حسین آباد؛ فرزند ناتنی کاشمر

لازم نبود راه دوری بروم. محله ای بود در همین نزدیکی؛ نزدیکتر از آنچه فکرش را می کردم؛ 400 متر آنطرف‌تر از ورودی شهر کاشمر، به نام حسین آباد.
برای رفتن به این منطقه راه طولانی نبود اما وضعیت جاده آنقدر نامطلوب بود که به جز اهالی آن کمتر کس دیگری رغبت رفتن به آنجا را داشت حتی خوردوهای مسافربری هم به دادن دو برابر کرایه حاضر به رفتن نبودند.
در جاده خاکی به سمت تنها حسینیه این منطقه که به نام حسینیه صاحب‌الزمان(عج) نام گذاری شده رفتم، این حضور سرزده‌ام برای خیلی‌ها سوال برانگیز شده بود، کمتر کسی تاکنون به جز اهالی حسین آباد به این منطقه رفته است.
عده ای در کنار دیوار حسینیه نشسته بودند و روز خود را سپری می کردند، بچه هایی هم که از داشتن وسایل بازی و پارک محروم بودند مشغول خاک‌بازی و بالا رفتن از تپه‌های خاکی بودند.
وقتی گفتم خبرنگار هستم و برای تهیه گزارش از مشکلات شما آمده‌ام کسی رغبت به بیان مشکلات نداشت و معتقد بودند وقتی کسی به فکر مشکلات ما نیست گفتن آن فایده ای ندارد.


در همین خصوص شیردل یکی از اهالی این منطقه با بیان اینکه ما فرزند ناتنی کاشمر هستیم، گفت: به رغم اینکه تاکنون مشکلات خود را به گوش همه مسئولان رسانده‌ایم اما حتی حاضر نشدند به این منطقه بیایند.
وی با اشاره به اینکه اکنون به خاطر نبود گاز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، عنوان کرد: چون در خارج از محدوده هستیم شرکت گاز به این منطقه خدمات‌دهی نمی‌کند.
وی با اعلام اینکه هر چند ساخت‌وسازهای این منطقه غیرمجاز انجام شده اما هیچ کس جلوی ما را نگرفت، اظهار کرد: حدود ده سال قبل به علت نداشتن درآمدی مناسب مجبور شدیم در حاشیه شهر زمین ارزان قیمتی را خریداری کرده و برای خود سرپناهی بسازیم در صورتیکه همه مسئولان از جمله شهرداری در جریان این ساخت و سازها بودند.

دست‌های سوخته محمد باقر و باز ماندن از تحصیل

به علت نبود گاز و استفاده از نفت برای گرما، سوختگی در این محلات زیاد است. در این خصوص مادر محمد باقر 6 ساله می‌گوید زمستان گذشته دستان فرزندم که در کنار چراغ نفتی خوابیده بود بر اثر واژگون شدن چراغ سوخت و به علت نبودن دکتر و نداشتن خانه بهداشت در نزدیکی تا فرزندم را به بیمارستان رساندیم سوختگی عمیق شد و باعث از بین رفتن انگشتان دستش گردید او ادامه داد: محمد باقر باید سال بعد به مدرسه برود اما نمی‌تواند مداد به دست بگیرد و احتمالا از تحصیل محروم می‌شود.

قبض های چند میلیونی

در ادامه دهقان یکی دیگر از اهالی منطقه حسین آباد گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر اهالی، خطوط برق و انشعاب آب به این ناحیه انتقال یافت اما این مجوز برای مدت کوتاهی بود و کسانی که موفق به دریافت آن نشدند همچنان با مشکل نداشتن برق و آب روبرو هستند.
وی گفت: به علت نوسانات شدید برق، بسیاری از وسایل برقی می سوزد و در این گرما استفاده از کولر و وسایل سرمایشی ممکن نیست.
دهقان با اعلام اینکه به علت نداشتن برق و آب برخی از همسایه ها از یک کنتور برق به صورت مشترک استفاده می‌کنند، افزود: نتیجه این اقدام دریافت قبض‌هایی با مبالغ زیاد شده است.
وی بیان کرد: نمونه ای از آن استفاده 11 خانوار از یک کنتور برق و دریافت قبض برق به مبلغ 300 تا 400 هزار تومان شده است.


700 خانوار حاشیه‌نشین در کاشمر

در همین خصوص حسن اعمی منتخب مردم کاشمر در پنجمین دوره شورای شهر از سه منطقه انتهای خیابان قائم، انتهای خیابان فیض آباد و حسین آباد به عنوان بخشی از مناطق حاشیه‌نشین کاشمر نام برد و گفت: متاسفانه فقر شدید موجب شده شاهد مهاجرت بسیاری از افراد به مناطق حاشیه نشین باشیم.
وی با اعلام اینکه اکنون حدود 700 خانوار در حاشیه شهر کاشمر زندگی می کنند، عنوان کرد: به رغم فاصله نزدیک این خانوارها با شهر ولی از امکانات اولیه زندگی محرومند.
اعمی با بیان این که برخی مسئولان معتقدند حاشیه‌نشین‌ها باید به روستاهای خود بازگردند، افزود: بدون شک اگر شرایط و زیرساخت های لازم در روستاها فراهم بود هیچ کدام از این افراد رغبتی به آمدن شهر و زندگی در این مناطق محروم را نداشتند.
وی ادامه داد: به رغم اینکه یکی از معلولان در مناطق حاشیه‌نشین با هزاران مشکل توانسته زمینی تهیه و بسازد اما هیچ گونه امکاناتی به وی تعلق نگرفته است.
وی نبود امکانات تفریحی برای جونان را از دیگر مشکلات دانست و گفت: در تلاش هستیم مشکلات راه دسترسی و نبود امکانات تفریحی را با همکاری شهرداری مرتفع کنیم.
منتخب شورای پنجم با تاکید براینکه نمی توان نسبت به مشکلات حاشیه نشینان بی تفاوت بود؛ افزود: اگر بخواهیم مشکلات اجتماعی کاهش پیدا کند یک جنبه آن توجه به مناطق حاشیه‌نشین است.

 

گزارشی از ملیحه فلاح

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *