محتوای فرهنگ شهروندی از فرهنگ رضوی قابل استخراج است

دبیر و سخنگوی منتخبین شورای شهر پنجم گفت: مهمترین ماموریت شورای شهر پنجم در حوزه فرهنگ، ارتقای فرهنگ شهروندی است که شاخصه‌های مختلفی دارد و محتوای آن از فرهنگ رضوی قابل استخراج است.

محمدرضا حیدری در دیدار اعضای منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با مسئولان بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) افزود: امیدواریم بتوانیم فرهنگ رضوی را نه در قالب شعار و برنامه‌های بی‌فایده بلکه بصورت واقعی در جان مردم بنشانیم.

وی ادامه داد: در مفهوم فرهنگ، تعریفی بنیادی وجود دارد که کمتر به آن پرداخته می‌شود و آن شیوه و چگونگی برطرف کردن نیازهای مختلف است. اگر فرهنگی توانایی پاسخگویی به نیازها را نداشته باشد و نتواند بموقع این کار را انجام دهد، این نیاز از راه دیگری تامین خواهد شد. ما مطمئنیم که فرهنگ رضوی آنقدر غنی است که می‌تواند به نیازها پاسخ دهد.

حیدری اضافه کرد: کاری که در این مبحث باید انجام داد مهندسی فرهنگی است که امیدواریم در این جهت بتوانیم با بنیاد امام رضا(ع) تعاملات و همکاری‌هایی داشته‌باشیم.

وی با اشاره به سیره امام رضا(ع) اظهار داشت: 84مکتب کلامی از ادیان مختلف در محضر ایشان حضور پیدا می‌کردند و به جرات می‌توان گفت آزادترین کرسی آزاد اندیشی در محضر ایشان تشکیل ‌می‌شد. ما با داشتن چنین منبع خیری می‌توانیم جواب بسیاری از نهادهای حقوق بشری که ما را متهم می‌کنند بدهیم اما باید این اندیشه ناب را در شهری جاری کنیم و برای این فرهنگ ایجاد جاذبه کنیم.

 

بنیاد امام رضا(ع)  درخدمت شورای شهر است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در این دیدار گفت: خوشحالم که بعداز 15 سال از شروع جشنواره امام رضا(ع) و فعالیت این بنیاد، اعضای شورای شهر مشهد برای اولین‌بار به ما سرزده‌اند و امیدوارم بتوانیم در ترویج فرهنگ رضوی همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

اکبر شیخ‌الاسلام افزود: خدمت کردن در این شهر یعنی خادمی امام رضا(ع) و همه باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی درخصوص وسعت برگزاری جشنواره امام رضا(ع) بیان کرد: بنیاد امام رضا(ع) در 31 استان و 77 کشور و در مجموع 2400 نقطه از این کره خاکی در حال ترویج فرهنگ رضوی است. شعار ما نیز در آغاز دهه کرامت، شاد بودن در شادی اهل‌بیت(ع) است که برگرفته از تعالیم اسلامی و فرمایشات ائمه اطهار(ع) است. ما معتقدیم که مهربانی امام رضا(ع) متعلق به تمام بشریت است و برای همین از ظرفیت تمام اقلیت‌ها در برگزاری جشنواره استفاده کرده‌ایم.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: هرچه بر طبل رفاقت، همدلی و همفکری بکوبیم و این چتر را گسترده کنیم، نیاز امروز خود را بهتر برطرف می‌کنیم.

در حوزه مشهد 2017 نیز 3ویژه‌برنامه اصلی خواهیم داشت که شامل همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی در نهم مردادماه، مجمع جهانی خادمین فرهنگ رضوی در یازدهم مرداد و اختتامیه پانزدهمین جشنواره امام رضا(ع) می‌شود.

وی خطاب به اعضای منتخب تاکید کرد: هرچه می‌توانیم باید در حوزه فرهنگ رضوی به یکدیگر کمک کنیم و کنار هم باشیم و بنیاد کاملا درخدمت شورای شهر خواهد بود و با تحقق اهداف و برنامه‌ها اوضاع و احوال شهر بهتر از این خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: چهره شهر امام هشتم(ع) باید چهره‌ای شاد و با نشاط در عین رعایت موازین شرعی باشد و از نظر تامین محتوایی و تولیدات رسانه‌ای بنیاد در کنار شورای شهر خواهد بود. آرزو می‌کنم با روی کار آمدن شورای پنجم شاهد رشد شکوفایی مشهدمقدس در همه زمینه‌ها باشیم.

 

فرهنگ رضوی را باید اول به خودمان یاد بدهیم

حمیدرضا موحدی‌زاده از اعضای منتخب شورای پنجم نیز گفت: بنیاد امام رضا(ع) در درجه اول باید فرهنگ رضوی را به مشهدی‌ها و خراسانی‌ها بیاموزد و بعد به تمام دنیا صادر کند و با الگویی رفتاری و گفتاری آموزش دهد.

وی افزود: باید از بستر هنر نیز برای ترویج فرهنگ رضوی استفاده کرد و به آن جاذبه بخشید. امروز مردم دنیا را به ناحق از اسلام و شیعه می‌ترسانند و وظیفه ما این است که چهره زیبایی از دین را به همه نشان دهیم و طبق فرمایشات اهل بیت(ع)این فرهنگ را زینت ببخشیم. امیدواریم فضا نسبت به گذشته بهتر شود و این بنیاد به رسالت خود به معنای واقعی عمل کند و بودجه‌ها را درست مصرف کند، همچنین بتواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز موثر باشد.

موحدی‌زاده تاکید داد: امروز بواسطه شبکه‌های مجازی و ارتباط جمعی، همه عملکرد ما در جهان دیده می‌شود، اگر فرهنگ رضوی را درست معرفی کنیم یک فرصت است و در غیر این صورت بدل به تهدید خواهد شد و می‌تواند دافعه ایجاد کند. همه باید کمک کنیم تا این فرهنگ بخوبی معرفی شود و دربرنامه‌ها و سیاست‌ها به سفارشاتی که در دین شده است متعهد باشیم و سلیقه‌ای عمل نکنیم.

 

صدای شادی از شهر نمی‌آید

سیدمحسن حسینی پویا دیگر منتخب شورای پنجم گفت:امام رضا(ع) را بعنوان امام رئوف و امام مهربانی‌ها می‌شناسند و از شهر ایشان باید صدای مهربانی بیرون بیاید درحالیکه متاسفانه اینطور نیست و دافعه مشهد در خیلی از موارد بیشتر از جاذبه آن است.

وی افزود: اگر بنیاد امام رضا(ع) بتواند سمت و سوی کارهای خود را به طرف اشاعه فرهنگ مهربانی و کرامت ببرد کمک شایانی به فرهنگ رضوی شده‌است. در این زمینه جای کار وجود دارد و صدای مهربانی را باید به گوش جهانیان برسانیم.

حسینی پویا بیان داشت: بنیاد می‌تواند با تامین زیرساخت‌های مختلف فرهنگی به افزایش جمعیت زائر و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند. زیبنده نیست شهر امام رضا(ع) در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رتبه‌های اول تا چهارم را داشته باشد.

 

باید از درد و رنج مردم بکاهیم

نفر بعدی از اعضای منتخب شورای پنجم که به ارائه نکاتی در مبحث فرهنگ پرداخت محمد فیضی بود که گفت: من معتقدم ویژگی اساسی کار فرهنگی این است که با بخش نرم‌افزاری وجودی انسان مواجهه دارد.

وی اضافه کرد: از طرفی همانقدر که با کمبود منابع مواجهیم نیازهای بشری نیز رو به تزاید است. لذا دستگاه‌های فرهنگی باید اولا تعیین اولویت کاری داشته باشند، ثانیا همسویی و همپوشانی بین دستگاه‌ها و ارگان‌ها وجود داشته باشد و ثانیا از درد رنج مردم بکاهند که این اساسی‌ترین هدف است. باید تلاش شود تا افراد جامعه راحت‌تر بهتر و انسانی‌تر زندگی کنند.

 

ارتباط با جریان‌های فکری مختلف باید شکل بگیرد

احسان اصولی عضو دیگر از شورای شهر پنجم بیان کرد: وقتی در سیره پیامبر اسلام و اهل بیت(ع) سیر می‌کنیم، سیره و روش‌های را می‌بینیم که امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود. بعنوان مثال جایگاه رای و نظر مردم در نحوه اداره حکومت و توجه حاکمان به مطالبات مردم در بعضی از دستگاه‌ها که باید درتقویت وجهه مردم‌سالاری نظام جمهوری اسلامی و هم در تبیین مبانی دین اسلام و مکتب تشیع نقش ایفا کنند، اما آنطور که باید عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مردم مشهد در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه نظر خود را درباره نحوه اداره شهر مشهد اعلام کردند و همه ارگان‌ها باید این پیام را بشنوند و به آن توجه کنند. بنیاد فرهنگی نیز برای کسب اقبال مردمی باید با نظر مردم همسو شود و به جایگاه موثر خودش دست پیدا کند.

اصولی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های شخصیتی امام رضا(ع) برقراری ارتباط با جریان‌های مختلف فکری است؛چیزی که امروز در مشهد حتی در محدودترین شکل ممکن برقرار نمی‌شود. باید در طول سال جاری و سال آینده اقداماتی صورت بگیرد که سیره امام رضا(ع) در این بخش نیز دیده شود.

 

نمی‌توانیم شادی و نشاط را سرکوب کنیم

نفر اول منتخبین شورای شهر پنجم مشهد در این دیدار گفت: شورای پنجم دغدغه تقدس و وجاهت شهر مقدس مشهد را دارد اما با قرائتی که بیشترین قرابت را شریعت رحمانی اسلام دارد نه قرائتی که در این سال‌ها در شهر جولان می‌داده است و شادی را در تنافر با تقدس و حرم مضجع شریف امام رئوف تفسیر کرده‌است.

امیر شهلا افزود: اگر تفسیری که از آزادی، شادی و جلوه‌های مختلف انسانی ارائه می‌شود با روح اسلام سازگار نباشد، مردم نیازهای فطری خود را به شکل دیگری برطرف خواهند کرد. پس چه خوب است اگر تفسیر ما بیشترین قرابت را با نیازهای فطری بشر داشته باشد و اسلام این ظرفیت را دارد.

وی تاکید کرد: ما شادی و نشاط را  نمی‌توانیم سرکوب کنیم اما می‌توانیم با نحوه عملکرد و برخوردمان، آن را کنترل و هدایت کنیم تا خروجی‌های آن در تضاد با فرهنگ دینی و ملی ما نباشد. امیدواریم بنیاد امام رضا(ع) تلاش کند تا رافت آن حضرت در تمام شهر جاری و ساری باشد زیرا مشهد تافته‌ جدا بافته‌ای نیست.

 

در حوزه خصوصی مردم دخالت نکنیم

شهناز رمارم یکی از دو بانوی راه‌یافته به شورای شهر پنجم نیز در این دیدار اظهار داشت: اینجا شهر امام رضا(ع) است اما در شان ایشان نیست و حال مشهد اینروزها خوب نیست.

وی افزود: در هیچ‌کجا فرهنگ رضوی با رفاه،توسعه،تکنولوژی و برخوردار بودن از نعمات الهی مخالفت نکرده است بلکه توصیه نیز شده‌است. با پیشرفت تکنولوژی امکانات رفاهی نیز تغییر شکل داده است؛ بنابراین نباید کسی از آن‌ها استفاده می‌کند و برخوردار است را در در معرض اتهام قرار دهیم و با فشار مضاعف و تصویب قوانین سختگیرانه وی را از سرمایه‌گذاری در مشهد منصرف کنیم.

رمارم تاکید کرد: باید زمینه ایجاد رشد و توسعه و رفاه را فراهم کنیم و با وسعت بخشیدن به افق دیدمان، اجازه دهیم مجاوران زندگی شاد و مرفحی داشته باشیم و در حوز خصوصی آن‌ها دخالت نکنیم.

منتخب شورای پنجم تصریح کرد: نباید در مجاورت حریم رضوی زنان بی‌پناه، کودکان بی‌سرپرست و انسان‌های درمانده داشته باشیم و باید بهترین و شادترین و مرفح‌ترین مردم را داشته باشیم. امیدوارم در این چهارسال خادمان خوبی برای امام رضا(ع) باشیم و پس از 4سال این امانت را به خوبی به اهلش بسپاریم.

 

در کنار حوزه فرهنگ به سایر حوزه‌ها توجه شود

مجتبی بهاروند نیز در پایان این جلسه خاطرنشان کرد: بنیادهای فرهنگی مختلفی در طول این سال‌ها تشکیل شده‌اند اما علی‌رغم صرف میلیاردها ریال بودجه کشور، به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم و مسئولان بنیاد امام رضا(ع) باید با توجه به خروجی کار، هزینه انجام دهند و در کنار حوزه فرهنگ به سایر حوزه‌ها نیز توجه داشته‌باشند.

 

سوتیتر1/ دبیر و سخنگوی منتخبین شورای شهر پنجم: 84مکتب کلامی از ادیان مختلف در محضر ایشان حضور پیدا می‌کردند و به جرات می‌توان گفت آزادترین کرسی آزاد اندیشی در محضر ایشان تشکیل ‌می‌شد. ما با داشتن چنین منبع خیری می‌توانیم جواب بسیاری از نهادهای حقوق بشری که ما را متهم می‌کنند بدهیم اما باید این اندیشه ناب را در شهری جاری کنیم و برای این فرهنگ ایجاد جاذبه کنیم

سوتیتر2/ مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع): خوشحالم که بعداز 15 سال از شروع جشنواره امام رضا(ع) و فعالیت این بنیاد، اعضای شورای شهر مشهد برای اولین‌بار به ما سرزده‌اند و امیدوارم بتوانیم در ترویج فرهنگ رضوی همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *