سند «2030»؛ از واقعیت تا شایعات

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی در زمینه «سند 2030» گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»، که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در دیدار با معلمان، مطرح شد از همان لحظه، مورد توجه و اهتمام جدی دولت قرار گرفت.
سید جواد حسینی افزود: متاسفانه برخی جریانات و گروه‌های سیاسی خاص، از فرصت همزمانی و قرابتِ فرمایشات مقام معظم رهبری با فضای انتخابات ریاست جمهوری، نهایت سوء استفاده را بعمل آورده و از آن دستاویزی سیاسی برای وارد آوردن فشار به دولت در ایام انتخابات و تخریب چهره آن خصوصا در میان قشر متدین و مذهبی کشور کردند.
حسینی در ادامه گفت: انتشار شایعاتی از قبیل پذیرش آموزش همجنسگرایی در مدارس و یا انتشار گسترده شایعه توزیع کتابی در خصوص آموزش‌های جنسی در نمایشگاه کتاب که همگی کذب محض بود و با نیت تشویش اذهان عمومی و مکدر کردن خاطر مردم علیه دولت تدبیر و امید انجام گرفت.
معاون استاندار با اشاره به سیر سند 2030 گفت: «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در امتداد برنامه «آموزش برای همه» قرار دارد که سابقه آن به سال ۱۹۹۰ باز می گردد. برنامه «آموزش برای همه» طی سال‌های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۵ در جمهوری اسلامی ایران اجرا شد و کشور ما به دلیل دستاوردهای موفقی که در ارتباط با برخی از شاخص‌های آن داشت، مورد تقدیر جهانیان قرار گرفت. پیش نویس اولیه «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در اجلاس مجمع جهانی آموزش که از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ می ۲۰۱۵ (۳۰ اردیبهشت لغایت ۲ خرداد ۱۳۹۴) در اینچئون کره جنوبی برگزار شد، ارائه گردید.
وی افزود: در این اجلاس دکتر فانی، وزیر وقت آموزش و پرورش، در راس هیاتی شامل نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه شرکت داشتند. با توجه به برخی ملاحظات و حساسیت‌های مهم موجود در سند، هیات شرکت کننده از سوی کشورمان «تحفظ رسمی» جمهوری اسلامی ایران نسبت به کل سند را در جلسه ارائه نموده و این تحفظ در صحن اجلاس توسط وزیر محترم آموزش و پرورش قرائت شد.
حسینی در ادامه گفت: متعاقب اجلاس اینچئون، «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در اجلاس مقامات عالی‌رتبه آموزش جهان در حاشیه سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو (۱۳ تا ۱۵ آبان ۱۳۹۴) ارائه و به تصویب رسید.
معاون استاندار تصریح کرد: در اجلاس مزبور هیچ یک از کشورهای عضو یونسکو با سند فوق مخالفت نکردند و تنها وزیر وقت آموزش و پرورش کشورمان طی سخنانی بر ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در این سند تاکید و بار دیگر متن تحفظ رسمی کشورمان در اجلاس اینچئون را عینا قرائت کرد و درخواست نمود این تحفظ در اسناد مربوطه اجلاس درج گردد. متعاقبا نمایندگی کشورمان نزد یونسکو، مراتب را به طور رسمی و مکتوب به دبیرخانه اجلاس و دبیرخانه یونسکو ارسال نمود.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به متن فارسی ملاحظه و تحفظ در سند 2030 گفت: در این متن تاکید شده است “جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی داند”.
حسینی در ادامه افزود: از نظر حقوقی آن چه در مجامع بین‌المللی و یونسکو مطرح است پیمان‌نامه است و نیاز به امضا دارد که منوط به تایید مجلس است. اما آن چه که در مورد این سند گفته شده پیمان نامه نیست که ملزم به امضا باشیم.
وی تاکید کرد: این یک بیانه است، الزامی ندارد که کشورها تمام آن را امضا کنند از جمله جمهوری اسلامی ایران، اگر کسی مخالف بندهایی باشد طبق مقررات بین‌المللی می‌تواند اعلام کند.
حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه باید فرآیند انتخابات اخیر به صورت کامل مستند سازی گردد، گفت: دفتر سیاسی در راستای پیگیری حقوق موارد مطرح در زمینه انتخابات بهتر است از تیمی حقوقی بهره گیرد.
وی افزود: این دفتر همچنین پیگیری جدی تجدید نظر در تقسیمات اداری مشهد را در دستور کار خود قرار دهد.
حسینی در پایان با اشاره به نقش خانه احزاب گفت: کارکردهای اصلی خانه احزاب باید مورد توجه قرار گیرد و خوراک عملکردی در مورد مسائل استان به خانه احزاب داده شود تا توسط احزاب مسائل استان به جد پیگیری گردد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *