مدارک دانشگاهی ارزش سابق را ندارند

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: ضعف در کیفیت خروجی دانشگاه‌ها و افزایش عرضه فارغ‌التحصیلان نسبت به تقاضا در  بازارکار، باعث کاهش ارزش مدارک دانشگاهی شده است.

حامد بخشی در نشست کارکردهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه در جامعه از سلسله نشست‌های فرهنگ دانشگاهی که در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، با اشاره به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های امروز ایران، افزود: طی سال‌های اخیر کارکرد انتقال و تولید دانش و مهارت‌ورزی دانشگاه‌های ایران تضعیف شده است. استانداردها و معیارهای نیروی ماهری که امروز از دانشگاه‌ فارغ التحصیل می شود، پایین آمده است.

وی با تاکید براینکه فراگیری فرهنگ دانشگاهی در جامعه افزایش یافته است، تصریح کرد: امروز افراد بیشتری به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند، در نتیجه اشاعه فرهنگ دانشگاهی در جامعه گسترش یافته است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون دانشگاه به میزان زیادی از کارکرد فشار اجتماعی تهی شده است، اضافه کرد: در گذشته کارکرد دانشگاه بر ایجاد فشار اجتماعی برای حرکت به سمت ارزش‌ها بود، اما امروز صرفا به یک نهاد خوددرگیر و مدرک محور تبدیل شده است و جنبش‌های اجتماعی در میان دانشجویان کاهش یافته و بیشتر درگیر معیشت شده‌اند.

وی دانشگاه نهادی در جامعه است که متولی ارائه، تولید دانش و پژوهش در سطح عالی دانست و گفت: دانشجویان در دانشگاه جوان، فاقد شغل، مجرد، همسن‌و سال و هم راستا و معمولا فارغ از اندیشه معیشت و تامین زندگی هستند. دانشجو را معمولا فردی با نگاه مستقل، رادیکال و غیر محافظه‌کارانه می‌دانیم که به دلیل نداشتن وظیفه امرار معاش کارکرد غیر معیشتی و فراغتی زیادی دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *