حرم رضوی میزبان 2.5 میلیون زائر غیر ایرانی

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس گفت: در سال گذشته حدود ۵/۲ میلیون تشرف از سوی زائران غیرایرانی بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) صورت گرفته است.

سید محمد جواد هاشمی‌نژاد افزود: در این میان بیشترین تعداد زائران غیرایرانی به ترتیب مربوط به قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه می‌باشد.

وی افزود: در میان کشورهای مختلف دنیا، کشورهای عرب زبان حوزه خلیج فارس (مانند: عربستان، بحرین، عراق، کویت، عمان و…)، کشورهای اردو زبان (حوزه شبه قاره هند)، کشورهای آذری زبان (ترکیه و آذربایجان و…) و سایر کشورهای گوناگون جهان به ترتیب بیشترین زائر در میان زائران غیرایرانی حرم مطهر امام رضا(ع) را به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام مسئول متذکر شد: این آمار و ارقام مربوط به شیعیان و همچنین برادران و خواهران اهل سنت بوده؛ زیرا علاوه بر شیعیان، بسیاری از پیروان مذاهب و فرقه های دیگر اسلامی از جمله برادران و خواهران اهل تسنن نیز برای زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) به مشهد مقدس مشرف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام، شواهد و قراین سالیان گذشته حکایت از حضور حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر غیرایرانی در بارگاه منور رضوی دارد، تأکید کرد: مهم‌ترین علت کاهش تعداد زائران غیرایرانی در سال گذشته (۹۵) و در مقایسه با سال‌های قبل از آن، ممانعت حکام و مسئولان برخی از کشورهای اسلامی از قبیل عربستان سعودی، بحرین، یمن و… از سفر اتباع خود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از این کشورها به جمهوری اسلامی ایران بوده است، به گونه‌ای که جنایت‌ها و سخت گیری‌های حکام آل سعود و آل‌خلیفه مانع از حضور تعداد قابل توجهی از زائران غیرایرانی در ایران به منظور زیارت امام هشتم(ع) در سال گذشته (۹۵) شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *