ابن مقله بنیانگذار خوشنویسی اسلامی است

یک استاد خوشنویسی گفت: ابن مقله بنیانگذار خوشنویسی در جهان اسلام است.

فضل‌الله فاضل نیشابوری، به مناسبت سالروز درگذشت ابن مقله خوشنویس ایرانی با بیان این مطلب اظهار کرد: ایشان راس خوشنویسی اسلامی و ایرانی است و به لحاظ کاری که انجام داده، فردی است که در جهان اسلام بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: در واقع کار بزرگی که او انجام داده این است که 6 نوع خط را از خط کوفی استخراج کرده که ما با نام (خطوط سته) آن را می‌شناسیم به همین دلیل افرادی بزرگ‌تر و بالاتر از این خوشنویس برجسته که در این حوزه فعالیت داشته باشند؛ در این سطح نداریم.

این نسخه شناس اضافه کرد: این خطوط با نام‌های محقق، ریحان، ثلث، رقاع و توقیع است که در کنار این موضوع قوانینی را نیز برای آن‌ها مدون کرده که این قوانین با نام اصول دوازده گانه خوشنویسی شناخته شده است. این خطوط هرکدام بر اساس «سطح و دور» که دو اصطلاح ویژه در خوشنویسی است؛ ساخته شده‌اند. اما این خطوط پس از اختراع، پیرایش شده و کمال پیدا کرده و در واقع محصول هزار سال تلاش نوابغ ما هستند.

این استاد خوشنویسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز خطوط جدیدی اختراع شده است که این‌ها خطوطی تفریحی و تفننی هستند و اگر در طول زمان مورد قبول قرار گرفتند شکل می‌گیرند و رشد پیدا می‌کنند. بنابراین در آینده باید منتظر بود که آیا این خطوط اختراع شده از کیفیت لازم برخوردار هستند تا بتوانند در مقابل خطوطی مانند ثلث، نسخ و نستعلیق قرار گیرند یا خیر.

فاضل افزود: از جمله این خطوط اختراع شده می‌توان از «خط نقاشی» یاد کرد که امروزه شکل خوبی پیدا کرده است و گرایش به این نوع خط در جامعه زیاد شده و به تدریج در جامعه مشخص می‌شود که آیا این خط نقاشی می‌تواند جایگزین برخی ز این خطوط ما شوند یا نه؟

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *