نمره پروژه دوربرگردان‌های شاهد کمتر از 16 نیست

یکصدوهشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد درحالی برگزار شد که رییس و برخی از اعضای شورا، به دفاع از پروژه دوربرگردان‌های غیرهمسطح شاهد-آزادی پرداختند.

رییس شورای شهر مشهد در این زمینه گفت: سازمان عمران شهرداری تلاش کرد تا پروژه را در کمترین زمان به اتمام برساند؛ بالغ بر 350 میلیارد ریال هزینه شد و با توجه به ابعاد پروژه حدود 250 هزار متر مکعب خاک برداری و 1800 تن آرماتوربندی داشته است.

محمدکمال سرویها افزود: همچنین کمیته‌های نظارتی شورای شهر نیز نقش جدی داشته‌اند؛ با ورود کمیته نظارتی منطقه ده و شناسایی معضل اصلی پروژه که برخی مشکلات به دلیل تملکات افراد در آن منطقه ایجاد شده بود، برنامه ریزی‌های لازم برای رفع مشکلات صورت گرفت و مقدر شد برای رفع موقتی ترافیک دو عدد دور برگردان ایجاد شود؛ بعد از رفع این مشکل پیگیری لازم صورت گرفت تا اجرای پروژه در اولویت قرار بگیرد که این هماهنگی‌ها با شهرداری بسیار وقت‌گیر بود اما انجام شد و با حمایت‌های شهرداری کار در اولویت قرار گرفت.
وی ادامه داد: برای ورودی شهر یک مدیریت اجرایی در ساختار شهرداری در نظر گرفته شد و افراد بسیاری بررسی شدند تا این مدیریت اجرا شد تا معضلات چند ده ساله کارخانه‌های محور غرب حل بشود و این پروژه هم انشالله به اجرا برسد؛ با به ثمر نشستن تمامی این اتفاقات، کل عملیات اجرایی پروژه در یک بازه زمانی 6 ماه انجام شد که با توجه به حجم کار یک اتفاق بزرگ بود.

وی اظهار داشت: اما با فضاسازی اعلام کرده‌اند شهرداری بدون گرفتن مصوبات و انجام کار مطالعاتی لازم، دو سال وقت مردم را از بین برده است و مشکل ترافیکی ایجاد کرده است در حالی که این صحبت‌ها خلاف واقع است و در بازدیدهای صورت گرفته مشکل ترافیکی دیده نشد و حتی محدودیت ترافیکی در زمان اجرای پروژه اعمال نشده بود و مردم از مسیرهای حرکتی می‌توانستند استفاده کنند.
رییس شورای شهر چهارم با بیان اینکه در این پروژه به جای تشویق مدیران در جایی که لیاقت خود را نشان داده‌اند به تخریب و ایراد گرفتن از آن‌ها می‌پردازیم، گفت: مشخص نیست چرا در شهر ما به جای تشویق خادمین مردم که برای شهر زحمت می‌کشند و به جای روحیه دادن به آن‌ها برای این که در مسیر درست سریعتر گام بردارند از آن‌ها ایراد گرفته و با نقدهای تند رسانه‌ای آن‌ها را دلسرد می‌کنیم.

محمودهراتی عضو شورای شهر نیز گفت: مصاحبه‌ای صورت گرفته با آقای شفاعی رییس انجمن صنفی معماران استان خراسان رضوی، که ایشان بدون هیچ گونه اطلاعی بیان کرده‌اند که پروژه دو سال طول کشیده است در حالی که بخش عملیاتی پروژه از مهر پارسال شروع شده و یک ماه نیم در آخر اسفند و ایام عید تعطیل بود و در طول شش الی هفت ماه پروژه اصلی انجام شد.

از اصحاب رسانه درخواست می‌شود تا از پروژه بازدید کنند که چنین پروژه سنگینی در آن منطقه مکانی با کیفیت مطلوب به انجام رسید و صحبت‌هایی که طول مدت زمان پروژه را دو سال گفته است باید دید بر چه اساسی بوده است.
وی گفت: بیان شده که پروژه در ورودی شهر است در حالی که پروژه 11 کیلومتر در داخل شهر است و آن منطقه به هیچ عنوان نمی‌تواند مکانی برای احداث دروازه شهر باشد؛ در بحث دروازه‌های ورودی شهر پیگیری‌های لازم در حال انجام است و قرار است تا سه دروازه در سه راه فردوسی احداث شود.
هراتی ادامه داد: بیان شده است که طرح ترافیکی لازم برای احداث پروژه مطالعه نشده است؛ طرح ترافیکی مصوب شورای همتای استان است و چندین سال پیش این طرح تهیه و مصوب شده است و بر اساس آن پروژه انجام شده است؛ در سه ماه زمستان که عملیات‌های پروژه گاها تا ساعت 12 شب به طول می‌انجامید هیچ مشکل ترافیکی در آن محور که یکی از پرتردد ترین محورهای کشور است گزارش نشده است.
وی گفت: شهرداری مشهد به عنوان یک ابرسازمان شاید ابعادی بزرگتر از یک وزارت‌خانه نیز داشته باشد و انجام هماهنگی در زیر مجموعه‌های آن کار ساده‌ای نیست؛ در آن نقطه حساس ترافیکی انجام هماهنگی بین سازمان ترافیک، راهبر، دستگاه‌های خدمات رسانی شرکت‌های آب، برق، گاز و غیره در زمستان کار ساده‌ای نبود که اتفاق افتاده است.
هراتی بیان کرد: اگر کسی بخواهد در ترازهای این پروژه به آن نمره بدهد قطعا نمی‌تواند نمره‌ای کمتر از 16 بدهد؛ سعی کردیم بهترین مشاور در رابطه با ابنیه راه در کشور را انتخاب کنیم که همین اتفاق نیز افتاد و با قیاس پروژه در حد و اندازه خودش یک کار اعلا صورت گرفته است.

 

از رد اعتراض فرمانداری تا واگذاری ساختمان به یک موسسه تحقیقاتی

نخستین دستور کار جلسه علنی امروز شورای شهر مشهدمقدس به اعتراض فرمانداری مشهد در مورد تمدید مهلت تخفیف برای عوارض شهری اختصاص یافت و پس از اینکه اعضا نظرات خود را بیان کردند نظریه کمیسیون برنامه و بودجه مصوب شد.

طبق این نظریه، با توجه به تعیین بهای اراضی، ساختمان‌ها و مستحدثات طبق مصوبه هیات محترم وزیران، عوارض نوسازی در شهر مشهد با افزایش حدود 4 برابری مواجه شده است؛ براین اساس در انتهای سال گذشته و مشابه با رویه شورای اسلامی شهر در کنترل افزایش عوارض ناشی از اجرای دفترچه ارزش معاملاتی املاک مصوب کمیسیون ماده 64 قانون مالیات مستقیم در سال 1395، این شورا اقدام به تصویب اعطای تخفیف 40 درصدی به شهروندان نموده است که مصوبه مربوطه مورد اعتراض آن هیات قرار نگرفته و لازم الاجرا گردیده است.

برهمین اساس تمدید مدت مصوبه مذکور، وضع مصوبه جدید نبوده، بلکه تمدید همان مصوبه قبلی شورا شهر است؛ لذا با توجه به شرایط اقتصادی عمومی جامعه، وضعیت معیشت مردم و استقبال چشمگیر شهروندان در پرداخت بدهی های معوق موردنظر، شورای اسلامی شهر بر مصوبه خود تاکید می‌نماید.

دومین دستور این جلسه درخصوص واگذاری ملک یا امتیاز به پیمانکاران باغ موزه دفاع مقدس بود و طبق آن به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده شد با پرداخت مطالبات پیمانکاران این پروژه بابت انجام فعالیت های عمرانی آن در صورت تمایل پیمانکاران در قالب واگذاری ملک یا اعطای امتیاز پروانه ساختمانی مجموعا تا سقف 30 میلیارد ریال از محل ردیف اعتبارات کمک به موسسات فرهنگی بودجه سال جاری شهرداری، به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در ساخت و تکمیل باغ موزه مذکور کمک نماید.

همچنین شهرداری مکلف شد با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس طی مدت 2 ماه نسبت به اجرای عملیات محوطه سازی و فضاسازی باغ موزه دفاع مقدس اقدام کند.

گفتنی است سقف ریالی این مصوبه 20 میلیارد ریال، در قالب ارائه خدمات و انجام فعالیت های مرتبط  با اجرای پروژه و از محل بودجه فرهنگی است و اقدامات انجام شده باید با هماهنگی مشاور طرح باشد و به نحوی صورت پذیرد که امکان استفاده همزمان از محوطه باز و مجموعه های احداثی در باغ موزه دفاع مقدس فراهم شود.

شهرداری مشهد مقدس در این خصوص موظف شد در جهت کسب اطمینان از بهره برداری مناسب اعتبارات واگذار شده در این مصوبه، نظارت لازم را با هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به عمل آورد.

در ادامه سومین دستورکار مورد بررسی قرارگرفت که در خصوص اصلاح آیین نامه اجرایی راهبری بوستان های مقیاس شهری بود که پیشنهاد نخعی راد به اتفاق آراء اعضا تصویب شد و طی آن مقرر گشت نماینده شورای شهر مشهدمقدس به عنوان ناظر و حتی‌الامکان از بانوان عضو شورای اسلامی شهر باشد.

شایان ذکر است در صورت عدم حضور بانوان در میان اعضاء شورا، یک نفر از بانوان به پیشنهاد هیئت رئیسه شورا و تصویب شورای شهر به عنوان مشاور به هیئت امناء معرفی شود.

چهارمین دستورکار جلسه شورا به افزایش سرمایه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اختصاص یافت که طبق آن به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده شد به استناد ماده بند 7 ماده 12 اساسنامه سازمان آتش نشانی نسبت به افزایش سرمایه سازمان یاد شده با رعایت تشریفات اداری و قانونی از مبلغ سیصد و چهل و پنج میلیارد و هشتاد میلیون ریال به مبلغ نهصد و پنجاه و هشت میلیارد ریال اقدام و مبلغ افزایش یافته را از حساب بستانکاری شهرداری کسر و به سرمایه اولیه سازمان منظور نماید.

در ادامه نظریه کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح ریزی شهری در زمینه پاسخگویی به نواحی فاقد طرح تفصیلی بر اساس نقشه جامع مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در نواحی دارای مشاور طرح تفصیلی پاسخگویی پس از استعلام از مشاور مربوطه و در نواحی فاقد مشاور، پاسخگویی برابر طرح مصوب کمیته اجرایی ضوابط طرح های تفصیلی امکان‌پذیر خواهد بود و  حداکثر زمان لازم برای پاسخگویی مراجعین، یک ماه در نظرگرفته شد.

همچنین مصوب شد شیوه نامه اجرایی طرح مذکور حداکثر طی مدت 15 روز جهت تصویب به کمیسیون فنی عمرانی و طرح ریزی شهری با حق حضور و رای اعضاء محترم شورا ارائه شود.

دیگر مصوبه شورا در یکصد و هشتادمین جلسه خود مربوط به واگذاری ساختمان به موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نور بود که طبق آن شهرداری مکلف شد زمین و ساختمان متعلق به خود در بلوار امت، امت 5، به مساحت عرصه حدود هزار و سیصد مترمربع و اعیان 400 مترمربع را به مدت 10 سال  جهت بهره‌برداری موسسه مذکور که وابسته به حوزه علمیه است، در اختیار مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی به صورت رایگان قرار گیرد؛ گفتنی است در ادامه مصوب شد به میزان حداکثر اجرت المثل و به درخواست شهرداری خدمات ارائه کند.

در ادامه لایحه دو فوریت دریافت 3 درصد عوارض سهم آموزش و پرورش توسط شهرداری به رای گذاشته شد که با مخالفت نخعی راد به کمیسیون ارجاع داده شد.

نخعی راد در این خصوص گفت: شورای شهر مشهد مقدس قبل تر در خصوص اجرای این طرح مصوبه‌ای داشته و این مصوبه باید اجرا شود.

در ادامه یک فوریت این طرح تصویب شد و پس از بررسی مجدد در کمیسیون مربوطه، به صحن علنی شورا آورده می‌شود.

 

حسین خندان‌دل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *