تحت پوشش قراردادن ۵ هزار زوج مشهدی با ۱۲ ساعت آموزش مهارت های زندگی قبل ازدواج

با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، جلسه ی کارگروه امور بانوان و خانواده  ی استان برگزار شد.
سید جواد حسینی در این جلسه  گفت:  در مرحله نخستِ آموزش 12 ساعته  مهارت های زندگی قبل ازدواج برای زوج ها، 5 هزار نفر از زوج های جوان تحت آموزش قرار می گیرند.
وی افزود: پس از شش ماه اثرگذاری، کارآیی و نیز نقاط ضعف و قوت طرح بررسی می شود و در مرحله دوم این طرح طی یک سال در سطح مشهد و در مرحله سوم 28 شهرستان استان اقدام می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: در سال 95 در مجموع 16 هزار و 571 واقعه طلاق ثبت شد که به طور متوسط 45 واقعه طلاق در هر شبانه روز و در هر ساعت 1.8 طلاق در استان ثبت شده است.
حسینی با بیان اینکه نرخ طلاق استان بر اساس این آمارها به ازای هر یک هزار نفر جمعیت 2.5 واقعه است ، گفت : از این نظر خراسان رضوی بعد از استان های گیلان ،تهران و کرمانشاه در رتبه چهارم کشور قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط استان در نرخ طلاق خوب نیست، گفت : هر چند روند کار در حوزه کاهش آمار طلاق به خوبی پیش می رود اما آمار نسبت ازدواج به طلاق 3.7 است که از این نظر استان جایگاه هشتم کشور را دارا می باشد .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در استان میانگین سن طلاق مردان 34.8 و زنان 29.8 سال است، گفت: آمار طلاق بائن (در دوره عقد) بالا است چنانکه بیش از 30 درصد طلاق ها در این دوره می باشد که امری نگران کننده است .
حسینی افزود: دو شاخص آمار طلاق های دوره عقد از سویی و نرخ مطلق طلاق که علی رغم روند کاهشی همچنان بالاست ،ایجاب می کند آموزش های پیش از ازدواج توسعه و کیفی سازی شود.
وی گفت: ازسال 94 تا 95 تعداد طلاق ها یک درصد افزایش یافته است و طی این سال ها با اقدامات صورت گرفته جلوی رشد فزاینده این طلاق ها گرفته شده اما شرایط رضایت بخش نیست و نیازمند تلاش مداوم و گسترده تری است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه هدف گذاری طرح آموزش پیش از ازدواج از سوی دانشگاه علوم پزشکی به درستی انجام شده است، عنوان کرد: در وهله نخست هدف این طرح حساس سازی جامعه به شرایط موجود بعنوان اقدامی ضروری است.
حسینی با تاکید بر اینکه برای کنترل و کاهش آمار طلاق و افزایش ازدواج ها باید زنجیره ازدواج تا طلاق را تکمیل نمود، عنوان کرد: آموزش های قبل ازدواج و توانمندسازی دختران و پسران از جمله این اقدامات ضروری است.
وی با بیان اینکه دو ساعت آموزش مهارت های زندگی قبل ازدواج برای زوج ها کافی نیست، گفت: برای افزایش این زمان به 12 ساعت برنامه ریزی های لازم انجام و موانع کار در ابعاد مختلف اعم از هزینه و نیروی انسانی و غیره دیده شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در مرحله نخست 5 هزار نفر از زوج های جوان تحت آموزش قرار می گیرند پس از شش ماه، اثرگذاری و کارآیی و نیز نقاط ضعف و قوت طرح بررسی می شود و در مرحله دوم این طرح طی یک سال در سطح مشهد و در مرحله سوم 28 شهرستان استان اقدام می شود.
حسینی با بیان اینکه محتوای این آموزش ها از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: مشاوره بهترین اقدامی است که در این شرایط می توان برای جامعه و وضعیت طلاق و ازدواج انجام داد.
وی گفت: باید بتوان روی رفتار جامعه اثر گذاشت که این خود بر سالم سازی جامعه بسیار موثر است.
حسینی افزود : پارسال 30 هزار ازدواج در سطح مشهد ثبت شد که امسال هم با احتساب همین تعداد ازدواج در سال جاری ،برنامه ریزی برای آموزش 5 هزار زوج انجام شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در شیراز هم مشابه این طرح اجرایی شده است ، عنوان کرد : این طرح باید با کیفت بالاترو جامع تر در خراسان رضوی انجام شود و جنبه الگویی داشته باشد.
وی اظهار کرد: در این راستا کارگروهی با مسئولیت مدیر کل بانوان و خانواده استان متشکل از دانشگاه فردوسی وعلوم پزشکی مشهد، و آموزش و پرورش ، بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی استان ،و شهرداری ، صدا و سیما ، دادگستری ، بنیاد شهید وامور ایثارگران و یک تشکل غیر دولتی فعال در این حوزه شکل می گیرد .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: این کارگروه محتوای آموزشی این دوره را بررسی و طراحی کرده و در کنار آن همه بخش هایی که در حوزه آموزش فعال هستند بررسی کرده و در مجموعه هایی که ظرفیت آموزش لازم را دارند ،آموزش های توانمندسازی خانواده قبل ازدواج را در برنامه دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از راه های کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی ورزش و پویایی جسمی ، حرکتی است، افزود: مدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربیت باید در کنار قرار گیری آموزش مهارت های زندگی این حوزه تقویت شود.
حسینی در بخشی دیگراز سخنان خود با اشاره به تدوین طرح پارلمان مشورتی زنان خراسان رضوی گفت : در کنار فعالیت شوراها و کارگروه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در حوزه های تصمیم گیری استان ، با وجود آنکه زنان نیمی از جامعه ما را تشکیل می دهند و امروز نقش مهمی در عرصه های مختلف ایفا می کنند همچنان در حوزه تصمیم گیری یک محرومیت تاریخی دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: نگاه به زنان نباید بر مبنای عدالت توزیعی بلکه باید ترجیحی باشد و به این حوزه و گروه توجه بیشتری شود تا فاصله ها از بین برود و نقش زنان ددر تصمیم گیری ها و دامنه نفوذ و اثر آنها در این حوزه افزایش یابد.
وی افزود: کلیات و چارچوب این پارلمان به تناسب جمعیت و شرایط هر منطقه و شهرستان و نیز استان مشخص شده است و نخست به صورت آزمایشی در سه شهرستان تربت حیدریه ، بینالود و خواف اجرا می شود وتا انتهای سال در سطح 28 شهرستان استان اقدام خواهد شد.
به گفته وی ، حداکثر ظرف 10 روز آینده این طرح نهایی و 10 روز بعد در سه شهرستان این پارلمان فعال می شود.

 

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *