ورود پررنگ بخش عمومی و دولتی به کسب و کارهای بخش خصوصی

رئیس اتاق اصناف مشهد در جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به  بحث ورود پررنگ بخش های عمومی و دولتی به کسب و کارهای بخش خصوصی و ورود آنها به بازار اظهار داشت: ما در استان 220 هتل داریم که  تمرکز عمده آنها در شهر مقدس مشهد است و حدود 750 مهمانپذیر و  هتل آپارتمان که مجموعا 1000 واحد صنفی اقامتی قابل استفاده در شهر مشهد داریم، اما ایجاد و مدیریت واحدهای اقامتی با یارانه های دولتی به نام مهمانسراهای ارزان قیمت توسط بخش های دولتی عملا به رقیبی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی با سرمایه گذاری کلان تبدیل شده اند که آسیبی جدی را به بخشهای اقامتی ما وارد نموده اند.

محمود بنانژاد مشهدی با تأکید بر تکلیف قانونی ماده 91 قانون نظام صنفی در زمینه صدور پروانه کسب ادامه داد:روزبازارها، بازارهای میوه و تره بار، بازارها و فروشگاههای بزرگ و غیره مشمول ماده قانونی 91 قانون نظام صنفی می باشند که باید مورد توجه شهرداریها قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: غیر از ورود مستقیم دستگاههای دولتی و عمومی به بخش کسب و کارخصوصی و تصدی گری مدیر و مدیریت بخش عمومی و دولتی در بخش خصوصی، می بینیم در بند ب قانون 113 برنامه ششم توسعه کشور حوزه ی گردشگری و اقامتی از قانون نظام صنفی مستثنی شد که این یک معضل برای این بخش خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف مشهد تأکید کرد: بیش از 10 تا 12 سال است که در بحث تصدی گری بخش حمل و نقل درون شهری چه در بخش حمل بار و چه در بخش حمل مسافربا شهرداری دچار مشکل می باشیم و علیرغم چندین رأی دیوان عدالت اداری و چندین مصوبه هیئت دولت، متأسفانه اتکا به مصوبه شورای همتا و مصوبه شورای شهر قرار گرفته که واحدهای صنفی در بخش حمل و نقل درون شهری باید از سازمان تاکسیرانی یا سازمان حمل و نقل درون شهری مجوزهایی دریافت نمایند که مستلزم پرداخت مبالغ هنگفتی خواهد بود.

محمود بنانژاد مشهدی با اشاره به اعلام 17 درصدی سهم تولید ناخالص ملی در سطح کشور تصریح کرد : 60 در صد واحدهای صنفی استان در قالب 103 اتحادیه در مشهد فعالیت داشته و نسبت واحدهای صنفی به صورت تقریبی، 17 درصد تولیدی، 20 درصدخدمات فنی و 63 درصد توزیعی بوده و یکی از مهمترین مسائل جدی ما اصلاح نسبت تولیدی به توزیعی است که زمینه ساز  اشتغال پایدار خواهد بود.

وی تعداد پروانه های صادرشده در کل کشور در سال گذشته را 290 هزارعنوان نمود و در ادامه افزود: این آمار براساس آمار رسمی لیست بیمه ای اعلام شده و برابر 2 و 2 دهم نفر اشتغال در هر واحد صنفی است که می توان گفت در سال گذشته در حوزه اصناف نزدیک به 250 هزار شغل ایجاد شده است.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: می دانیم با تمام مشکلاتی که دربخش کشاورزی و صنعت وجود داشت، در سالهای اخیر متأسفانه هجوم اشتغال و کار بیشتر به سمت بخش خدمات بوده و باعث شد بخش توزیعی ما بزرگترشود، مثل ساخت بی رویه 350 مجتمع تجاری ساخته شده و یا  دردست احداث ، بدون حذف تجاری خطی که باعث ایجاد ترافیک و مسائل دیگری در شهر مشهد شده است و این در حالیست که تعداد زیادی از این مجتمع های تجاری خالی و بلااستفاده مانده اند.

بنانژاد بیان داشت: ما انتظار داریم مجموعه شورای شهر و شهرداری کاربری این مجتمع های تجاری را به کاربری تولیدی و خدمات فنی تغییر داده تا بتوانیم آن بخش را تقویت نموده و در نظر داشته باشیم که ایجاد مجموعه فروشگاهی بدون تبدیل تجاری خطی و مجتمعی برمشکلات شهر افزوده است.

وی با اشاره به ابلاغ طرح هایی در سال گذشته عنوان کرد: طرح کارورزی یا همان طرح استاد شاگردی با امضاء تفاهم نامه ای در مشهد آغاز به کار کرد که تا کنون حدود 480 نفر از طریق سازمان فنی و حرفه ای معرفی و مشغول شدند اما دغدغه و اضطراب بعد از آن هنوز دامنگیر اصناف بوده و باید مسائل مربوط به تأمین اجتماعی مورد بررسیهای بیشتری قرار بگیرد تا اصناف دچار مشکلات بعدی آن نگردند.

بنانژاد ضمن معرفی واحدهای مختلف اتاق اصناف مشهد در ادامه افزود: بر اساس بند 6 ماده 37 آیین نامه های تدوین شده، بازرسی اصناف به اتاقهای اصناف سپرده شد و این واحد با 55 بازرس متشکل از 35 بازرس اتاق اصناف مشهد و 20 بازرس از سازمان صنعت، معدن و تجارت مشغول خدمت به زائران، شهروندان و جامعه اصناف می باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *