بهره‌مندی 2500 تبعه خارجی از امکانات آموزشی

20 ژوئن برابر با 30 خرداد، روز جهانی پناهنده نامگذاری شده است و 317 هزار تبعه خارجی در خراسان رضوی سکونت دارند که از این تعداد 250 هزار نفر اتباع مجاز و دارای اوراق هویتی معتبر و حدود 70 هزار نفر اتباع غیرمجاز هستند. از مجموع اتباع خارجی مجاز که در خراسان رضوی سکونت دارند 65 هزار نفر دانش آموز، چهار هزار و 300 نفر دانشجو، دو هزار نفر طلبه جامعه المصطفی و 40 هزار نفر دارای مجوز اشتغال هستند. چهار هزار نفر از اتباع خارجی نیز در اردوگاه میهمان شهر تربت جام زندگی می‌کنند که شرایط مهاجرت ویژه‌ای دارند و 53 هزار تبعه خارجی مجاز نیز در این استان از خدمات بیمه بهره می‌گیرند.

خراسان رضوی میزبان مهاجران خارجی از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و هند بعد از تهران مقام دوم مهاجرپذیری را در ایران به خود اختصاص داده است. همچنین دو هزار و 500 معلم و فرهنگی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان تبعه خارجی را در این استان بر عهده دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح آموزش مهارتی اتباع خارجی دو هزار و 530 نفر این افراد در مراکز آموزشی سطح استان از آموزش‌های فنی و حرفه ای بهره مند شده‌اند.

افشین رحیمی به مناسبت روز جهانی پناهنده گفت: ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه ای موجب توانمندی و بازگشت پایدار اتباع افغانستان به کشورشان می‌شود.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای با ارائه آموزشه‌ای مهارتی ویژه اتباع خارجی در جهت توانمندسازی و ایجاد زمینه اشتغال آنان در کشور متبوعشان نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. در این چارچوب اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های میزبان اتباع افغانستان توانسته گام‌های مهمی در جهت توانمندسازی آنان بردارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: به همین دلیل ارائه آموزش‌های خاص این قشر با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد و اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان به اجرا در آمد.

براین اساس از ابتدای آغاز طرح آموزش مهارتی اتباع از سال 87 در خراسان‌رضوی تاکنون دو هزار و 530 افغان در قالب 662 هزار و 753 نفر ساعت آموزش مهارتی در حوزه های خدمات، کشاورزی و صنعت مهارت کسب کرده‌اند.

وی با تاکید بر ادامه روند آموزش‌های مهارتی ویژه این اتباع افزود: امسال نیز دوره های آموزشی فنی و حرفه‌ای ویژه پناهندگان افغان و عراقی در حال برگزاری است. این دوره ها شامل برگزاری 48 هزار و 864 نفرساعت آموزش برای 212 نفر است. این دوره‌ها در شهرهای مشهد و تربت جام در دو گروه زنان و مردان در حوزه‌های آموزشی خدمات، کشاورزی و صنعت برگزار می‌شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *