تغییر کاربری خانه‌های تاریخی در محدوده حرم رضوی با هدف صیانت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد گفت: تغییر کاربری خانه‌های تاریخی واقع در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) با هدف صیانت و حفاظت آنها، در دستور کار و مورد پیگیری قرار دارد.

احمد دیناری افزود: یازده خانه تاریخی از جمله خانه سیدها، خانه غفوری، خانه کوزه کنانی و خانه احمدیان در حومه حرم مطهر رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند و چهار خانه تاریخی دیگر نیز در مراحل ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارند.

وی همچنین به آغاز تغییرات مدیریت شهری در کلانشهر مشهد و تغییر اعضای شورای اسلامی آن اشاره و بیان کرد: این تغییرات به گونه‌ای موجب همسویی شهرداری با بخش اجرایی و دولت می‌شود و همین امر موجب افزایش تعاملات با شهرداری خواهد شد و فعالیت‌های ارزشمندی را در این عرصه رقم می‌زند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد ادامه داد: بهره‌برداری و تغییر کاربری خانه‌های تاریخی با کمک مدیریت شهری و تبدیل آنان به موزه مشارکتی، محل نمایش مجموعه‌های خصوصی و سایر مصارف فرهنگی از برنامه‌های اداره میراث فرهنگی است.

وی گفت: در حال پیگیری امضای تفاهمنامه‌ای با شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی هستیم تا با رویکرد توسعه گردشگری شهری و رویکرد توسعه مدیریت یکپارچه شهری به جای جزیره‌ای عمل کردن، هماهنگی با یکدیگر در عرصه رشد و توسعه گردشگری کلانشهر مشهد گام برداشته شود. خانه‌های تاریخی از جمله آثاری هستند که هویت شهری و فرهنگ دوره ساخت را برای همه نمایان و معرفی می‌کنند بنابراین حفاظت و صیانت از این آثار تاریخی از سوی میراث فرهنگی بسیار مهم و مورد توجه است. در این راستا همه همکاری‌ها را پذیرا هستیم و از پیشنهادات و انتقادات در این زمینه استقبال می‌کنیم.

250گفتنی است اثر تاریخی شهرستان مشهد تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. خراسان رضوی هزار و 514 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *