راه اندازی پرتودرمانی پیشرفته در رادیوتراپی امام رضا(ع)

مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا (ع) در اسفند ماه 1395 موفق شد برای اولین بار در کشور بر اساس استانداردهای علمی بین المللی، تکنیک پرتودرمانی با شدت متغییر (IMRT) را به صورت کلینیکال راه اندازی نماید. در کشورهای توسعه یافته این تکنیک بیش از 20 سال است که شیوه استاندارد پرتودرمانی شناخته شده که در نوع خود بسیار بهینه تر و موثر تر از شیوه های رایج درمان در کشور ما است.

برای ارایه این تکنیک درمانی نیاز به دستگاه های شتاب دهنده خطی پیشرفته مجهز به محدود کننده های چند برگه ای (MLC) می باشد تا بتوان با دقت بسیار بالایی بافت های سالم بسیار نزدیک به تومور را از آسیب اشعه، مصون داشت. همچنین این سیستم های درمانی برای استفاده در تکنیک های درمانی پیشرفته باید مجهز به سیستم های تصویر برداری دقیق در اتاق درمان باشند تا بتوان به کمک آن ها از موقعیت دقیق تومور و بافت های سالم اطراف آن در هر جلسه درمانی اطلاع حاصل کرد.

مرکز تخصصی رادیوتراپی انکولوژی رضا (ع) به عنوان بزرگ ترین مرکز پرتودرمانی کشور، مجهز به 5 دستگاه شتاب دهنده خطی است که از این تعداد، 2 دستگاه پیشرفته آن به همراه امکانات تصویر برداری در اتاق درمان، به درمان های پیشرفته اختصاص یافته است. این مرکز تنها مجموعه پرتو درمانی در کشور است که مجهز به یک سیستم سی تی اسکن تخصصی رادیوتراپی در اتاق درمان است. این سیستم روی یک ریل به سمت بیمار حرکت کرده و از بیمار در جلسات درمان تصویر برداری می کند.

از این تکنیک درمانی می توان برای درمان سرطان های: پروستات، سروگردن، دستگاه گوارش، زنان، ریه، تومورهای مغزی و دیگر تومورها استفاده نمود. در این تکنیک، تیم درمان قادر خواهد بود بافت های سالم و حساس اطراف تومور را حفظ کرده و به همین دلیل مقدار تابش رسیده به تومور را افزایش دهد که این خود منجر به کنترل کامل و درمان تومور می‌شود.

این تکنیک به هدایت سارا عبدالهی مدیر تحقیق و توسعه پرتودرمانی مرکز، برای بیماران سر و گردن و پروستات به بهره برداری کلینیکی رسیده و در حال حاضر نیز تحت نظارت کامل پزشکان متخصص مرکز و ایشان در تمام دوره درمان در حال اجرای کلینیکی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *