طرح کاهش اعدام در راهروهای مجلس!

حدود یک سال و نیم از ارسال طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر به صحن علنی مجلس می‌گذرد. طرحی که با تخفیف مجازات اعدام برای محکومین قاچاق مواد مخدر است‌ اما هربار بنا به دلیل‌های متفاوتی ارجاع داده می‌شود. این طرح در هفته جاری نیز برای چندمین بار به صحن مجلس رفت اما بازهم برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی حقوقی مجلس باز گردانده شد. برای بررسی وضعیت این طرح و جزئیات آن با دو تن از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به ارجاع متعدد طرح کاهش مجازات اعدام گفت: به دلیل اهمیت مساله سلب حیات افراد این طرح با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شود که به همین دلیل این طرح بارها توسط کمیسیون به مجلس ارائه شده اما ارجاع شده است.

رضا شیران خراسانی در گفت‌وگو با اتفاقیه افزود: تمام تلاش این است که این طرح به صورتی تنظیم شود که کمترین آسیب را برای ادامه زندگی افراد داشته باشد تا آرامش در جامعه حکم‌فرما شود.

شیران در ادامه با تاکید به اینکه هم اکنون در کلیات این طرح تردیدی وجود ندارد،‌ عنوان کرد: نمایندگان می‌توانند پس از تصویب کلیات این طرح، نظرات و پیشنهادات خود را درجزئیات آن مطرح کنند.

وی افزود: ویژگی مثبت تصویب این طرح این است که چنانچه فردی تنها به خاطر یک بار خطا، گرفتار قانون می‌شود، از اعدام باز بماند و فرصت توبه و بازگشت به وی داده شود.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت طرح اصلاح قانون تبعیت نیز گفت: در حال حاضر این طرح در دست بررسی کمیسیون است که در صورت تکمیل آن به صحن علنی برده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: چنانچه موافقت‌های لازم برای اجرای این طرح صورت بگیرد امنیت آینده در تبعیت فرزندانی که دارای مادر ایرانی و پدر خارجی هستند تامین می‌شود.

نماینده باخرز، تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی درباره با طرح «کاهش مجازات اعدام» به اتفاقیه گفت: این طرح بنا دارد  فرصت بازگشت به جامعه برای افرادی که به دلیل بیکاری و فقر برای نخستین بار مرتکب جرم شده‌اند را فراهم و از آسیب‌های گسترده برای خانواده‌های اعدامیان جلوگیری کند.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی درباره علت تغییر پی در پی این طرح افزود: به دلیل حساسیت موضوع و نقطه نظرات متفاوت در مورد بندها و تبصره‌های آن بین کمیسیون و قوه قضاییه و ستاد مبارزه با مواد مخدر  و لزوم اجماع همه دستگاهای مرتبط با مبارزه با مواد مخدر ،طرح چند بار به صحن رفته و برای بررسی به کمیسیون ارجاع داده شده است.

رحیمی‌جهان آبادی با بیان اینکه در گذشته نیز طرح کاهش مجازات اعدام در دستور کار صحن علنی قرار گرفته بود،‌ خاطرنشان کرد: پس از تصویب ماده واحده آن نظرات متعدد پیرامون بندهایی از این ماده سبب شد تا دوباره به کمیسیون قضایی و حقوقی برای اصلاحات تخصصی‌تر ارجاع شود.

وی تاکید کرد: اکنون نیز کمیسیون امنیت ملی طرح را رد کرده است. زیرا معتقد است مجازات سنگین نقش بازدارندگی دارد بنابراین بنا شد که کمیسیون قضایی برای اصلاح این طرح از نظرات ستاد مبارزه با مواد مخدر، نماینده کمیسیون امنیت ملی و قوه قضاییه استفاده کند تا برای بررسی نهایی اختلاف نظری در صحن وجود نداشته باشد.

رحیمی‌جهان آبادی افزود: بعد از ارجاع این طرح شرایط مجرمان برای کاهش مجازات اعدام به گونه‌ای در کمیسیون قضایی و حقوقی رقم خورد که  با قید وزن و تفکیک بین  تولید، توزیع،  با حمل، نگهداری و وارد کردن موادمخدر، مجازات اعدام محدود شود  و اعدام تنها شامل سرکرده‌های قاچاق موادمخدر و کسانی شد که با استفاده از سلاح گرم مرتکب این جرم می‌شوند یا سوابق در ارتکاب این جرم دارند .

وی در ادامه با اشاره به طرح اصلاح قانون تابعیت گفت: این طرح نیز برای بررسی به کمیسیون حقوقی ارسال شده که پس از پیگیری‌های لازم و جمع بندی‌ها به صحن علنی مجلس می‌رود.

 

هانیه فیاض

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *