های آن بهم درگیر بوده و امکان انتقال روت بالی آن‌ها میسر نبود و تعدادی هم ازاین درخت‌ها سن بالایی داشتند که به همین دلیل امکان انتقال روت بالی برای آن‌ها هم میسر نبود.
پارک کوهسنگی فضایی بالغ بر 80 هکتار می باشد و حالا تنها 46 اصله درخت…
این جملات پایانی معاون شهرداری بود که با بیان اینکه اجبارا این تعداد درخت قطع شدند اطمینان داد که دیگر در این پروژه قطع درختی صورت ‌نمی‌گیرد. اما سوال اینجاست آیا در کشورهای توسعه یافته هم درخت قربانی طراحی می شود یا طراحی به خاطر درختان تغییر می‌کند.
شاید تغییر طراحی برای زنده ماندن یک درخت تصور خنده‌داری باشد اما شاید با کمی تامل به این نتیجه می‌رسیدیم قطع درختان در این وسعت برای طراحی فضای یک ساختمان تاسف‌بار باشد.

 

گزارشی از قاسم شمسایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *