نکات گفتاری برای نتورکرهای خجالتی

برای آدم های خجالتی رساندن بحث به نقطه ی تفاهم و توافق پس از پایان بحث می تواند طاقت فرسا باشد. برخی از دغدغه های نتورکرهای خجالتی این است که چه بگویند و چطور یک گفتگو را ادامه دهند بدون اینکه حالت های عصبی در آنها ظاهر شود.علاقه ی آنها این است که مکالمه شان به صورت طبیعی به پیش برود و تمام شود بدون تپق زدن روی کلمات، سرخ و سفید شدن و بدون اینکه لحن کلامشان در ظاهر حاکی از حالت دورویی و بی صداقتی باشد.

ملاقات با مردم می تواند بسیار سرگرم کننده باشد اما وقتی در انجام و ادامه ی مکالمه مشکل داشته باشید، این کار تبدیل به یک تجربه ی بسیار ناراحت کننده خواهد شد . حقیقت این است که همه انسان ها با موهبت خوش صحبتی و خوش مشربی به دنیا نمی آیند، اما هر چه بیشتر در این زمینه تمرین کنید احساس اعتماد به نفس بیشتری در انجام مکالمات به دست خواهید آورد. حتی اگر بتوانید با چند نفر معدود صحبت را آغاز کنید خواهید توانست با گذشت زمان مهارت های خود را تقویت کنید.

 

فکر کردن زیاد راجع به مراسم:

یکی از چالش هایی که اغلب نتورکرهای خجالتی با آن روبرو هستند (( فکر کردن زیاد به مراسم )) قبل از برگزاری آن است . شاید تفکر و تایید بیش از اندازه راجع به درست گفتن یک حرف یا اجتناب از اشتباهات خود منجر به استرس بیشتر می شود. دان گابور(Don Gabor) نویسنده ی کتاب (( چگونه یک گفتگو را شروع کنیم و دوست پیدا کنیم)) ،راه هایی را با خواننده در میان می گذارد که می توانند یخ رابطه را در یک گفتگو بشکند و در مورد مسائلی سخن به میان می آورد که بیشتر مردم از آن می ترسند؛یعنی ترس از طرد شدن.  طرد شدن و عدم پذیرش در مقابل بسیاری از انسان ها موانعی ایجاد می کند که باعث می شود نتورکرهای خجالتی در تمام طول فرآیند جستجو به دنبال افراد مستعد و نحوه ی کنار آمدن یا عدم پذیرش سخنان که جزئی از پیشرفت کار است دچار مشکل شوند . تمام رهبران بزرگ یادگرفته اند به عدم پذیرش به دیده ی شکست ننگرند بلکه آن را مقدمه ای حساب کنند برای رشد و تقویت مهارت های خود آموخته شان. یادبگیرید که چطور از نیش طرد و عدم پذیرش در امان بمانید و در نتیجه ملاقات با مردم را به امری سهل و ممتنع تبدیل کنید.  این نکات را در همه ی همایش ها و مراسم برگزار شده به خاطر تا بتوانید مکاملات خود را لذت بخش تر و همراه با ترس کمتر برسانید.

 

زبان بدن خود را بشناسید:

زبان بدن خود را بشناسید چرا که زبان بدن بسیار بلند تر از کلمات به گوش و چشم طرف مقابل میرسد؛در نتیجه  مدام لبخند بزنید و با نگاه به چشمان طرف مقابل به وی و سخنانش علاقه نشان دهید. تماس چشمی مسابقه خیره شدن نیست (همان طور که یکی از مدیرانم به من می گفت) بلکه راهی است برای صحه گذاشتن به این موضوع که دارید به سخنان طرف مقابل گوش فرا می دهید.

 

سبقت گرفتن در سلام کردن:

در سبقت گرفتن در سلام کردن تردید نکنید زیرا این کار باعث می شود نقشی فعال در اولین برخورد به عهده بگیرید و به جای این که منتظر شروع گفتگو توسط دیگران باشید خود آغازگر گفتگو باشید. دور تا دور سالن را از نظر بگذرانید تا چهره ای دوستانه بیابید و سپس خودتان را به وی معرفی کنید . گابور می گوید: ((پیش قدم شدن در سلام کردن این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد گفتگو را هدایت کنید.)) برداشتن اولین گام در معرفی خود به دیگران نشان دهنده ی اعتماد به نفس و تمایل شما به برقراری ارتباط با دیگران است.

 

پرسیدن سوالات:

خودتان را با پرسیدن دو نوع سوال آماده کنید: سوالات با پایان باز و بسته. سوالات پایان بسته آنهایی هستند که می توان با بله یا خیر به آنها پاسخ داد و اغلب پاسخ های کوتاه دارند. صرفا به پرسش های پایان بسته اکتفا نکنید و برای رسیدن به تفاهم و توافق باید بتوانید به نوعی با طرف مقابل مصاحبه کنید و او را وادارید توضیحات مفصل بدهد. سوالا ت پایان باز موجب کسب اطلاعات بیشتر می شوند و معمولا با واژه هایی همچون چگونه، چه،کجا، چرا و امثال آن شروع می شوند به گفتگویی طولانی ختم می گردند.

 

خوش رو و مودب باشید:

یکی از راه های نشان دادن دوستی ارائه ی تعریفی صادقانه از خودتان است. اول ببینید متوجه چه چیزی در مورد شخص می شوید و در مورد آن سوال کنید و رای و نظرتان را اعلام کنید : معمولا با یک پاسخ مثبت از طرف مقابل روبرو می شوید. هرگز قدرت محبت را دست کم نگیرید زیرا برای ورود به یک گفتگو معجزه می کند.

 

گفتگو را حول محور منافع مشترک میان دو طرف شروع کنید:

گفتگو را حول محور منافع مشترک میان دو طرف شروع کنید . هر دو در همایشی حضور دارید،بنابراین ببینید چه موضوعی هر دوی شما را به آنجا کشانده است . این دلیل می تواند یک دوست مشترک باشد یا کاری در ارتباط با مراسم گردهمایی. استفاده از منافع مشترک در پیشبرد مکالمه موثر است و در ادامه گفتگو خودتان هم ممکن است شگفت زده شوید از اینکه ببنید چه وجوه مشترکی میان دو نفر پیدا می شوند.

 

پیش از ورود به گفتگو خودتان را برای آن آماده کنید:

اگر قرار باشد تجمعات برگزارشده باعث واردشدن استرس به شما شود، از پیش خودتان را با برخی از پرسش های آماده و جواب برای آن آماده کنید. اینکه بدانید چه می خواهید بگویید به شما در تسکین فشار کمک می کند و وقتی مهارت های گفتگوی شما کمی زنگ زده باشد برای شما در راه انداختن دوباره آنها مفید واقع خواهد شد. صبر، تمرین و نگرش مثبت همه چیزی است که بدان نیاز دارید تا یک مکالمه هدفمند را جلو ببرید به طوری که به یک دوستی خوب بینجامد.  خطر کنید و اولین کسی باشید که سلام می کند؛ چیزی برای از دست دادن ندارید ولی در عوض منافع بیشماری برای دستیابی بدان ها هست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *