مشهد نیازمند فضاهای کارامد شهری

رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات گفت: نگاه انقلابی ما این است که تمامی مناطق و فضاهای شهری باید بدون طبقه بندی شهروندان، در اختیار مردم قرار گیرد.
چهارمین نشست آبادانی شهر مشهد با محوریت ناکارآمدی فضا های شهر مشهد با حضور برخی از منتخبان شورای شهر پنجم و کارشناسان برگزار شد.
این نشست با هدف شناسایی بافت‌های ناکارآمد شهری که در کاربری غیر متعارف خود مورد استفاده قرار می گیرند و با حضور هادی خانیکی رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و وحید ابراهیمی عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه اقبال لاهوری برگزار شد.
رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات گفت: مشهد به عنوان دومین شهر بزرگ کشور و به عنوان یکی از قطب های مذهبی منطقه در بحث فضا سازی شهری نیاز به توجهات بیشتری از سوی شورای شهر پنجم دارد.هادی خانیکی با بیان اینکه فضاهای عمومی شهری باید بدون کنترل در اختیار عموم قرار گیرد،‌ افزود: فضای عمومی همان طور که از نام آن معلوم است باید میان تمامی افراد مشترک باشد چرا که یکی از مسیرهای تقویت فرهنگ عمومی است.وی افزایش امنیت روحی را یکی از شاخصه های فضای عمومی استاندارد دانست و گفت: نگاه انقلابی ما این است که تمامی مناطق و فضاهای شهری باید بدون طبقه بندی شهروندان، در اختیار مردم قرار گیرد.خانیکی گفت: معیار یک شهر استاندارد تنها پاکیزگی هوا آن نیست؛ یک شهر علاوه بر تنفس هوا نیازمند تنفس سیاسی و اجتماعی نیز هست؛ اگر در هر کدام از آنها تداخلی ایجاد شود این شهر از معیارهای استاندارد دور خواهد شد.
عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه اقبال لاهوری گفت: شهر مشهد فاقد فضاهای مناسب برای تجمعات است و بهبود این مهم نیاز به یک نگاه اصلاح‌طلبانه دارد
در ادامه این نشست عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه اقبال لاهوری با بیان اینکه اولویت ما باید مفاهیم باشد و نباید از ابتدا تنها به مصادیق بپردازیم گفت: فضاهای شهری فعلی را باید بپذیریم؛ چرا که این فضاها حتما ظرفیت‌هایی داشته‌اند که مورد قبول مردم قرار گرفته‌اند؛ فضاهای شهری که راجع به آن صحبت می‌کنیم جزئی از حوزه عمومی شهر محسوب می‌شوند و باید بر سیاست این فضاهای و فضای سیاسی آن‌ها صحبت کنیم و به کارامدی یا ناکارامدی آن‌ها بپردازیم.
وی ادامه داد: به فضای شهری یا باید عینی نگاه کرد و یا ذهنی؛ فضای فیزیکی یک فضای شهری می‌تواند در حوزه عینی آن قرار بگیرد و فضای سیاسی، اجتماعی و باز بودن این فضاها در فضای شهری در حوزه ذهنی آن قرار می‌گیرد؛ هر دو مقوله ذهنی و عینی فضای شهری نیاز به توجه دارد چرا که نگرش‌های مردم از همین تقابل ذهنیت و عینیت به وجود می‌آید.
ابراهیمی گفت: فضای شهری نیازمند بستر جغرافیایی، روابط انسانی و توجه به زیر ساخت ها است و با توجه به جایگاه شهر مشهد، این شهر نیازمند توجهات ویژه است؛ اعضای جدید شورای شهر نیز باید در ابتدا با حفظ وضع موجود و تغییر در فضاهای ناکارآمد فعالیت خود را شروع کنند، چرا که شهر مشهد فاقد فضاهای مناسب برای تجمعات است و بهبود این مهم نیاز به یک نگاه اصلاح‌طلبانه دارد.
سلسله نشست های آبادانی مشهد تا شروع فعالیت شورای شهر پنجم ادامه دارد و در آن منتخبان شورای پنجم چالش ها و اولویت های کلانشهر مشهد را با اساتید این حوزه به بحث می گذارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *