بچه‌های مسجد روی صحنه می‌روند

11 تیر ماه 1396 مسجد موسی بن جعفر خیابان شریعتی11 میزبان یک اتفاق خاص بود. افتتاح دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد که به همت حوزه هنری شکل گرفته بود. فضای مسجد با حضور کودکان، نوجوانان، جوانان، خانواده‌ها و هیات امنای مسجد جلوه‌ای دیگر گرفته بود. همه تا شروع مراسم درگیر آماده کردن مسجد بودند تا مهیای مهمانانشان شوند.

مراسم با صحبت‌های ایزدی شروع شد و او ضمن ابراز خوشایندی از این اتفاق، نسبت به جریان هنری و نمایشی از صدر اسلام و زمان پیامبر به داستان‌هایی از این دست اشاره کرد. نهج‌البلاغه حضرت علی(ع)، داستان آموزش وضو توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به پیرمرد و … نمونه‌هایی آشکار از این اثر هنری در آن زمان بوده است.

در ادامه سید جواد رفائی رییس حوزه هنری خراسان رضوی توسط مجری به جایگاه دعوت شد و او نیز ضمن ابراز خوشنودی از شروع این جریان درکشور اظهار داشت: این جریان از قبل به وجود آمده که 10 دوره آن در گذشته برگزار شد و ما پیرو آن راه قبلی هستیم تا بتوانیم به آن جایگاه شایسته‌ای که باید برسیم. مهمترین نکته استمرار این جریان است و با جلسه‌ای که در آینده‌ای نه چندان دور با هیات‌های مذهبی خواهیم داشت، در مورد این جریان پایه گذاری و تصمیم گیری خواهیم کرد. وی ادامه داد: بحث تئاتر مردمی دو جنبه بسیار مهم دارد یک جنبه تربیت هنرمند تئاتر مسجدی است و جنبه دیگر آن هنر و معنویت آن است که این نکته هم باید مورد توجه قرار بگیرد. چشم انداز ما این است که مسجد را بتوان مرجع هنرمند قرار داد و بتوان این جریان‌سازی را طوری ادامه داد که در سال های نه چندان دور گروه‌های نمایشی از مساجد در جشنواره‌های مهم کشوری حضوری متدوام و قدرتمندانه داشته باشند تا بتوانند در سطح عالی تئاتر ایران مطرح بشوند.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور در ادامه با توجه به اهمیت این موضوع در جامعه امروز بیان داشت: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شکل گرفته و قرار است تبدیل به یک جریان فرهنگی و هنری در کشور شود. تربیت جوانان دینی و متعهد از مهمترین اهداف این حرکت در تمامی ابعاد آن است تا بتوانیم برای آینده فرهنگ و هنر این مملکت نیرو تربیت کنیم. امروزه هم در واقع رسانه به عنوان هنرهای نمایشی نقش اساسی و مهم در جامعه فرهنگی دارد. می‌بینیم که کمپانی‌ها و شبکه‌های مختلف در سراسر جهان با تولید آثار مختلف این جنگ رسانه‌ای را آغاز کرده‌اند و چه تاثیرات مخربی بر روی جامعه ما و همچنین کشورهای دیگر داشته‌اند.

او با اشاره به این نکته اضافه کرد: تاثیرگذاری هنرهای نمایشی می‌تواند بر روی همه جامعه باشد، چه به شکل مثبت یا به شکل منفی. بارها و بارها رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان به این نکته اشاره کرده‌اند که برای فرهنگ و هنر ارزش قائل شوید، به داد فرهنگ و هنر برسید، تا جایی که در سال گذشته اصطلاح ولنگاری فرهنگی را در بیاناتشان استفاده کردند و این اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند. اگر مراقبت نکینم، اگر کار نکنیم و نتوانیم فرهنگ اصیل ایرانی خودمان را در آثار نمایشی خودمان اشاعه دهیم، تولید آثار درست هنری نداشته باشیم، دشمن کار خودش را می‌کند. وی اظهار داشت: مسجد را به عنوان یک پایگاه اجتماعی قوی می‌دانم، آنچنان که در گذشته از قبل انقلاب، در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در زمان هشت سال دفاع مقدس همواره پایگاهی مناسب برای مردم بوده است. جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار است از این پایگاه اجتماعی قوی که در طول تاریخ همواره نقش پررنگی داشته است راه اندازی شود، به دلیل اینکه همه اقشار در این پایگاه حضور دارند. حال ما هم که به دنبال تئاتر مردمی هستیم چه جایی بهتر از مسجد به واسطه حضور اقشار و توده‌های مختلف مردم این جریان را در کشور پایه گذاری کنیم و مسجد را به عنوان یک پایگاه فرهنگی قوی احیا کنیم. همه مردم، روحانیون، متدینین، هنرمندان باید در کنار همدیگر قرار بگیریم و این پایگاه اجتماعی قوی را دوباره زنده و پویا کنیم. مسجد حلال مشکلات مردم درگذشته بود و باید طبق فرموده مقام معظم رهبری باز به همان دوران برگردد که فقط برای اقامه نماز باز نباشد. جریان بچه‌های مسجد قرار است یک تفکر، یک دیدگاه و یک اندیشه را در کشور جریان‌سازی کند. جریانی که از مسجد شروع و تاثیرش را بر نوجوانان و جوانان ما در کشور بگذارد. وقتی هنر با دین و تفکر دینی آمیخته شد، دیگر بسیاری از نگرانی‌ها برطرف می‌شود. در همین جا اعلام می‌کنم که ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور تمام‌قد در خدمت دوستان هنرمند خراسان رضوی هستیم.

زارعی ادامه داد: مرام نامه و شیوه نامه خودمان را تا چند وقت دیگر به حوزه‌های هنری استان ارسال خواهیم کرد و در این مرام نامه و شیوه نامه که در واقع شروع یک جریان آموزشی است، مشخص کردیم که چه کار می‌خواهیم بکنیم و چه برنامه‌های تولیدی داریم و اصلا جریان بچه‌های مسجد چه کاری می‌خواهد انجام دهد و هرکاری که بتوانیم برای تئاتر بچه‌های مسجد انجام خواهیم داد.

در ادامه نیلی دبیر جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد به بیان گزارشی درخصوص این جشنواره پرداخت. وی بیان داشت: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امسال پس از سال‌ها وقفه، فروردین ماه در تهران با موفقیت برگزار شد که در مرحله اول جشنواره 105 اثر به دبیرخانه ارسال شد و 16 اثر پس از بازبینی به مرحله پایانی راه یافت و مورد عنایت مردم و اهالی مسجد قرار گرفت و دوره بعدی نیز در فروردین ماه سال آینده خواهد بود. این حرکت در تهران بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مشهد در جشنواره سال گذشته گوی سبقت را از سایر تیم ها ربود و توانست جزو گروه‌های برجسته این جشنواره باشند. این نکته حائز اهمیت است که مشهد و خراسان رضوی از پتانسیل خوبی برخوردار است و همین زمینه ساز آینده‌ای روشن برای مشهد و خراسان رضوی خواهد بود.

تجلیل از بچه‌های گروه نمایشی «سکوت پشت دیوار تنهایی» که رتبه اول جشنواره کشوری و جایزه ویژه سلحشور را دریافت کردند، بخش آخر برنامه بود. در این بخش از محمد اخروی کارگردان نمایش و محمود فلاحی بازیگر این کار که رتبه اول بازیگری جشنواره را کسب کرده بود، تجلیل به عمل آمد.

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *