آغاز عملیات مرمت و بازسازی گنبد تاریخی کلیدر نیشابور

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: عملیات مرمت و بازسازی اثر تاریخی گنبد کلیدر در این شهرستان آغاز شد.

هادی شریفان گفت: گنبد کلیدر بنای چهار طاقی زیبایی است که در روستای کلیدر نیشابور واقع شده و مصالح تشکیل دهنده آن شامل سنگ تراش داده در قسمت بدنه و قلوه سنگ در قسمت گنبدی است.

وی بیان کرد: وجود تزیینات طاق، طاق نما و گوشه­سازی­های موجود در داخل بنا علاوه بر نشان دادن هنر معماری آن دوره، ارزش و اهمیت شخص مدفون در بنا را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: با وجود دو سنگ مقبره با کتیبه به تاریخ 902 و 913 هجری قمری و نیز ویژگی منحصر بفرد این بنا می­توان قدمت آن را به دوران تیموری نسبت داد که در اثر تاثیر شرایط جوی و عوامل طبیعی دچار آسیب شده است.

این مسئول افزود: با پیگیری­های اداره میراث فرهنگی و دهیاری منطقه عملیات مرمت و استحکام بخشی بنا هم اکنون آغاز شده و در حال انجام است.

گنبد تاریخی کلیدر نیشابور در 23 مرداد ماه سال 1378 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و روستای کلیدر از توابع بخش سر ولایت شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی است که در فاصله 90 کیلومتری شمال غربی شهرستان نیشابور و در آخرین سرحدات رشته کوه بینالود واقع شده است.

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *