برجام؛ نقطه اوج تلاش‌های دیپلماتیک در تعامل با دنیا

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دولت یازدهم برگ برنده‌اش بحث سیاست خارجی بوده است. برجام نقطه اوج تلاش‌های دیپلماتیک و صلح‌جویانه دولت یازدهم در تعامل، آشتی و سلام دوباره‌ای به جهان بود.
محمدجواد رنجکش با اشاره  به 23 تیر ماه، روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان افزود: امروزه هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بتواند در کشور خود را به روی دنیا ببندد و مدعی شود همه‌ امور اقتصادی، شهروندی و کارکردها را خودش اداره می‌کند .
وی افزود: برای مثال منطقه خاورمیانه مشکلات متعددی دارد که یکی از آنها تروریسم است. امروزه تروریسم منحصر به یک یا دو کشور دنیا نیست و همه‌ کشورهای موجود در منطقه خاورمیانه درگیر عارضه‌ای به نام تروریسم و بنیادگرایی هستند. بنابراین رفع این مشکل یک اقدام دسته جمعی بین‌المللی را می‌طلبد.
رنجکش تصریح کرد: هر کشوری بایستی در سیاست خارجه خود با کشورها و واحدهای سیاسی دیگر دنیا یک تعامل سازنده مبتنی بر اهداف و منافع ملی کشور و همچنین امکانات و مقدورات ملی داشته باشد تا بتواند نیازهای داخلی خودش را پاسخ دهد.
این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه متاسفانه ما بعد از انقلاب از سال 1358 تا به الان در مراحل مختلف تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه را تجربه کردیم، خاطر نشان کرد: به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی و سیاست خارجه در مقاطعی نظام بین‌المللی و کشورهای قدرتمندی سعی کردند از ابزار تحریم برای واردکردن فشار بر ایران استفاده کنند.
منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *