فغانی: سعی کردیم قضاوت منطقی داشته باشیم

«علیرضا فغانی» داور بین المللی فوتبال شب سختی را در بازی پرتغال و شیلی سپری کرد. برخوردهایی که در جریان مسابقه پیش آمد، باعث اعتراض بسیاری از بازیکنان داخل زمین شده بود و کریس رونالدو کاپیتان پرتغالی ها نیز از این قاعده استثنا نبود.

  • قضاوت فغانی در بازی پرتغال-شیلی از نگاه آس اسپانیا

نشریه معتبر آس اسپانیا در بخش داوری خود قضاوت داور ایرانی در نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها را مثبت ارزیابی کرد.

علیرضا فغانی بازی حساس و پر فراز و نشیب بین دو تیم پرتغال و شیلی را در نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها-روسیه 2017 را سوت زد و در غالب دقایقی این بازی موفق بوده و تصمیمات درست و قاطعانه‌ای گرفت.

در یک صحنه بحث برانگیز البته کادر فنی تیم ملی فوتبال شیلی معتقد به خطای پنالتی مدافع پرتغال بودند و آس اسپانیا نیز در این خصوص نوشت: در آن صحنه خاص توپ از پای بازیکن حریف جدا شده بود و مدافع پرتغال در ابتدا به قصد دور کردن توپ پای خود را جلو آورد. در هر حال داور ایرانی این بازی می توانست از ویدئو چک استفاده کند اما این کار را نکرد و از تصمیم خود کاملا اطمینان داشت. این صحنه کمی بحث برانگیز بود.

 

  • دیدار علیرضا فغانی با رییس فیفا

رییس فدراسیون جهانی فوتبال بعد از بازی پرتغال و شیلی به تیم داوری ایرانی مسابقه خسته نباشید گفت.

در پایان دیدار پرتغال و شیلی از مرحله نیمه نهایی جام کنفدراسیون ها که قضاوت آن بر عهده تیم داوری ایرانی شامل علیرضا فغانی، رضا سخندان و رضا منصوری بود، جیانی اینفانتینو به رختکن داوران رفت و به آن‌ها خسته نباشید گفت.

در دیدار فغانی و همکارانش با رییس فیفا، برخورد گرمی از سوی اینفانتینو با داوران ایرانی صورت گرفت و عکسی نیز به یادگار گرفته شد.

دیدار پرتغال و شیلی با برتری شیلی در ضربات پنالتی به پایان رسید. چالش های میان کریس رونالدو و علیرضا فغانی یکی از جذاب ترین اتفاقات این بازی  بود.

  • خط و نشان کریس رونالدو برای فغانی

نیمه اول دیدار شیلی و پرتغال در حالی با تساوی بدون گل به پایان رسید که بازی پربرخورد دو تیم، علیرضا فغانی را مجبور کرد به ستاره های هر دو تیم تذکرهای جدی بدهد؛ از جمله به کریس رونالدو.

بازیکنان دو تیم در نیمه اول بارها با خطاهای نسبتا شدید، باعث توقف بازی شدند و در این بین چند تصمیم فغانی با اعتراض روبرو شد؛ از جمله در دقایق پایانی که اعلام یک ضربه آزاد پشت محوطه جریمه پرتغال، واکنش کریس رونالدو را به همراه داشت. او با چهره ای برافروخته به سمت فغانی رفت و در حالی که انگشتش را به سوی او گرفته بود، مشغول صحبت شد اما فغانی با خونسردی کاپیتان پرتغال را دعوت به سکوت کرد و بعد با یک تذکر جدی از او خواست به تصمیماتش احترام بگذارد. رونالدو هم که چاره ای نداشت، به بحث ادامه نداد تا بازی ادامه پیدا کند.

  • حرف‌های فغانی بعد از داوری نیمه نهایی پرستاره

داور خراسانی دیدار پرتغال و شیلی اعلام کرد رونالدو هم یک بازیکن مانند سایرین بود که اعتراض هایی انجام داد.

«علیرضا فغانی» شب سختی را در بازی پرتغال و شیلی سپری کرد. برخورد هایی که در جریان مسابقه پیش آمد، باعث اعتراض بسیاری از بازیکنان داخل زمین شده بود و کریس رونالدو کاپیتان پرتغالی ها نیز از این قاعده استثنا نبود.

در این بازی بازیکنان دو تیم بارها با خطاهای نسبتا شدید، باعث توقف بازی شدند و در این بین چند تصمیم فغانی با اعتراض روبه رو شد؛ از جمله در دقایق پایانی که اعلام یک ضربه آزاد پشت محوطه جریمه پرتغال، واکنش کریس رونالدو را به همراه داشت. رونالدو با چهره ای عصبانی در حالی که انگشت اشاره اش را سمت فغانی گرفته بود، به سمت این داور ایرانی رفت و صحبت هایی را با او انجام داد که فغانی او را دعوت به آرامش کرد.

فغانی که با توجه به مقررات فیفا برای داوران تمایلی به صحبت درباره اتفاقات بازی پرتغال و شیلی نداشت، گفت: «بازی درگیرانه ای صورت گرفت؛ تیم های آمریکای جنوبی معمولا فیزیکی بازی می کنند و شیلی نیز از این قاعده جدا نیست. تیم شیلی معترض و درگیرانه بازی کرد. در این شرایط سعی کردیم بازی را کنترل کنیم و قضاوت منطقی داشته باشیم. اعتراض هایی که در طول بازی انجام شد هم در فوتبال طبیعی است و اکثر بازیکنان این کار را انجام دادند.»

وی درباره رفتارهای کریس رونالدو در بازی 5شنبه شب و خط ونشان هایی که برای داور کشید، تاکید کرد: «همانطور که گفتم همه بازیکنان اعتراض هایی داشتند و رونالدو هم یک بازیکن مثل سایرین بود که اعتراض هایی انجام داد.»

فغانی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به دیدار با جیانی اینفانتینو رییس فیفا در پایان بازی عنوان کرد: «آقای اینفانتینو در پایان بازی سرزده به رختکن داوران آمد و خسته نباشید گفت. او از ما تشکر کرد و جا دارد بابت لطف و همراهی اش تشکر کنم.»

گفتنی است؛ تیم های داوری بر اساس قوانین فیفا برای داوران حق اظهارنظر درباره صحنه های داوری مسابقات را ندارند و فغانی نیز به همین خاطر از صحبت کردن درباره صحنه های مشکوک بازی پرتغال و شیلی امتناع کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *