دیپلماسی دولت؛ واقعی و علمی

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با اشاره به دیپلماسی دولت روحانی گفت: روندی که در دوره‌ آقای روحانی سپری می‌شود مبتنی بر رفتار واقعی و مناسبات بین‌المللی است و یک رویکرد علمی ‌محسوب می‌شود.

مهدی نجف‌زاده با اشاره به 23 تیرماه و روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با دنیا افزود: روابط بین‌المللی بستگی به موقعیت ژئوپولوتیک هر کشوری دارد و قاعده‌ای در علوم سیاست وجود دارد که روابط بین‌المللی کشورها را باید بر اساس ورودی و خروجی‌هایی که دارند تحلیل کرد.

وی ادامه داد: منظر این موضوع این است که یک کشور در محیط بین‌الملل چه قدر نقش و اهمیت دارد و همچنین یک محیط بین‌المللی چه قدر در یک کشور اهمیت دارد و همه کشورها را نمی‌توان با یک قاعده تقسیم بندی کرد.

این استاد روابط بین‌الملل خاطر نشان کرد: ورودی و خروجی برخی کشورها زیاد است و این کشورها برای محیط بین‌الملل مهم هستند، اتفاقاتی هم که در محیط بین‌الملل رخ می‌دهد برای کشورها در این قاعده بالاترین درجه را دارند و چگونگی تدارک مناسبات بین ‌المللی برای این کشورها اهمیت دارد.

نجف‌زاده با بیان اینکه کشورهای ذره‌ای و کوچک نمی‌توانند در این قاعده جای گیرند، عنوان کرد: این کشورها برای مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای اهمیت چندانی ندارد ولی کشوری مانند  ایران در قاعده روابط بین‌المللی یکی از کشورهایی به شمار می‌آید که بیشترین ورودی و خروجی را دارد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران از دوران صفویه و قاجاریه برای محیط بین‌المللی بسیار اهمیت داشته است، اظهار کرد: از همان زمان رخدادها و حوادثی که در محیط بین‌الملل اتفاق می‌افتاد برای این کشور بسیار مهم بوده و ایران براساس ژئوپولوتیک و نقش منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش مناسبات بین‌المللی و یک محیط آرام منطقه‌ای برایش بسیار حائز اهمیت است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کشورها را باید براساس قدرت‌شان در محیط بین‌ الملل تحلیل کرد، این که تا چه اندازه قدرت بازیگری دارند و ممکن است کشوری مناسبات بین المللی را نپذیرد یا خیر.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر ما کشوری را نداریم که مناسبات بین‌المللی جدیدی را پایه‌ریزی کند، افزود: این مناسبات بین‌المللی در اختیار هیچ کشوری نیست که ما بگوییم مثلا یک کشور قدرتمند این مناسبات بین‌المللی را چیده، این مناسبات تحت تاثیرعوامل زیادی روی هم قرار گرفته و یک محیط بین المللی را ساخته است .

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه ایران قادر به تغییر شرایط بین المللی نیست، اظهار کرد: در چنین وضعیتی دو حالت پیش می‌آید یکی این که مناسبات بین المللی را نپذیرد که اگر نپذیرد باید تاوانش را بدهد، اگر می‌خواهد بپذیرد هم باید به منافع ملی فکر کند و رفتار بین المللی خود را در این جهت تنظیم کند.

وی ادامه داد: به نظر من اتفاقی که در این سال‌ها رخ داد خصوصا در دوره آقای احمدی نژاد ما به سمتی رفتیم که بیش از پیش در سطح انزوا قرار گرفتیم و بیش از گذشته دچار تحریم‌های بین المللی شدیم و به واسطه این که قادر به درک شرایط بین‌المللی نبودیم، نمی‌‌توانستیم تصمیم بگیریم که چه رفتاری از خودمان بروز دهیم .

نجف‌زاده خاطر نشان کرد: روندی که اخیرا در دوره آقای روحانی سپری می‌شود روندی مبتنی بر رفتار واقعی و مناسبات بین‌المللی است و یک رویکرد علمی ‌محسوب می‌شود که ما در محیط بین‌المللی یک رفتار استادانه و با تعامل داشته باشیم و بهتر بتوانیم منافع ملی خود را تامین کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به گفت‌وگوی تمدن‌ها اظهار کرد: گفت وگوی تمدن‌ها هنوز از بین نرفته است، این طرح الگویی از طرف جمهوری اسلامی بود که به دنیا اعلام کند منازعات بین‌المللی سیاسی را می‌توان کاهش داد و تاکیدات را بر روی تمدن‌ها گذاشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسائلی که در گفت‌وگوی تمدن‌ها تعریف کرده بودیم ادامه همان چیزی است که در دوره آقای روحانی رخ می‌دهد و در قالب تعامل سازنده با دنیا مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: گفت وگوی تمدن‌ها یا چیزی که اخیرا با عنوان مناسبات بین‌المللی و گفت وگو و تعامل سازنده با دنیا نام‌گذاری شده است در حقیقت دو روی یک سکه هستند و یک قاعده را بیان می‌کنند .

وی با بیان اینکه متاسفانه چهره‌ای از ایران هراسی سال‌ها در رسانه‌ها و فیلم‌های سینمایی تبلیغ شده است،گفت: زمانی که تصویرسازی از یک کشور رخ دهد خیلی سخت می‌توان آن را بهبود داد، گفت وگوی تمدن‌ها و تعاملات بین‌المللی و برخوردهای همزیستی مسالمت‌آمیز با دنیا می‌تواند چهره ایران هراسی را که متاسفانه رسانه‌های غربی به آن دامن می‌زنند و در برخی از دوره‌های تاریخی خود دولت ایران هم به آن کمک می‌کرد را از بین ببرد و تصویری مبتنی بر واقعیت جامعه ایرانی بسازد.

نجف‌زاده با اشاره به اینکه ما در هیچ دوره تاریخی جنگ طلب نبوده‌ایم و در هیچ دوره تاریخی به کشوری حمله نکردیم، خاطر نشان کرد: این تصویری که از ما ساخته‌اند یک تصویر رسانه‌ای غلط است و باید این را از بین برد و به نظر من هم گفت وگوی تمدن‌ها و هم تعامل سازنده با دنیا که آقای روحانی مطرح کردند به دنبال همین هدف است که ایران هراسی را بشکنند.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *