سرپناهی برای تحمل درد!

وقتی به بیمارستان‌ها سر می‌زنیم، سختی‌های بسیاری را لمس می‌کنیم که نمی‌شود از کنارشان به راحتی عبور کرد، اما در میان همه این سختی‌ها، تصاویری هستند که فراموش نمی‌شوند.

همیشه وقتی به تفرجگاه‌های مختلف کشور رفته‌ایم، افرادی را که در چادرهای مسافرتی دیده‌ایم که برای تفریح و خوش گذرانی از این سرپناه‌ها استفاده می‌کنند اما همان صحنه را اگر در داخل پارکینگ یک بیمارستان یا فضاهای اطراف آن ببینیم، تفاوت بین سیاهی و سفیدی را بیش از پیش درک می‌کنیم؛ درکی که می‌تواند باعث شود تا دردی که انسان‌هایی در زیر این چادرها تحمل می‌کنند را با احساسمان لمس کنیم؛ افرادی که نه تنها سختی دیدن درد عزیزانشان را تحمل می‌کنند، بلکه رنج نداشتن سرپناه و جایی که بتوانند کنار عزیز بیمارشان باشند را هم باید بپذیرند.

افرادی که در پذیرش یا حیاط بیمارستان بر روی نیمکت‌های سرد و سخت می‌خوابند، غریبه با درد و بیخیال نیستند، برعکس دنبال جایی می‌گردند که در کنار بیمارانشان، نه تنها خودشان به دردهایشان نزدیک تر باشند، بلکه برای تحمل رنج‌های دیگری همدرد باشند.

تلاش خیرین برای احداث اقامتگاه ویژه همراهان بیمار در کنار بیمارستان تازه تأسیس علامه بهلول گناباد، درک انسان هاییست که انسانیت را لمس کرده‌اند و در مسیری گام برداشته‌اند تا تنها درد خانواده بیماران این بیمارستان، فقط تحمل بیماری عزیزانشان باشد.

مراجعین غیر بومی و سرگردانی در بیمارستان

محمد نیکپور مدیرعامل مجمع خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد، درباره اهمیت وجود این اقامتگاه، با تأکید بر مراجعه بیمارانی از سایر شهرها در بیمارستان علامه بهلول گناباد، گفت: شهرستان گناباد به عنوان دروازه جنوبی خراسان رضوی در مسیر پر تردد جاده آسیایی قرار دارد که مسیرهای چابهار، بندر عباس، مشهد و مرز دوغارون از این شهرستان عبور می‌کند و همچنین گناباد مسیر تردد زائران امام رضا (ع) از شهرهای مختلف ایران و حتی کشورهای همسایه از جمله پاکستان است.

وی دراینباره افزود: متاسفانه بروز حوداث ترافیکی باعث شده عموماً مصدومانی از شهرهای مختلف در بیمارستان‌های گناباد بستری باشند. گاهی در میان بستری شدگان خانواده‌هایی هستند که از وضع مالی مناسبی برخوردار نیستند و با این شرایط بخاطر بستری شدن همراهشان مجبورند تا چند روز را در گناباد اقامت کنند. نبود امکانات اقامتی ارزان قیمت مانند مسافر خانه و خوب نبودن وضع مالی اکثر بستری شدگان و همراهان آنان باعث می‌شود این همراهان در محوطه بیمارستان سرگردان باشند و در کنار دغدغه بیمار، نگرانی تأمین مکانی برای استراحت را هم داشته باشند.

ساخت اقامت گاه همراه بیمار، همگام با احداث بیمارستان

نیکپور در مورد اقامتگاهی که با کمک خیرین احداث شده است، تصریح کرد: مجمع خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد با همین نگاه در سال 1391 اقدام به ساخت اقامتگاه همراه بیمار در کنار ساختمان در حال احداث بیمارستان علامه بهلول گنابادی نمود. در طول این سال‌ها مجمع خیرین سلامت با شناسایی خیرین، و رایزنی با آنان توانست هزینه احداث این بنای خیریه را در زیربنای 560 متر مربع و 13 سوئیت اقامتی را فراهم نماید و مقرر شد تا هر کدام از این سوئیت‌ها بنام خیری که هزینه احداث آن سوئیت را تقبل نموده نامگذاری شود.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان این که استفاده کنندگان از این اقامتگاه، همراهان بیماری هستند که محلی برای اسکان نداشته باشند، ادامه داد: بجز هزینه تجهیزات که در مرحله خرید قرار دارد، تاکنون حدود ۵۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برای احداث این ساختمان هزینه شده است که بالغ به 90% هزینه پروژه توسط خیرین نیکوکار و خوشنام محلی و 10% بقیه آن توسط مجمع خیرین سلامت کشور و دانشگاه علوم پزشکی گناباد تأمین شده است.

نیکپور با این پیشبینی که ساخت اقامتگاه همراه بیمار بیمارستان علاوه بهلول گناباد تا شهریور سال جاری به پایان برسد، خاطرنشان کرد: در برنامه آتی نیز پیش بینی شده است تا در صورت ادامه حمایت‌های مالی خیرین، طبقه دوم این بنا به صورت دو اقامتگاه بزرگ عمومی ویژه خانم‌ها و آقایان احداث شود.

استقبال خیرین از کمک به رفاه همراهان بیمار

دکتر تجددی، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در امور مشارکت‌های اجتماعی، با تأکید بر لزوم توجه به رفاه همراهان بیمار در بیمارستان‌ها، گفت: یکی از دغدغه‌های سیستم سلامت کشور، عدم ارائه خدمات مناسب به همراهان بیمار بوده است که گاهی باعث شده با مراجعه بیمار به بیمارستان مشکل بیمار مرتفع، ولی همراهی بیمار به دلیل عدم شرایط مناسب اسکان و استراحت دچار بیماری شده است.

وی اضافه کرد: برای رفع این معضل از چند سال پیش مجمع خیرین سلامت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور جدی به فکر ارائه خدمات مناسب به همراهان بیماران بستری در بیمارستان‌ها افتاده‌اند که الحمدالله با طرح موضوع با خیرین این موضوع مورد استقبال خوب آن‌ها قرار گرفت.

تجددی با اشاره به تلاش جدی دانشگاه علوم پزشکی گناباد برای رفع مشکلات اقامتی همراهان بیمار در بیمارستان علامه بهلول این شهر، ادامه داد: مجمع خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز همزمان با روند اجرایی احداث بیمارستان علامه بهلول گنابادی، با مشارکت خیرین احداث اقامتگاه همراه بیمار را در کنار بیمارستان آغاز کرد تا بتواند در زمینه اسکان به همراهان بیماران بستری که از راه‌های دور بیمار خود را برای درمان به این بیمارستان می‌آورند، خدمات مناسب رفاهی ارائه نماید.

دغدغه برای بیماران و دانشجویان غیر بومی

دکتر رضا احمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد با توجه به نقش مهم سازمان‌های مردم نهاد در کمک به دولت‌ها در جهت خدمت‌رسانی بهتر و مناسب‌تر به مردم و با تأکید بر به نقش مجمع خیرین سلامت در هدفمند کردن کمک‌های خیران این حوزه بر اساس نیازهای موجود، گفت: علی‌رغم اینکه مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان بیش از یک دهه با خشکسالی و تنگناهای مالی روبرو هستند، اما همراهی خوبی با مجمع داشته‌اند که این همت قابل تقدیر و سپاسگزاری است. این دانشگاه اهتمام ویژه‌ای برای عمل به نیات واقفان و خیران حوزه سلامت دارد.

وی با بیان روایاتی از پیامبر اعظم (ص) به اهمیت کار خیر در اسلام پرداخت و افزود: بهتر است تا وقتی که زنده هستیم از مال و ثروت خود در راه کارهای خیر، اهدا کنیم. با توجه به اینکه 30 درصد مراجعان بیمارستان علامه بهلول غیربومی هستند، اقامتگاه همراه بیمار می‌تواند در کم کردن دغدغه‌های همراهان بیمار مؤثر باشد.

احمدی با اشاره به این که ۸۰ درصد دانشجویان این دانشگاه را غیر بومی هستند و خاطرنشان کرد: در بخش خوابگاهی، با نبود خوابگاه متاهلی مواجه هستیم که خیران سلامت می‌توانند در این زمینه نیز دانشگاه را یاری کنند.

 

گزارشی از مصطفی قویدل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *