مدیران بی‌دردسر استانی

با نزدیک شدن به تحلیف ریس جمهورو انتخاب کابینه جدید، قطعا گام بعدی تغییر یا تثبیت مدیران استانی خواهد بود. انتخابات و چهارسالی که از دولت گذشته است نشان داد، بسیاری از مدیران با دولت همسویی ندارند و یا علی‌رغم همسویی در اجرا قادر به پیاده کردن سیاست‌های دولت در حیظه اختیارات خود نیستند.

در گفت‌وگو با 3نفر از چهره‌های سیاسی و اقتصادی استان از آن‌ها خواستیم تا درباره اولویت‌ها و شاخص‌های مدیران استانی در دولت دوازدهم صحبت کنند.

بنی‌هاشمی:

نمره یازده برای مدیران دولت یازدهم!

سید هاشم بنی‌هاشمی به اتفاقیه گفت: دولت مدیرانش را با اختیار کامل انتخاب می‌کند. اگرعملکرد مدیر از نگاه دولت ضعف داشته باشد، اقدام به تغییر مدیران می‌کند. در بعضی دستگاه ها عملکر خوب بوده است ودر بعضی دستگاه ها با عملکرد ضعیف مواجه هستیم.اگرمعیارانتخاب مدیران عملکرد جهادی باشد نمره خوبی نخواهند گرفت.

این عضو جبهه پایداری افزود: مدیران باوجود امکانات مالی و نیروی انسانی که در اختیار داشته‌اند، خوب عمل نکرده اند. دولت جدید نیازمند انقلابی در حوزه مدیریت است ما می توانیم خیلی قدرت مند تر از این چیزی که هستیم باشیم به شر ط اینکه بتوانیم یک سازمان با مدیریت جهادی در ساختار اداری مستقر کنیم در شرایط اول انقلاب ما با حداقل امکانات دست به اقدامات بزرگی زدیم اما امروزه امکانات بسیار بیشتر شده است اما عملکرد ضعیف تر شده است ونیاز است به جای توجه به منافع شخصی و منافع گروهی تمام حواسمان معطوف به  منافع جمعی وعموم جامعه باشد.

نماینده مشهد و کلات در دوره نهم مجلس شورای اسلامی افزود: ازنظر من خط و ربط کار مشخص است چرا که ما برنامه داریم ومشخص است باید دولت چه مسیری را پی بگیردبر روی این برنامه ها هم دولت کار کرده است هم مجلس. دولت باید در این مسیر قدم بردارد. در مجموع من به این دولت وعملکرد مدیرانش نمره یازده می‌دهم و امیدوارم در دولت جدید آقای روحانی رویکرد بهتری را شاهد باشیم.

آرین منش:

مدیران استانی همسو با سیاست‌های کلان دولت باشند

دبیر موتلفه خراسان رضوی درباره نقش و تاثیر مدیران استانی گفت: مدیران استانی نمایندگان دولت در استان‌ها محسوب می‌شوند و باید در راستای سیاست های کلان دولت وبرنامه های توسعه و تصمیمات دولت با توجه به مقتضیات استانی ومحلی اقدام کنند.

جواد آرین‌منش اضافه کرد: انتظار مردم این است که برنامه های دولت و سیاست‌هایی که به خاطرآن‌ها رای داده‌اند، دراستان‌ها وشهرستان‌ها جامعه عمل بپوشانند. رییس جمهوربراساس برنامه ای که به مردم ارائه می‌دهد و اولویت‌هایی که بیان می کند از مردم رای می‌گیرد. به طبع آن مدیران استانی باید به همان برنامه‌ها عمل کنند.

نماینده مشهد و کلات در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: البته شرایط استان‌ها و شهرستان‌ها به لحاظ نیازهای فرهنگی با هم متفاوت است و این تفاوت‌ها الویتها را تحت تاثیر قرار می دهد.این الویت بندی باهماهنگی بین مدیران استانی وملی مورد توجه قرارمی گیرد. حال این که مدیران استانی آیا همان سیاست های دولت را اعمال کرده اند؟

در استانهای مختلف متفاوت است بعضی مدیران استانی صد در صد برنامه‌های دولت را اجرا کرده‌اند. بعضی مدیران استانی ملاحظاتی را در نظر گرفته اند وبه دلیل اینکه مصلحت دانسته‌اند، آرامش برقرار باشدو تنش ایجاد نشود از کنار بعضی برنامه ها عبور کرده اند. اما انتظار این است که در همان مسیر حرکت کنند. البته برخی از محافظه‌کاری‌ها در استان‌ها یا شهرستان‌ها مانع این شده است، انتظاراتی که مردم از دولت دارند، تحقق پیدا کند اما درمجموع عملکرد دولت را مثبت می‌دانم

سیادت:

مدیران بی‌دردسری که می‌توانستند از بحران پیشگیری کنند

فعال اصلاح‌طلب خراسان رضوی گفت: مسئولین استانی دولت اول آقای روحانی مدیران بی‌دردسری بودند وهیچ چالشی ایجاد نکرده و اقدامات متهورانه نداشته‌اند.

سید محمد مهدی سیادت تشریح کرد: بعنوان مثال برای بعضی از خطاهای گذشته نظیر موسسات مالی اعتباری در سطح استان می توانست پیشگیری صورت گیرد، اما متاسفانه شاهد برخورد درست نبودیم. می‌توانم تحقیق و پژوهش‌های بسیاری را نشان دهم که از ده سال پیش هشدارها را مطرح کرده بودند.

این مشاور تولید و صنعت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خیلی از فعلان اقتصادی در نشست‌ها وهمایش‌هایی که در اتاق بازرگانی برگزار می شد، ابراز نگرانی می کردند به وضعیتی که امروز به آن دچار شده‌ایم واین بحران گوش زد شده بود ولی هیچ کس تصمیمی در این باره نگرفت.

وی اضافه کرد: البته شرایط استان خراسان رضوی به گونه‌ای است که در منفعت طلبی شخصی وضعیت سر آمدی دارد گاهی این منفعت طلبی سبب می‌شود، بحران «میزان» پیش بیاید. بعد ازآن بحران «پدیده». امروز هم بحران را در وضعیت «آب» استان می بینیم. افراط و تفریط های موجود سبب چالش‌ها ومشکلاتی شده است.

سیادت معتقد است: درکل رسیدگی‌ به مشکلات در سطح کشورپایین است و به طبع آن در استان ماهم همینطور بوده است واقدامات عملیاتی موثر صورت نمی گیرد. تمام اینها مسائلی بوده است که می‌شد کنترل و پیشگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: این نکته حائز اهمیت است که در شروع کار دولت آقای روحانی اینقدر عوارض و مشکلات دولت قبل زیاد بود که به نقطه صفر رساندن و تعادل حداقلی برقرارکردن کار سنگینی بود. اما در حل بسیاری ازمشکلات می توانستند با پیشگیری وآینده‌پژوهی اقدامی متهورانه‌ای صورت بگیرد. البته شاید بخشی از این مشکلات بخاطر عدم همکاری و هماهنگی قوا است.

 

به سرمایه‌های خرد و کلان بها دهیم

وی اظهار امیدواری کرد: در دولت جدید آقای روحانی نیازاست افرادی روی کار بیایند که اهل برنامه باشند و بتوانند سیستم را درست پیاده کنند. قدرت اجرایی بالایی داشته باشند و به این قانع نباشند که در دولت شرایط آرام برقرار شود. بلکه کاری کنند که رفاه عمومی جامعه بالا برود. این را بپذیرند که تا پول ثروتمندان به چرخه اقتصاد وارد نشود و اطمینان به مملکت بیشتر نشود اقتصاد راه نمی‌افتد، به تبع آن ورود سرمایه‌های خارجی و اشتغال نخواهیم داشت.

اگر اقتصاد دولتی بخواهد دامنه خود را گسترده کند روزگار ما سخت تر خواهد شد. پس ناچاریم به سرمایه‌های خرد و کلان بها دهیم و سعی در جذب ان ها در اقتصاد مولد داشته باشد.

 

گزارشی از مهسا هاشم‌آبادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *