در گیرودار روزهای پراسترس:

قائم(عج) پشتیبان بیماران کرونایی

با توجه به اپیدمی کرونا، به تصمیم دانشگاه علوم پزشکی مشهد تمام بیماران بیمارستان‌هایی که به درمان کرونا اختصاص داده شده به بیمارستان قائم انتقال یافته و تحت درمان قرار می‌گیرند.

رائین امان‌الهی

اسفند شروع همه چیز بود؛ و به تصمیم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیمارستان شریعتی و امام رضا(ع) به مرکزتخصصی کرونا تبدیل شد و به سرعت تصمیمات اتخاذ شد و بیماران این دو بیمارستان تخلیه شدند تا آن‌ها بتواند در زمینه بستری و درمان بیماران مبتلا به کرونا خدمت کنند. در اسفند سال گذشته خبر تغییر وضعیت بیمارستان شریعتی و امام رضا(ع)  به مرکز تخصصی کرونا مثل بمب صدا کرد و نام این دو بیمارستان بر سر زبان‌ها افتاد. متاسفانه کمتر کسی پرسید بیماران تخلیه شده از این مراکز به کجا انتقال داده شدند؟ کمتر کسی پرسید کدام بیمارستان است که توانایی پذیرش آن‌ها را دارد؟ کسی نپرسید وضعیت آن بیماران چگونه است؟

نیاز به پشتیبانی

حدود پنجاه روز از آغاز بحران شیوع ویروس کرونا گذشته و دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدامات بسیار خوبی را در راستای کنترل این پاندرومی انجام داده، اما این عملکرد نیازمند پشتیبانی بسیار قوی و اصولی بود. که بیمارستان قایم به تنهایی دربی نام و نشانی کامل جور این خدمت رسانی را به دوش می‌کشد. این تمام ماجرا نیست، هم‌اکنون قائم(عج) نه تنها مجبور به پذیرش از بیمارستان‌های شریعتی، امام رضا(ع) و هاشمی‌نژاد است، بلکه با ۳۰درصد از ظرفیت خود را به نفع بیماران کرونایی فعالیت می‌کند. این اتفاق فشار کاری زیادی به پرسنل تحمل کرده است. در این گزارش به بررسی وضعیت بیمارستان قائم(عج) و سختی کار پرسنل می‌پردازیم.

قائم در کویید19

مسئول روابط عمومی بیمارستان قائم(عج) در پاسخ به این سوال که وضعیت این مجموعه درمانی در روزهای بحران چگونه است و چه فشاری را در خدمت رسانی تحمل می‌کند می‌گوید: در روزهای نخست بحران، با توجه به اینکه دو بیمارستان شریعتی و امام رضا سانتر تخصصی کرونا شدند، سوالی مطرح شد مبنی بر اینکه بیماران این بیمارستان ها کجا باید بستری شوند. طبق ابلاغ اول دانشگاه علوم پزشکی قرار بر این شد تا بیمارستان قائم به عنوان معین و پشتیبان دو بیمارستان شریعتی و امام رضا باشد. به طبع مجموعه‌ای که به منظور معین و پشتیبان انتخاب می‌شود بار بسیار زیادی را به دوش می‌کشد، در حال حاضر بیماران گوارشی ، داخلی، قلب، زنان، گوش و حلق و بینی و… به این بیمارستان انتقال داده شدند و در حال درمان هستند.

30 درصد ظرفیت قائم در اختیار بیماران کرونایی

اما با گسترش و شیوع بالای بیماری منحوس کرونا، مجموعه درمانی قائم که قرار بود تنها پشتیبان باشد هم بی بلا نماند و مجبور به پذیرش بیماران کرونایی شد. در حال حاضر ۳۰درصد از ظرفیت این بیمارستان زیر بار درمان و خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کوئید۱۹ است و بد حال‌ترین بیماران مشهد‌الرضا در این مجموعه بستری هستند. بعد از درگیر شدن ما با بحث درمان کرونا، به دستور دکتر بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی دو بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان با تمام تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی در اختیار بیماران در رابطه با ویروس کرونا قرار گرفت. همچنین بخش‌ حاد تنفسی1 و بخش حاد تنفسی2 نیز در اختیار بیماران تنفسی قرار گرفت.

نواختن شیپور مبارزه با ویروس کرونا

در ادامه از اعلمی در خصوص همبستگی پرسنل و هم‌چنین مشکلات در این مدت کرونایی به گفت‌و گو نشسته که به آن می‌پردازم:

وی می‌گوید: در این پنجاه روز که افتخار خدمت کردن در کنار مدافعان سلامت را داشتم خوبی‌ها، بدی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف زیادی را دیدم. اگر بخواهم به نقاط قوتی که در این پنجاه روز برای شخص من ملموس بود اشاره کنم، برمی‌گردم به حرف شهید عزیز و پر افتخار جمهوری اسلامی، شهید چمران که می‌گوید وقتی شیپورهای جنگ نواخته می‌شود، فرق مرد از نامرد شناخته می‌شود، پس ای شیپورچیان بنوازنید.

در بیمارستان قائم هم شیپور مبارزه با ویروس کرونا نواخته شد و من مردی و مردانگی را در عملکرد، رفتار و چهره همکارانم، در چهره مدافعان سلامت، چه پزشکان، چه پرستاران، چه کادر غیر درمانی مانند خدمات و انتظامات دیدم. آن‌ها مصمم بودند تا پای مبارزه و مقابله با کرونا باشند و چرخه خدمت رسانی را قطع نکردند و این برگ زرینی در کارنامه بیمارستان قائم (عج) است که توسط این عزیزان زده شد. باید افتخار کرد به حضور آنان، چون اگر این عزیزان نبودند و این روحیه جهادی بین آن‌ها نبود بیمارستان قائم همان روزهای اول زیر این بار سنگین از پا در می‌آمد.

اعلمی ادامه می‌دهد: در ابتدای موضوع که می‌خواستیم بیمارستان را به بیمارستان پشتیبان تبدیل کنیم دغدغه نیروی انسانی و نیروی درمانی وجود داشت، اما خدا را شکر مدافعان سلامت، خارج از شیفت‌های موظفی درخواست داوطلبانه دادند و در بخش‌های کرونایی به عنوان یک نیروی جهادی شروع به کار کردند که این عمل بسیار مثال‌زدنی است.

مبتلایان حدودا ۱۲۰ نفر هستند

مجید اعلمی در رابطه با مبتلا شدن نیروهای درمانی با ویروس منحوس کرونا اظهار می‌کند: یکی از چیزهایی که به شدت مارا اذیت می‌کرد این بود که روز به روز لیست کادری که مبتلا شدند یا به عبارتی علامت دار شدند به دستمان می‌رسید و طول مدت بحران نزدیک به ۱۲۰ نفر از کادر ما دچار این بیماری شدند که برخی از آن‌ها در قرنطینه خانگی هستند و تعداد دیگری نیز در بیمارستان بستری هستند و در حال درمان می‌باشند.

اعلمی در ادامه با توضیح اینکه کادر درمانی مدافعان سلامت هستند اضافه می‌کند: تعبیر ذهنی ایحاده از ابتدای بحران این بود که اگر پدران ما مانند شهید کاوه ، شهید چمران و… مدافع منافع ملی و دینی ما بودند،و همینطور در زمان حاضر برادرانمان مانند شهید سنجرانی، شهید محمدی ، شهید عطایی و… در دفاع از حرم در سوریه بودند و به عنوان مدافع حرم از آن‌ها نام می‌بریم، پرواضح است که عزیزان ما اکنون که در خط مقدم مبارزه با ویروس منحوس کرونا هستند، مدافعان سلامت لقب خواهند گرفت. آن‌ها مانند شهیدانی نام بردم جانشان را خالصانه در کف دست‌هایشان گذاشتند و در اول صف مبارزه ایستادند.

شاید خیلی از ما دفاع مقدس و جنگ سوریه را از نزدیک ندیده باشیم و درک نکرده باشیم، ولی خاطراتی را شنیدیم که کافیست در کنار نوع عملکرد کادر درمان در رابطه با ویروس کرونا بگذاریم. آن موقع دلیل اینکه چرا آن‌ها را مدافعان سلامت لقب داده‌اند برایمان واضح‌تر می‌شود.

خیرین در رکاب مدافعان سلامت

مسئول روابط عمومی بیمارستان قائم عج در رابطه با کمک خیرین و مردم در این روزهای سخت می‌گوید: واقعا باید تقدیر و تشکر ویژه‌ای کرد از ان‌جی‌او های مردمی، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، نیرو‌های بسیجی، و تمام تشکیلاتی که به عنوان یک خدمت جهادی و همینطور یک کار نیک و ارزنده چه در بحث تغذیه‌ای و چه در بحث تجهیزات و امکانات حفاظت فردی در کنار همکاران ما بودند. همچنین خیرین بیمارستان قائم( عج ) در این مدت دوشادوش ما همراه بودند. یاری مردم شهر بهشت نیز در این بحران مثال زدنی است و با کمک‌هایشان حال و هوای پزشکان و پرستاران را عوض کردند.

امکانات حفاظتی کادر درمان؛ سناریوی شایعه سازی

اعلمی در خصوص شایعه‌ای که به صورت مویرگی در بین مردم رواج پیدا کرده مبنی بر اینکه پروتکت و لباس حفاظت فردی به صورت کامل و کافی در اختیار کادر درمان قرار نمی‌گیرد و همین موضوع سبب ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا است نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهد: در درجه اول نمیتوان جواب بله یا خیر داد، اگر هم همچین چیزی باشد منحصر به بیمارستان قائم، یا شریعتی یا دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت ایران نیست ، ببینید بحث کمبود تجهیزات در همه جای دنیا حتی در پیشرفته ترین کشورها مطرح است . این ویروس ناخوانده بود و تا سیستم بهداشت بخواهد کمبودها را جبران کند زمان بر است. اما در ایران باز برمی‌گردیم به بحث خیرین! بسیاری از آن‌ها در بین هدایا و اقلام اهدایی خود لباس های حفاظتی و ماسک را داشتند. یکی از خیرین ماسک‌های حرفه‌ای که هرکدام قیمتی حدود هشتصد هزار تومان دارند را اهدا کرد. خیر دیگری نیز ماسک های حرفه‌ای با قیمت حدودی ۵۰۰هزارتومان اهدا کردند.

ما در ایران دستمان را به زانوی خودمان گرفتیم و به کمک مردم عزیز و نیروهای جهادی این کمبودها را جبران کردیم و دیگر این مشکل وجود ندارد. مجید اعلمی ضمن تقدیر از فعالیت خالصانه نیروهای غیر درمانی گفت : مردم اغلب متوجه سختی کار کادر غیر درمانی مانند انتظامات و خدمات نمی‌شوند، در همین در لحظه که ما در حال صحبت کردن هستیم مسئول حراست بیمارستان دچار کرونا شده‌اند. درست است که ایشان در رابطه مستقیم با بحث درمان نبودند. اما قطعا در تماس مستقیم با همراهی های بیمار و توجیه کردن آن‌ها نسبت به شرایط سخت و ملاقات ممنوع بوده‌اند. همینطور همکار ما در قسمت پذیرش هم مبتلا شد. اما هیچکدام در این شرایط سخت پا پس نکشیدند و پای کار ایستادند.

اگر یک سرباز در میدان جنگ در حال جنگیدن است، حداقل هشت نفر مستقیم و غیر مستقیم پشتیبان او هستند تا او توانسته به خط مقدم برسد و بجنگد. در اینجا هم همینطور، عقبه نیروهای درمانی، نیروهای غیر درمانی بودند که با همراهی درست و قوی آنان را پشتیبانی کردند.

پذیرش بیماران آندوسکوپی از اکثر نقاط خراسان رضوی

فاطمه خدادادی سر پرستار بخش آندوسکوپی بیمارستان قائم از تغییرات و اضافه شدن فشار کاری از زمان شروع کرونا می‌گوید: قبل از شروع بحران روال قبلی کار ما پذیرش بیماران سرپایی در این بیمارستان بود اما از زمان شیوع کرونا با توجه به اینکه بیمارستان امام رضا و بعضی بیمارستان‌های دیگر بیشتر انجام امور بیماران کرونایی را برعهده داشتند، بخش آندوسکوپی بیمارستان قائم کاملا اختصاص داده شد به پذیرش بیماران بیمارستان‌های دیگر و بیمارانی که از شهرستانها می‌آمدند. ما مانند گذشته، اما با تحمل سختی بیشتر در خدمت بیماران هستیم و آنها را پذیرش می‌کنیم. پذیرش و درمان بیماران گوارشی را نمی‌شود به تاخیر انداخت، جدا از آن خیلی از مراجعین در دسته بیماران اورژانسی حساب می‌شوند و با در نظر گرفتن اینکه ممکن است بیمار مبتلا به کرونا باشد، موظف هستیم کار بیماران را به نحو احسن انجام دهیم. به خاطر حساسیت کار گوارشی و این احتمال که در صورت نبودن نیرو ممکن است بیمار فوت کند، بخش ما در بحران کرونا کاملا فعال بوده و با حضور همه اساتید پرسنل و پرستارها و کمکی در حال به خدمت بیماران بودیم.

باید جوابگوی نیازهای بیمارستان‌های دیگر باشیم

در این ایام علاوه بر بیماران بیمارستان قائم، ما از بیمارستان‌های دیگر مانند بیمارستان هاشمی نژاد، شریعتی و کل شهرهای خراسان رضوی هم پذیرش بیماران را انجام می دادیم که سختی کار دوچندان می‌کرد. البته لازم به ذکر است در برخی مواقع بعد از اتمام کار آندوسکوپی، با بحث ستاد هدایت مریض به بیمارستان خودش ارجاع می‌شد.

افزایش پذیرش بیماران

خدادادی در رابطه با تغییر ورودی بیماران در زمان قبل و پس از کرونا می‌گوید: همانطور که گفتم در قبل از کرونا ما شرایط عادی داشتیم و پذیرش فقط مختص به بیماران خودمان بود ولی از زمان شروع کرونا با توجه به تقسیماتی که برای بیمار کرونایی اختصاص داده بودند و ما به عنوان معین بیمارستان‌های دیگر بودیم، در شرایط عادی در شیفت صبح ۴یا۵ مریض داشتیم ولی در شرایط کرونا افزایش ۱.۵ برابری را شاهد بودیم.

بیماران را مثبت در نظر می‌گیریم

او در توضیح بحث حفاظت فردی و با توجه به اینکه در زمان ورود مشخص نمی‌شود که بیمار کرونا دارد یا خیر، خطر ابتلا به ویروس و همچنین روند کار توضیح می‌دهد: نمی‌شود صبر کرد تا نتیجه سی‌تی‌اسکن یا تست بیمار حاضر شود، ممکن است بیمار از دست برود یا مشکل دیگری پیش‌بیاید، لذا ما به محض ورود بیمارشروع به انجام کار می‌کنیم. روزهای اول مشکل تجهیزات داشتیم اما الان خدا رو شکر اکثر مشکلات رفع شده و وسایل خوبی در اختیارمان قرار گرفت. با تجهیزاتی که در اختیار بخش‌ها قرار گرفت و همچنین حمایت‌های خوب از جانب همکاران، بنا شد تا تمام مریض‌های ما مثبت تلقی بشوند و چون تماس ما، تماس نزدیک از با بیمار و ترشحات بیمار است، از روز اول همکاران با تجهیزات کامل سراغ بیمار بروند تا دغدغه ابتلا به ویروس را نداشته باشند.

در این بخش حداقل ۵ تا ۶ نفر برای آندوسکوپی مشغول خدمت هستند و از لحاظ زمان اگر تشخیصی باشد بین یک ربع و اگر درمانی باشد با توجه به نوع عمل( آندوسکوپی،کرونوسکوپی) که متفاوت هست مقدار زمان آن هم متفاوت است و معمولاً بین یک ربع تا یک ساعت طول می‌کشد.

در بحث ضدعفونی و گندزدایی وسایل هم رعایت را انجام می‌دهیم و از زمان شیوع کرونا این موضوع بیشتر هم شده است. سطوح ،دستگاهها و وسایل پزشکی که استفاده می‌کنیم حتما چندین مرتبه در روز گندزدایی می شود. همکاران محافظت شخصی خودشان را حتما انجام می‌دهند، یعنی شیلد صورت، عینک، لباس حفاظت شخصی و… را رعایت می‌کنند و همه چیز در نهایت دقت و سلامت برای مریض انجام می‌شود.

آندوسکوپی بخشی از روند بهبود فرد است

از خدادادی در مورد اینکه آیا آندوسکوپی در ارتباط مستقیم با بیماری که کرونا دارد تاثیر گذار است یا خیر پرسیدم، او پاسخ می‌دهد: مشکلات گوارشی هم جزوی از درمان یک فرد است و ما نمی توانیم زمان بدهیم تا کرونای بیمار خوب بشود و از فاز ریوی دربیاید بعد برای گوارش دنبال درمان باشیم. زمان بسیار حساس است و ممکن است مریض دچار خونریزی گوارشی بشود و حتی زودتر از کرونا دچار مشکل حاد شود. پس نمیتوانیم زمان بدهیم و بیماری گوارش هم باید در اولویت انجام قرار گیرد. ما در بحث پذیرش مریض ها روزانه دو مریض مثبت داریم، اما هیچ مریضی را کنسل نکردیم چه از بیمارستان قائم و چه از بیمارستان‌های دیگر. کار همه‌ آن‌ها را انجام می‌دهیم.

گرفتار شدن یکی از کادرهای آندوسکوپی به کرونا

خدادادی ادامه می‌دهد: در روزهای اول متوجه شدیم که یکی از همکاران فلوشیب‌مان در زمان ویزیت و معاینه بیماران علائم مشکوک به کرونا داشت. در همین راستا بلافاصله به قرنطینه خانگی رفت و با لطف خدا پس از بهبودی به محل کار بازگشتند.

مراجعه غیر ضروری، مراجعه دردسر ساز

خدادادی خطاب به مردم می‌گوید: آنچه که ما در طبق اخلاص برای همشهریان گذاشته‌ایم این است که بی وقفه در کنارشان هستیم و در مداوای بیماری‌های گوارشی به آن‌ها کمک می‌کنیم، خواهشی که دارم این است که خیلی از مراجعات، بیماران سرپایی هستند. علی‌رغم این که بارها گفته شده محیط بیمارستان به هر حال آلوده است و بعضی از مراجعات اصلا نیاز به اورژانس و مراجعه ندارند، بازهم مراجعه غیر ضروری دارند و حتی می‌آیند و پرسند از کی درمانم آغاز می‌شود؟ برای ویزیت‌ها سر میزند و کسب اطلاعات می‌کنند که تلفنی هم امکان پذیر است. مردم عزیز، خواهشمندم اگر موردتان اورژانسی نیست واقعاً مراجعه نکنید تا زمانی که انشاالله به شرایط عادی برگردیم.

صدیقه صادقیان پرستار بخش کت‌لب بیمارستان قائم( کتلب=بخش آنژیوگرافی) است. او و همکارانش نیز از ترکش‌های کرونا در امان نمانده‌اند. با او از سختی‌های کارش قبل و بعد از بحران کرونا صحبت می‌کنم.

از او می‌خواهم در مورد کارش توضیح دهد، پاسخ می‌دهد: در اینجا مریضی که تشخیص داده شود نیاز به آنژیوگرافی دارد، چه آنژیوگرافی حالا قلب و چه مغز، آنژیوگرافی می‌شود. ما پذیرای مریض‌های کد ۲۴۷و ۷۲۴ هستیم . کد ۷۲۴، کد مخصوص بیماران سکته مغزی است. ما در این بخش در هفت روز هفته به طور ۲۴ ساعته برای مریض‌هایی که دچار سکته مغزی می‌شوند که این اتفاق توسط پزشک معالج تأیید میشود آنژیوگرافی مغز را انجام می‌دهیم. کد ۲۴۷ کد مخصوص بیماران قلبی است. مانند بیماران سکته مغزی، در ۲۴ ساعت شبانه روز و در طول ۷ روز هفته برای مراجعین قلبی که توسط آمبولانس به اینجا آورده می‌شوند یا بیماران سرپایی که خودشان مراجعه می‌کنند آنژیوگرافی انجام می‌دهیم. به دنبال آنژیوگرافی، یا سِرکولیشن قلب بیمار بازمی‌گردد یا اگر به عمل قلب باز نیاز داشته باشند فوری به اتاق عمل ارجاع داده می‌شوند.

قبل و بعد از کرونا

از صادقیان خواستم درباره این مدت که بیماری کرونا در مشهد گسترش پیدا کرده است و بیمارستان شریعتی به طور کامل و بیمارستان امام رضا(ع) بخشی از بیماران را به بیمارستان قائم ارجاع داده‌اند، تفاوت شرایط کاری را نسبت به قبل از بحران بگوید: با توجه به اینکه بیمارستان شریعتی و امام رضا بیمارستان بیماران کرونا شدند بیمارستان‌قائم نقش پشتیبان این بیمارستان ها را دارد و این بیمارستانها بخش آنژیوگرافی و کت لب شان بسته شده وسایر مریض ها که در استان خراسان رضوی دچار بیماری‌های قلبی شدند که نیاز به کد ۲۴۷ یا۷۲۴ دارند به اینجا مراجعه می کنند. البته ما تا حدود ۹ فروردین کد ۷۲۴ را پذیرش می‌کردیم، اما بعد با تصمیم مسئولین مریض‌های ۷۲۴ به بیمارستان رضوی منتقل شدند ولی کد ۲۴۷ را هنوز هم بیمارستان قائم پذیرش می‌کند. در مورد آنژیوگرافی بیماران کرونایی هم ممکن است مریضی کرونا داشته باشد یا نداشته باشد. در هر صورت در اینجا آنژیوگرافی انجام می‌شود. حال اگر بیمار نیاز به درمان ویژه کرونا داشت، بعد از آنژیوگرافی، ساپورت درمانی او در بخش‌های دیگر انجام می‌شود.

ریسک بالای کار

از صادقیان در مورد پیش‌آگاهی از مبتلا بودن یا نبودن بیمار به کرونا می‌پرسم: مشخص نیست! اما در درجه اول که مریض به اینجا مراجعه می کنه با توجه به علائمی که دارد پزشک قلب بالاسرش حضور پیدا می‌کند و تشخیص می‌دهد که مریض، قلبی یا ام‌آی است و نیاز به آنژیو فوری دارد یا خیر. درصورت نیاز مریض بدون تشکیل پرونده به اتاق عمل ارجاع داده می‌شود و ما هیچ اطلاعی از زمینه بیماری دیگری که ممکن است داشته باشه نداریم. برای همین ممکن است ما در آن لحظه لباس حفاظت شخصی داشته باشیم یا نداشته باشیم و این ریسک کار را بالا می‌برد. البته لازم به توضیح است که این لباس‌ها از فروردین در اختیار ما قرار داده شده. اوایل لباس‌ها به صورت محدود بود ولی الان شرایط خیلی بهتر است.

 دوران خیلی سخت و چالش برانگیز برای بیمارستان و پرسنل

پرستار بخش آنژیوگرافی در مورد روند کار تعداد افراد درگیر در هربار آنژیوگرافی توضیح می‌دهد: بستگی به پرسنلی که در آن شیفت هستند دارد، ولی اگر پزشک معالجش، یک رزیدنت و فلو از پزشکان را به همراه رادیولوژ در نظر بگیریم حدود شش نفر حتما درگیرند. شش نفری که برای همه‌شان سوال است بیماری که در حال کمک به او هستند آیا مبتلا به کرونا هم هست یا خیر!.

ما غیر از لباس‌های حفاظت شخصی باید لباس‌هایی از جنس سرب با وزن بین ۶ تا ۱۰ کیلوگرم را هم برای جلوگیری از جذب اشعه ایکس بپوشیم. و این یعنی سختی کار بیشتر. مریضی که اینجا می‌آید اورژانسی است . برای این مریض زمان خیلی اهمیت دارد، او مانند یک مریض کیس داخلی نیست که کارش ۵ دقیقه ۱۰ دقیقه تاخیر بیفتد و مشکلی پیش نیاید. مریض ما حتی ممکن است از آمبولانس مستقیم روی تخت کتلب بخوابد. برای همین شاید وقت کافی برای پوشیدن گان نباشد ، مریضی که در شرایط بحرانی است زمان زیادی ندارد و ما تنها کاری که می توانیم بکنیم این است که حداقل لباس سربی را بپوشیم که از نظر اشعه در امان باشیم. لباس‌های دیگر را هم(مثل گان) اگر فرصت داشته باشیم می‌پوشیم، در غیر این صورت ترجیح می‌دهیم به بیمار برسیم و مجبوریم در لحظه تصمیمی بگیریم که به نفع سیستم و مریض باشد.در آن لحظه کمتر به خودمان میتوانیم فکر کنیم.

از صادقیان می‌خواهم این روزها را در چند جمله شرح دهد‌: سخت! یک دوران خیلی سخت و چالش برانگیز برای بیمارستان و پرسنل بود.

شرایط سخت کار در دوران کرونایی

حجم بیماران زیاد شده است. با توجه به اینکه کت‌لب بیمارستان امام رضا بسته شد و جاهای خصوصی هم کت‌لب ندارند، به ناچار ما به عنوان پشتیبان مجبور به پذیرش تعداد بیشتری از بیماران هستیم. بیمارستان‌های دیگر کد ۲۴۷ پذیرش نمی‌کردند و ما تنها مرکزی بودیم که پذیرش مریض در شهرستانهای خراسان و از مشهد را داشتیم به طبع حجم کار ما خیلی بیشتر شد و مریض‌هایی که پذیرش می‌شدند اکثرا از نظر تست کرونا تست نشده بودند و بعدا در آماری که داشتند خیلی از مریض‌ها علائم آشکار از خودشان بروز دادند و بعداً مشخص شد که در اسفند از آمار ۲۵ مریضی که تست داده بودند شش نفرشان مثبت بودند و اینها کسانی بودند که در زمان حضور در بخش ما علائمی نداشتند و بعد علامت‌دار شده بودند. حال تصور کنید بعد از فهمیدن این اتفاق چه حالی به ما دست داده بود‌. حتی پزشکان می‌گفتند که فلان مریضی که در فلان شیفت بوده وآنژیو شده تست کرونایش مثبت بوده. وما بین خودمان چک می‌کردیم آیا مبتلا شده‌ایم یا نه. خیلی از پرسنل ما در همین ایام اسفند و حتی فروردین دچار علائم خفیف کرونا شدند اما چون علائم شدید نبود، تست برای‌شان انجام نشد. یعنی شاید ۹۹درصد بچه‌های کت‌لب علائم کرونا را داشتند که باز هم برنامه‌شان را با توجه به بخش هماهنک می‌کردند.

صدیقه صادقیان به عنوان حرف آخر، پیامش را خطاب به مردم می‌گوید: با در نظر گرفتن اینکه راه‌های انتقال و درمان این بیماری هنوز ناشناخته است در درجه اول فاصله گذاری اجتماعی را توصیه می‌کنم تا از بستری شدن و درمان پیشگیری کنیم. من غیر از کت‌لب، چند کشیک، در آی سیو رفتم وسر کشی کردم، پروتکشن پوشیدن واقعا خیلی سخت است و در آن شرایط کار کردن برای من زجر آور بود. من برای این رفته بودم که حس پرسنل آنجا را درک کنم، پس از پوشیدن این لباس و چند شیفت کار در آنجا، دیدم واقعاً شرایط شرایط سخت است. با آن لباس نمی‌شود چیزی خورد، نمی‌شود نماز خواند و نمی‌شود استراحت کرد. با توجه به محدودیت‌هایی که دارد فقط باید در حرکت باشید! خودم بخاطر پوشیدن این لباس در چند شیفت، دچار افت فشار خون شدم به خاطر پوشیدن این لباس. من از همه مردم می‌خوام که رعایت کنند و دعا کنند که هر چه زودتر به آرامش برگردیم.

image_print
56 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *