شورای نگهبان بر انتخابات شورای شهر نظارت کند

دبیرکل جمعیت دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: فعالان حزبی و دست‌اندرکاران اجرایی انتخابات بر این تحلیل و جمع بندی هستند که مطلوب است نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز توسط شورای نگهبان صورت گیرد.

ابوالفضل انتظاری در گفت و گو با اتفاقیه که به مناسبت ۲۶ تیرماه سالروز تشکیل نهاد شورای نگهبان انجام شد، افزود: باتوجه به اینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با یک انتخابات عمومی دیگر انجام می‌شود که مسئولیت نظارت بر آن بر عهده شورای نگهبان است. ضمن اینکه شورای نگهبان در این خصوص ساختار و نیروی لازم را در اختیار دارد و از دوگانگی نظارت بر انتخابات همزمان پیشگیری می‌شود.

وی افزود: بر اساس اصل ۹۱ قانون اساسی شورای نگهبان متشکل از ۱۲ نفر است که ۶ نفر فقهای منصوب مقام معظم رهبری و ۶ نفر حقوقدان است که مجلس شورای اسلامی آنها را به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه انتخاب می‌نماید.

وی افزود: شورای نگهبان وظایف و مسئولیت‌های خطیری را بر دوش دارد. مهمترین و شایع‌ترین وظایف شورای نگهبان عبارتند از تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با اصول قانون اساسی و شرع مقدس اسلام به نحوی که مصوبه‌ای مغایر با قانون اساسی و موازین اسلامی تصویب نشود، تفسیر قانون اساسی در مورد اصولی که ابهام برای آن مطرح باشد و نظارت بر انتخابات و همه‌پرسی است.

معاون سابق شهرداری مشهد با بیان اینکه تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی و هر مصوبه و دستورالعمل و آیین نامه‌ای که موضوع موازین شرعی در آن مطرح باشد، صرفاً با رأی و نظر فقهای شورای نگهبان است تصریح کرد: ولی سایر وظایف با مشارکت و مسئولیت تمامی اعضای ۱۲ گانه شورای نگهبان است.

این فعال اصولگرا ادامه داد: اعضای شورای نگهبان طبق اصل ۹۲ قانون اساسی برای یک دوره ساله انتخاب می‌شوند و البته انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

انتظاری اظهار کرد: شورای نگهبان با توجه به تنوع مسائل مبتلابه و مصوبات مختلف مجلس شورای اسلامی و بالخصوص در موضوعات مستحدثه، برای تطبیق با قانون اساسی و موازین شرعی دو مجموعه مرکز مطالعات حقوقی – اجتماعی و همچنین فقهی را فعال کرده است تا از نقطه نظرات نخبگان دانشگاهی و فضلای حوزه‌های علمیه نیز در مصوبات استفاده نمایند.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی با اشاره به وظایف شورای نگهبان، گفت: در جهت ساختارسازی و آمادگی‌های بیشتر برای نظارت بر انتخابات در بررسی صلاحیت نامزدها و همچنین در نظارت بر فرآیند انتخابات معاونت اجرایی را شکل داده است و در حال حاضر ده‌ها هزار نفر از داوطلبان صاحب صلاحیت و دارای ظرفیت‌های تخصصی و تجربی در این چهارچوب سازماندهی و آموزش داده شده اند.

وی با اشاره به اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: شورای نگهبان نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی را بر عهده دارد و طبق تفسیر شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

 

سید مهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *