اتمام عملیات نقشه برداری رودخانه کارده

مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل این شرکت از اتمام عملیات نقشه برداری “رودخانه کارده” خبر داد.

حمید میرقاسمی افزود: با اتمام عملیات نقشه برداری 40 کیلومتری رودخانه کارده و اقدامات قانونی بعدی عملیات آزادسازی و رفع تصرف این رودخانه نیز آغاز می شود که با بازگشایی و اعاده به شرایط طبیعی آن، ضمن حفاظت کمی و کیفی  منابع آب از خطرات ناشی از حوادث سیل پیشگیری می شود.

وی با اشاره به “اصل 45 قانون اساسی و ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب” که رودخانه ها و مسیل ها و آب های جاری را ثروت عمومی دانسته که در اختیار حکومت اسلامی است اظهار داشت: با توجه به مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال بازگشایی و ساماندهی رودخانه کارده از برنامه های سال 96 دفتر مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی است؛ و این دفتر با اهتمام جدی پیگیر امور است.

وی در ادامه ضمن اشاره به آزادسازی قبلی رودخانه ارداک و افزایش ذخیره سازی سد ارداک گفت: جاری شدن سیل در رودخانه کارده طی سال های گذشته این منطقه را با تهدید جدی مواجه کرده که خوشبختانه با اجرای این طرح عرض رودخانه افزایش می یابد و بدین ترتیب با افزایش عرض رودخانه ظرفیت عبور رودخانه برای سیل افزایش و خطرات ناشی از آن نیز کاهش می یابد.

سد کارده در 40 کیلومتری شمال شهر مشهد روی رودخانه کارده در پایین دست روستایی به همین نام در محل بند قدیمی کارده با هدف تامین بخشی از آب شرب شهر مشهد طی سال های 1361-1366 احداث شده است.

حجم ذخیره سد کارده 28 میلیون مترمکعب است که متاسفانه به دلیل تصرفات انجام شده در رودخانه کارده و کاهش آب ورودی در سال های اخیر این مقدار آب در سد ذخیره نمی شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *