رای به امید، نه به تفرقه اصولگرایان

در آخرین روزهای اردیبهشت مردم مشهد با حضور پای صندوق‌های رای «لیست امید اصلاح طلبان» را به عنوان نمایندگان خود در شورای شهر انتخاب کردند و هیچ کدام از اعضای شورای شهر چهارم به دوره پنجم راه نیافتند. امری که برخلاف پیش‌بینی بسیاری از نخبگان سیاسی مشهد بود. بسیاری معتقدند که این تصمیم‌ مردم از یک سو، حاصل پراکندگی اصولگران و از طرف دیگر «نه گفتن» به پایداری محسوب می‌شود. «محمدحسین روشنک» یکی از کسانی بود که در پنچ اردیبهشت ماه جاری شکست اصولگرایان در انتخابات96 را پیش‌بینی و در مصاحبه‌ای با اتفاقیه در میان گذاشت. امروز فرصتی دست داد تا پای صحبت‌های این فعال اصولگرا بعد از انتخاب «لیست امید» بنشینیم و پیام‌های انتخاباتی که گذشت را از زبان او بشنویم. قسمت اول این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

مدعیان اصولگرایی خود را برنده می‌دانستند، چه شد که اینگونه شد؟

روشنک گفت: بنده در 5اردیبهشت‌‍ماه در گفت‌وگو با شما تاکید کردم که اصولگرایان به دلیل قرار گرفتن در موضع قدرت، دچار اشتباه محاسباتی و زیادی‌خواه شده‌اند. مدعیان اصولگرایی همه خود را برنده می‌دانستند. در عمل دیدیم هم آن جناح از اصولگرایان که در شورا اکثریت در اختیار داشتند و هم آن بخش از همان تفکرکه در اقلیت بودند، خود را به تنهایی پیروز انتخابات می‌دانستند

این فعال اصولگرا تصریح کرد: در مقابل اصلاح‌طلبان با توجه به این که در قدرت نبودند و از ادعای کمتری برخوردار بودند با هم به اتحاد رسیدند. به این شکل که تعهد کردند که پس از تعین پانزده نفر لیست نهایی، سایر افراد به نفع این لیست کنار بروند، در عمل هم دیدیم که پانزده نفر را به خوبی انتخاب و مطرح کردند و دیگران کنار رفتند. از سوی دیگر با برنامه‌ریزی های انجام شده از فضای انتخاباتی سفر رییس جمهور به مشهد نهایت استفاده را کردند و برنده شدند.

البته مردم مشهد برخلاف چهار سال قبل امسال اهمیت شورای شهر را درک کرده بودند لذا رای دادن به کاندیدا های شورای شهر را در اولویت قرار داده بودند این موضوع باعث شد رای  نفر اول شورای پنچم  چند برابر رای نفر اول شورای چهارم باشد. این نیز یکی دیگر از دلایل پیروزی لیست امید بود.

این فعال اصولگرا اضافه کرد: تاکید می‌کنم کم‌توقعی و دور بودن از قدرت اصلاح طالبان و از سوی دیگر پرتوقعی، چند لیستی شدن و قطعی دانستن پیروزی توسط اصولگرایان بود که این نتیجه را رقم زد. بسیاری از کسانی که به لیست امید رای دادند اکثر افراد حاضر در این لیست را نمی‌شناختند اما به لیست رای دادند. البته بنده با توجه به شناختی که از اکثریت افراد لیست امید دارم، آن‌ها را افرادی پخته، معتدل و کارآزموده می‌دانم.

جای خالی فرزند شهید در لیست اصولگرایان

روشنک خاطرنشان کرد: اگر چه نارضایتی مردم از شورای شهر چهارم و شاید مدیریت شهری بی‌تاثیر در این انتخاب نبوده اما اصل موضوع به شکاف در بین اصولگرایان بر می‌گشت. برای مثال در انتخابات شاهد بودیم که  لیستی از مدعیان اصولگرایانی که خود را انقلاب دو اتشه معرفی میکردند حاضر نشدند فردی مثل فرزند شهید شوشتری را در لیست خود قرار دهند. چرا که مدعی بودند هر کسی که در لیست ما باشد رای می‌آورد لذا دلیل ندارد که “فرج‌الله شوشتری” را در لیست خود قرار دهیم!

روشنک که خود را از اصولگرایان معتدل می‌داند، اضافه کرد: اصولگرایان با این که پایگاه رای زیادی داشتند اما با غرور آرای خود را متفرق کردند. در مقابل جناح اصلاح طلب ارای خود را متمرکز شد نتیجه ان شد که نفر آخر لیست امید که شورای شهر راه یافت فاصله چشمگیری با نفر بعدی دارد.

برای این که این «گپ» بهتر دیده شود باید بگویم فاصله بین منتخب پانزدهم که به شورا راه یافت و نفر شانزدهم به اندازه تعداد رای بعضی ازافرادی در شورای شهر چهارم راه یافته اند، است!

چرا «مشهد برای همه» محقق نشد؟

روشنک اضافه کرد: در زمان انتخابات مجلس تلاش زیادی شد تا لیستی مشترک از معتدلین دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا تشکیل شود و به عنوان لیست مشترک مطرح شود. متاسفانه در آن برهه دوستان اصلاحات پای کار نیامدند و نتیجه را دیدیم. در انتخابات فعلی شورای شهر مشهد نیز تلاش برای تهیه یک لیست فراجناحی انجام شود تا لیست «مشهد برای همه» شکل بگیرد. اصلاح‌طلبان از این اتفاق استقبال کردند و من نهایت تشکر را از آن‌ها دارم. تعدادی از مستقلین هم پای کار آمدند تا در نهایت به همراه تعدادی اصولگرا لیست تکمیل شود. اما متاسفانه این بار غرور باعث شد که اصولگرایان پای کار نیامدند و اعلام کردند ما پای لیستی که اسامی اصلاح‌طلبان در ان باشند امضا نمی‌کنیم.

به همین دلیل، علی‌رغم این که تا آخرین روزها به دنبال ایجاد لیست وحدت بودیم در نهایت هم چون نتوانستیم دوستان اصولگرا را پای کار بیاوریم لیست ((جبهه مردمی مشهد برای همه» منتشر نشد.

فاصله عجیب در طیف اصولگرایی

این فعال اعتدالگرا اضافه کرد: امروز نیز این عقیده اثبات شده است که فاصله بین دو سر طیف اصولگرایی ((ده ها برابر )) فاصله بین معتدلین اصولگرا و معتدلین اصلاح‌طلب است. یعنی اگر فاصله بین معتدل اصولگرا و معتدل اصلاح‌طلب 5 واحد باشد، فاصله بین اول و اخر طیف اصولگرایی 50 واحد است!

روشنک تاکید کرد: گناه این تفرقه بین اصولگرایان متوجه طیف حامی احمدی نژاد است. کسانی که ابتدا خود را «ذوب در ولایت» معرفی می‌کردند  ولی در نهایت به‌گونه‌ای در مقابل ولایت ایستادند که تصورش غیر ممکن بود.

هم‌گرایی اصلاح طلبان نیز از آن‌جا حاصل شد که اطراف طیف معتدلین جمع شدند و یک فرد معتدل که هیچ وقت خود را اصلاح‌طلب معرفی نکرده است برای ریاست جمهوری کاندید کردند و نتیجه گرفتند.  در این مورد حرف برای گفتن بسیار است.

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *