محور مواصلاتی سبزوار – قوچان به 300 میلیارد اعتبار نیاز دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در بازدید از طرح‌های جاده‌ای شهرستان سبزوار گفت: طرح محور مواصلاتی سبزوار-قوچان حدود 45 کیلومتر است که 17 کیلومتر از این میزان در محدوده شهرستان سبزوار قرار دارد.
اخوال عبداللهیان افزود: این طرح در سال 1386 آغاز و در سال های 1392 و 1393 به دلیل نبود اعتبارات متوقف مانده بود.
وی با بیان اینکه برای تکمیل این طرح بالغ بر 300 میلیارد اعتبار نیاز است، گفت:پیمانکار این طرح حدود 30 میلیارد ریال مطالبه دارد که برنامه ریزی شد تا با اختصاص اعتبارات ملی زمینه برای پرداخت مطالبات پیمانکار و تکمیل پروژه فراهم شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در این بازدید گفت: براساس طرح جامع حمل و نقل کشور باید 27 هزار کیلومتر بزرگراه در جاده‌های کشور احداث می شود. طرح بزرگراه بجستان- بردسکن- سبزوار- خوشاب- قوچان- دوغایی و لطف آباد یکی از این طرح ها است.
امیرامینی گفت: احداث این بزرگراه نیاز به 20 هزار میلیارد ریال اعتبار است که با تخصیص اعتبار از محل منابع ملی این پروژه تکمیل و احداث می‌شود.
وی افزود: این بزرگراه با عنوان کریدور شماره پنج راه‌های مواصلاتی کشور شناخته می‌شود که با عملیات اجرایی آن نقاطی که دارای بار ترافیکی و ترانزیتی محسوب می‌شود مرتفع و احداث شود. در حال حاضر عملیات تعریض و آسفالت 12 کیلومتر از طرح احداث بزرگراه سبزوار- قوچان به اتمام رسیده است
امینی با اشاره به اینکه طرح دوبانده شده محور مواصلاتی سبزوار- اسفراین نیز از برنامه‌ای این وزارتخانه است که هم‌اکنون مطالعات آن توسط پیمانکار شروع شده است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های وزارت راه وشهرسازی گفت: پروژه تکمیل طرح راه آهن سبزوار از مهمترین اولویت های این وزارت خانه است
جبار علی ذاکری بیان کردپروژه راه آهن سبزوار 55درصد پیشرفت فیزیکی داشته است وامید است با جذب حداکثری اعتبار زمینه برای تکمیل این طرح فراهم شود.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح های راه آهن در مناطق صنعتی، مراکز استان ها و شهرستان های پر جمعیت است که در این راستا تکمیل طرح راه آهن سبزوار در دستور کار قرار گرفته است.
ذاکری گفت :پنج طرح مهم ریلی کشور به عنوان طرح های اقتصادی مقاومتی در وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است، واز این تعداد 2 طرح ریلی به اتمام رسیده است وسه طرح دیگر در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: طرح محور مواصلاتی سبزوار-قوچان حدود 45 کیلومتر است که 17 کیلومتر از این میزان در محدوده شهرستان سبزوار قرار دارد.
اخوال عبداللهیان افزود: این طرح در سال 1386 آغاز و در سال های 1392 و 1393 به دلیل نبود اعتبارات متوقف مانده بود.
وی با بیان اینکه برای تکمیل این طرح بالغ بر 300 میلیارد اعتبار نیاز است، گفت:پیمانکار این طرح حدود 30 میلیارد ریال مطالبه دارد که برنامه ریزی شد تا با اختصاص اعتبارات ملی زمینه برای پرداخت مطالبات پیمانکار و تکمیل پروژه فراهم شود.
معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: دولت تاکید و توجه زیادی بر تکمیل طرح راه آهن سبزوار-خوشاب دارد و برهمین اساس تلاش شد تا با وجود کمبود اعتبارات فعالیت های اجرایی طرح متوقف نشود.
احمد برادران افزود: راه آهن از جمله پروژه هایی است که به دلیل مشکلات اعتباری در سال های گذشته متوقف شد و با استقرار دولت یازدهم در سال 1392 تکمیل این طرح در دستور کار قرار گرفت.تا سال 1393مجموع اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه کمتر از 30 میلیارد ریال بود.
برادران با اشاره به ضرورت تکمیل طرح راه آهن سبزوار-خوشاب عنوان کرد: راه آهن از مهمترین زیر ساخت ها وپیشران توسعه یک منطقه در راستای صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و جا به جایی مسافر است.
وی با تاکید بر اینکه سبزوار یک شهر بازرگانی، کشاورزی، معدنی و صنعتی است، گفت: وجود راه آهن می تواند روند صادرات کالا و محصولات معدنی و کشاورزی این شهرستان را شتاب بخشد.قرارگرفتن شهرستان سبزوار در مسیر ترانزیت بین المللی و ارتباط این شهر با کشورهای آسیای میانه اهمیت تکمیل راه آهن سبزوار را افزایش داده است.
فرماندار ویژه سبزوار خاطرنشان کرد:تاکنون 150 میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه به این طرح اختصاص داده شده که بخشی از این اعتبار صرفه پرداخت دیون پیمانکاران پروژه شد.
وی با اشاره به تغییر مسیر خط راه آهن سبزوار ادامه داد: با توجه به تغییر مسیر طرح به سمت روستاهای ایزی و خیرآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار حدود 30 هکتار زمین زیر کشت این روستاها در این مسیر قرار گرفته که از این میزان تملک هشت کیلومتر از زمین مسیر راه آهن باقی مانده است.
برادران افزود: از 37 کیلومتر مسیر بین دو ایستگاه 50 درصد آماده ریل گذاری و عملیات ‘بالاست' است و در 50 درصد باقیمانده عملیات خاکی تمام شده و عملیات فنی در حال انجام است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز اظهارکرد: یکی از مهمترین اهداف پروژه راه آهن سبزوار، اتصال آن به شبکه سراسری است و زمینه آن در آینده نزدیک فراهم می‌شود.
رمضانعلی سبحانی فر ادامه داد: برای تکمیل این طرح هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با دستور وزیر راه و شهرسازی قرارداد خرید ریل خط آهن سبزوار در دست پیگیری و انعقاد است.
وی با اشاره به تصویب طرح اتصال خط سبزوار به خط آهن ایران – افغانستان افزود: این طرح از طریق فاینانس و یا تامین اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی اجرا می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *